2017-10-11 08:00

2017-10-11 08:00

Är det nu det börjar gå utför?

Idag pratas det ständigt om hälsohets och om hur mycket vi tränar. Det är nästan dagligen nya rekommendationer om motion och i tidningarna kan vi läsa om bästa sätten att komma i form. Helst så snabbt som möjligt. Men om vi öppnar ögonen och ser till den forskning vi har så sitter vi faktiskt mer stilla än någonsin, och det gäller både barn och vuxna.

Jag tror att vi måste bredda perspektivet lite, tänka bort hård träning och en ständig strävan efter den mest effektiva träningen. Det handlar även om, precis som forskaren Anders Hansen menar, att vi tränar för vår hjärna. Vi blir mer stresståliga, kreativa och intelligenta samt mår bättre såklart. Vi får inte heller glömma att minnet förbättras, och för mig som precis fyllt 25 är det skrämmande att veta att det är nu det börjar gå utför!!

Egentligen kanske jag är fel person att uttala mig om detta då jag själv springer lopp, pressar tider och tycker det är roligt att visa när det går bra. Men så har det inte alltid varit. Mitt intresse för att röra på mig har växt fram genom åren och är idag något jag behöver i min vardag. Ibland får jag frågan om varför jag tränar och vad det är som motiverar mig. Såklart finns det massa anledningar, och ingen anledning behöver vara bättre eller sämre, men mitt svar är ofta ganska enkelt. Jag vill ha gjort det jag själv kan göra. Jag syftar på det stora folkhälsoperspektivet. Det finns så många fruktansvärda och obotliga sjukdomar vi drabbas av idag. Rörelse är något som minskar risken för flera av dem, vilket gör att jag i alla fall förhoppningsvis ökar chansen att få vara frisk genom att vara fysisk aktiv.

Kanske är det också denna bild vi ska framföra till barnen när vi ska få upp deras intresse för träning. Eller vänta nu, behöver vi kalla det för träning? Motion, rörelse eller vara aktiv kanske fungerar ännu bättre. Det handlar om att de ska röra på sig en timme om dagen, varje dag. Och de ska göra det för att deras hjärna och hjärta mår bra av det, men också för att det faktiskt är så himla roligt. Det handlar bara om att göra det på rätt sätt med individuella anpassningar. Jag tror förresten att det är bra många vuxna som också borde ta efter detta. Den där timmen i veckan på gymmet spelar inte så stor roll i ett hälsoperspektiv om vi sitter stilla framför en dator eller tv resterande timmar. Jag är säker på att nästan alla har hört att de ska sträva efter att gå ungefär 10 000 steg i snitt varje dag. Dock är jag inte lika säker på att alla vet om att vi idag inte ens kommer upp i hälften av dessa steg.

Jag brukar ibland skoja med min familj och säga att det ändå inte är någon som lyssnar på mig när jag uppmanar till att vi måste röra på oss. Men kanske börjar jag faktiskt komma någonstans nu, jag hoppas det. Och om inte det, så är det i alla fall dags för oss alla att på allvar börja lyssna på den forskning vi har.

Jag tror att vi måste bredda perspektivet lite, tänka bort hård träning och en ständig strävan efter den mest effektiva träningen. Det handlar även om, precis som forskaren Anders Hansen menar, att vi tränar för vår hjärna. Vi blir mer stresståliga, kreativa och intelligenta samt mår bättre såklart. Vi får inte heller glömma att minnet förbättras, och för mig som precis fyllt 25 är det skrämmande att veta att det är nu det börjar gå utför!!

Egentligen kanske jag är fel person att uttala mig om detta då jag själv springer lopp, pressar tider och tycker det är roligt att visa när det går bra. Men så har det inte alltid varit. Mitt intresse för att röra på mig har växt fram genom åren och är idag något jag behöver i min vardag. Ibland får jag frågan om varför jag tränar och vad det är som motiverar mig. Såklart finns det massa anledningar, och ingen anledning behöver vara bättre eller sämre, men mitt svar är ofta ganska enkelt. Jag vill ha gjort det jag själv kan göra. Jag syftar på det stora folkhälsoperspektivet. Det finns så många fruktansvärda och obotliga sjukdomar vi drabbas av idag. Rörelse är något som minskar risken för flera av dem, vilket gör att jag i alla fall förhoppningsvis ökar chansen att få vara frisk genom att vara fysisk aktiv.

Kanske är det också denna bild vi ska framföra till barnen när vi ska få upp deras intresse för träning. Eller vänta nu, behöver vi kalla det för träning? Motion, rörelse eller vara aktiv kanske fungerar ännu bättre. Det handlar om att de ska röra på sig en timme om dagen, varje dag. Och de ska göra det för att deras hjärna och hjärta mår bra av det, men också för att det faktiskt är så himla roligt. Det handlar bara om att göra det på rätt sätt med individuella anpassningar. Jag tror förresten att det är bra många vuxna som också borde ta efter detta. Den där timmen i veckan på gymmet spelar inte så stor roll i ett hälsoperspektiv om vi sitter stilla framför en dator eller tv resterande timmar. Jag är säker på att nästan alla har hört att de ska sträva efter att gå ungefär 10 000 steg i snitt varje dag. Dock är jag inte lika säker på att alla vet om att vi idag inte ens kommer upp i hälften av dessa steg.

Jag brukar ibland skoja med min familj och säga att det ändå inte är någon som lyssnar på mig när jag uppmanar till att vi måste röra på oss. Men kanske börjar jag faktiskt komma någonstans nu, jag hoppas det. Och om inte det, så är det i alla fall dags för oss alla att på allvar börja lyssna på den forskning vi har.

  • IDA VARG, FOLKHÄLSOUTVECKLARE KARLSKOGA/DEGEFORS KOMMUNER