2015-09-29 14:32

2015-09-29 14:32

NSHC avgjordes på Gelleråsen

MOTORSPORT: Sex timmars långlopp

På ett soligt Gelleråsen avgjordes under lördagen Nordic Six Hours Cup, ett sex timmars långlopp.

Startfältet bestod av tre stycken tävlingsklasser. En klass för Grupp N bilar, en klass med mer trimmade bilar samt en klass för BMC Mini.

I den sistnämnda klassen var det få deltagare med, vinnare av klassen blev 84 Fenix Racing från Sandhem, de vann även den totala sammanställningen.

Stenhårt race

Klassen för Grupp N bilar vanns av Team Ferdinand från Karlskoga med teamchefen Stefan Gunnarsson.

Det blev en jämn fight med Team Mekonomen från Kristinehamn. – som vann serien totalt där Team Ferdinand slutade på andraplats.

Spännande blev det även i Klass 3 där det blev ett stenhårt race om de framskjutna placeringarna.

Teamen hade i detaljt studerat serietabellen och för Kyrk Motorsport (Deje) och Dala Racing (Falun) var förutsättningen bara att vinna för att stanna i serietoppen.

Ledde den totala ställningen inför racet gjorde det norska teamet 850.

Det såg även ut som att de skulle klara av racet och vinna totalen, tills det som inte fick hända hände.

Regelbrott

Bara minuter före målgång tvingades de in i depån för ett depåstopp.

Det renderade att de inte följde reglementet för att få extra poäng i form av målpoäng, då regeln säger att man skall köra sista tio minuterna i tävlingsfart för att få de åtråvärda extrapoängen. Team 850 körde i nio minuter vilket innebar att de inte fick några målpoäng.

När sedan deras tuffaste konkurrent Kyrk Motorsport vann racet före Dala Racing så räckte inte Team 850s poäng till och de fick en andraplats i NSHC 2015 efter Kyrk Racing och Dala Racing slutade på en tredjeplats.

Ytterligare två priser delades ut, årets slitvarg gick till Jocke Walfridsson och Sportsman of the year tick till Torbjörn Fernkvist från Falun.

Detta var NSHC:s sista tävling för den här säsongen och i april 2016 är det dags för den nya säsongen.

Startfältet bestod av tre stycken tävlingsklasser. En klass för Grupp N bilar, en klass med mer trimmade bilar samt en klass för BMC Mini.

I den sistnämnda klassen var det få deltagare med, vinnare av klassen blev 84 Fenix Racing från Sandhem, de vann även den totala sammanställningen.

Stenhårt race

Klassen för Grupp N bilar vanns av Team Ferdinand från Karlskoga med teamchefen Stefan Gunnarsson.

Det blev en jämn fight med Team Mekonomen från Kristinehamn. – som vann serien totalt där Team Ferdinand slutade på andraplats.

Spännande blev det även i Klass 3 där det blev ett stenhårt race om de framskjutna placeringarna.

Teamen hade i detaljt studerat serietabellen och för Kyrk Motorsport (Deje) och Dala Racing (Falun) var förutsättningen bara att vinna för att stanna i serietoppen.

Ledde den totala ställningen inför racet gjorde det norska teamet 850.

Det såg även ut som att de skulle klara av racet och vinna totalen, tills det som inte fick hända hände.

Regelbrott

Bara minuter före målgång tvingades de in i depån för ett depåstopp.

Det renderade att de inte följde reglementet för att få extra poäng i form av målpoäng, då regeln säger att man skall köra sista tio minuterna i tävlingsfart för att få de åtråvärda extrapoängen. Team 850 körde i nio minuter vilket innebar att de inte fick några målpoäng.

När sedan deras tuffaste konkurrent Kyrk Motorsport vann racet före Dala Racing så räckte inte Team 850s poäng till och de fick en andraplats i NSHC 2015 efter Kyrk Racing och Dala Racing slutade på en tredjeplats.

Ytterligare två priser delades ut, årets slitvarg gick till Jocke Walfridsson och Sportsman of the year tick till Torbjörn Fernkvist från Falun.

Detta var NSHC:s sista tävling för den här säsongen och i april 2016 är det dags för den nya säsongen.