2015-11-19 06:00

2015-11-25 11:58

En skrämmande historia ur livet

TEATER: Bör ordineras till alla chefer

En kvinna rusar in, stampar i golvet och skriker: Du ska inte komma här och komma. Jag är din chef och mina direktiv ska gälla. Plötsligt brister kvinnan ut i skratt, ett hejdlöst, galet skratt.

Det är upptakten till teatermonologen Bakom leendet - Kvinnan mitt emellan som på tisdagskvällen framfördes i Degerfors församlingshem. Dag Norgård har skrivit manus och står för regin och rollen som Frida görs av Eva Ahlberg.

Men det är Börje Eriksson som är upphovsman till Bakom leendet-projektet som hittills resulterat i en bok om mobbning och kränkande särbehandling på arbetsplatsen, föreläsningar, konstutställningar och fem pjäser varav två nått scenen.

Börje Eriksson hade intervjuat ett dussin drabbade samt ett antal experter och bjöd sedan hem åtta av de drabbade som fick berätta sina historier för Dag Norgård. Kvinnan bakom leendet bygger på Krokomfallet där en socialsekreterare tog sitt liv 2010 efter att ha utsatts för kränkande särbehandling. Börje Eriksson berättade inledningsvis att bakgrunden till händelseförloppet var ett underskott i socialen på 10 miljoner kronor och en nytillsatt chef och det är denna chef, alltså föreställningens Frida, som ger sin syn på vad som hände mellan henne och Gunnar, som socialsekreteraren heter i föreställningen.

Stark text

Det är en stark text som Eva Ahlberg förvaltar på ett suveränt sätt. Frida är en kvinna som innan hon blev chef hade en positiv relation med sina arbetskamrater. Men det förändrades när hon blev chef och fick eget rum.

Frida var alltid glad, snygg och duktig och blev en superkontrollerande människa som alltid skulle ha rätt. I en inre monolog med mamma som tänkt mottagare pratar hon om pappa som försvann och sen dess aldrig omtalades i barndomshemmet. Pappa var svikaren. Män var svikare. Mamma ville att dottern skulle bli modell men själv ville hon bli socionom, i alla fall till dess att hon upptäckte att hon tyckte om siffror.

Frida var kort sagt den noggranna, snygga, duktiga flickan som gjorde karriär och hon var så nöjd med sig själv.

Konfrontation

Det är den grund som Dag Norgård presenterar genom rollfiguren Frida. Mycket snart inträffar den första konfrontationen med Gunnar och först tyckte hon det kändes konstigt att läxa upp en tidigare medarbetare. Den första konfrontationen följs av flera andra, Gunnar spottar och skriker - säger Frida - och kallar henne maktfullkomlig. Frida slår ifrån sig, hon ville bara att Gunnar skulle ha ordning på sina papper, även om det gick ut över hans jobb med klienterna. Frida kommer fram till att hon är Gunnars första kvinnliga chef och eftersom män är svikare ligger felet inte hos henne utan i Gunnars kvinnosyn.

Steg för steg bär det utför. Gunnar vantrivs på jobbet, arbetskamraterna tar ställning för Gunnar, Frida mår dåligt och blir själv sjukskriven. Men hon förlitar sig på stödet från sina chefer och det var ju dem som tillsatte henne med uppdraget att få bort Gunnar eftersom Gunnar var för dyr för socialen.

Ruskig historia

Det är en skrämmande och ruskig historia med många offer. Eva Ahlbergs gestaltning från käck och självsäker - med glad, snygg och duktig som omkväde - till en nervös och krackelerande person är lysande.

Föreställningen bygger på ett händelseförlopp som aldrig borde inträffat men som teater kan ordineras till alla chefer. Som förebyggande vaccinering.

Det är upptakten till teatermonologen Bakom leendet - Kvinnan mitt emellan som på tisdagskvällen framfördes i Degerfors församlingshem. Dag Norgård har skrivit manus och står för regin och rollen som Frida görs av Eva Ahlberg.

Men det är Börje Eriksson som är upphovsman till Bakom leendet-projektet som hittills resulterat i en bok om mobbning och kränkande särbehandling på arbetsplatsen, föreläsningar, konstutställningar och fem pjäser varav två nått scenen.

Börje Eriksson hade intervjuat ett dussin drabbade samt ett antal experter och bjöd sedan hem åtta av de drabbade som fick berätta sina historier för Dag Norgård. Kvinnan bakom leendet bygger på Krokomfallet där en socialsekreterare tog sitt liv 2010 efter att ha utsatts för kränkande särbehandling. Börje Eriksson berättade inledningsvis att bakgrunden till händelseförloppet var ett underskott i socialen på 10 miljoner kronor och en nytillsatt chef och det är denna chef, alltså föreställningens Frida, som ger sin syn på vad som hände mellan henne och Gunnar, som socialsekreteraren heter i föreställningen.

Stark text

Det är en stark text som Eva Ahlberg förvaltar på ett suveränt sätt. Frida är en kvinna som innan hon blev chef hade en positiv relation med sina arbetskamrater. Men det förändrades när hon blev chef och fick eget rum.

Frida var alltid glad, snygg och duktig och blev en superkontrollerande människa som alltid skulle ha rätt. I en inre monolog med mamma som tänkt mottagare pratar hon om pappa som försvann och sen dess aldrig omtalades i barndomshemmet. Pappa var svikaren. Män var svikare. Mamma ville att dottern skulle bli modell men själv ville hon bli socionom, i alla fall till dess att hon upptäckte att hon tyckte om siffror.

Frida var kort sagt den noggranna, snygga, duktiga flickan som gjorde karriär och hon var så nöjd med sig själv.

Konfrontation

Det är den grund som Dag Norgård presenterar genom rollfiguren Frida. Mycket snart inträffar den första konfrontationen med Gunnar och först tyckte hon det kändes konstigt att läxa upp en tidigare medarbetare. Den första konfrontationen följs av flera andra, Gunnar spottar och skriker - säger Frida - och kallar henne maktfullkomlig. Frida slår ifrån sig, hon ville bara att Gunnar skulle ha ordning på sina papper, även om det gick ut över hans jobb med klienterna. Frida kommer fram till att hon är Gunnars första kvinnliga chef och eftersom män är svikare ligger felet inte hos henne utan i Gunnars kvinnosyn.

Steg för steg bär det utför. Gunnar vantrivs på jobbet, arbetskamraterna tar ställning för Gunnar, Frida mår dåligt och blir själv sjukskriven. Men hon förlitar sig på stödet från sina chefer och det var ju dem som tillsatte henne med uppdraget att få bort Gunnar eftersom Gunnar var för dyr för socialen.

Ruskig historia

Det är en skrämmande och ruskig historia med många offer. Eva Ahlbergs gestaltning från käck och självsäker - med glad, snygg och duktig som omkväde - till en nervös och krackelerande person är lysande.

Föreställningen bygger på ett händelseförlopp som aldrig borde inträffat men som teater kan ordineras till alla chefer. Som förebyggande vaccinering.