2016-03-04 06:00

2016-03-04 06:00

Spelglädjen är viktigast

FÖRENINGSLIV: Karlskoga Symfoniorkester för duktiga amatörer, elever och proffs

Spelglädje. – Målet är att Karlskoga Symfoniorkester ska förmedla spelglädje även till nästa generation. Vi ska överleva genom tiderna. ”Utan spelglädje, ingen symfoniorkester”, citerar Peter Carell som är konsertmästare i Karlskoga Symfoniorkester. Alla ska tycka att det är kul att spela.

Föreningen önskar att fler som är duktiga att spela ett musikinstrument ska hör av sig och vilja vara med.

– Vi ser att det finns många duktiga amatörer både i Karlskoga och runt om i närkommunerna. Karlskoga symfoniorkester är en regional orkester som består av folk från Karlskoga, Storfors, Kristinehamn, Karlstad, Degerfors, Fjugesta, Örebro och Laxå, berättar Peter Carell.

Tre ben

– Tyngdpunkten är förstås Karlskoga och Degerfors förstås. Det finns ingen annan Symfoniorkester för duktiga amatörer i vår region.

De tre benen som Symfoniorkestern står på är amatörer, duktiga elever och professionella instrumentallärare från Kulturskolan och Musikskolan.

– Detta har varit ett väldigt lyckat koncept. Karlskoga kommun stöder amatörmusiklivet genom ett så kallat amatörstöd. Det är jätteviktigt och är det som gör att orkestern kan hålla den höga standard den gör i dag.

Man arrangerar fyra konserter per år, två per termin.

Peter Carell förklarar att Karlskoga Symfoniorkester har ett avtal med Karlskoga Konsertförening som i sin tur har ett avtal med kommunen om att det ska göras ett visst antal orkesterproduktioner per år.

– Vi får göra vilket program vi vill, men konserten ska vara i Karlskoga. Förutom det kan vi turnéra utanför kommunen, men då är det vårat eget ansvar och inget som kommunen är inblandad i.

Lite av varje

Tanken är att man under ett år ska ha en klassisk konsert, en med populärmusik och en adventskonsert. Man samarbetar gärna med andra kulturföreningar som exempelvis körer och jazzföreningar. Samarbete över genregränserna är viktigt, anser Peter.

– Vi vill bredda oss, så att våra musikanter får känna på lite av varje.

Marie-Louise Nauclér berättar om vikten av att välja musik som även passar amatörmusikerna och att det är oerhört viktigt att man tillfredsställer flera kategorier av publik.

– Vi vill vara en orkester för folket och vi hoppas att våra pop- och rockkonserter ska öka intresset för Symfoniorkestern och även för de klassiska konserterna.

Man försöker även att få med de nyanlända i både publik och orkester. Bland annat görs en satsning som heter ”Världen Låter” den 12 mars på Folkhögskolan. Det blir en stor festival som går på världsmusiktemat.

– Där hoppas vi på att människor som har kommit till denna region i närtid, ska komma och upptäcka oss, säger Carell.

Karlskoga Symfoniorkester försöker hela tiden att engagera intressanta dirigenter. De har ingen egen utan hyr in gästdirigenter till alla sina produktioner. Målet är att hitta sådana människor som både inspirerar orkestern och kan göra bra produktion, så att både publik och orkestermedlemmar tycker att det är kul. Som exempel nämnder de Ulf Wadenbrandt och Leif Karlsson, den sistnämnda var med och startade upp den världsberömda slagsverksamensemblen Croumata, som på sin tid turnerade runt i hela världen.

Fyller scenen

Karlskoga Symfoniorkester har ett tätt samarbete med Kungliga musikhögskolans dirigentlinje.

– Det har visat sig vara väldigt lyckosamt, berättar Marie-Louise Nauclér.

– Vi vet aldrig hur orkestern ser ut från gång till gång, upplyser Peter. Våra amatörer bedömer själva sin skicklighet och det är repertoaren som styr. Vissa gånger upplever de den som för svår och väljer att avstå.

Orkestern sväller när det blir mera populärmusik, till exempel vid förra höstens konsert, ”Welcome to the 60's”.

– Då var Ulf Wadenbrandt dirigent och det innebär alltid att många vill vara med och spela, ler Peter.

– Vi har ingen egen harpist och ingen egen kontrafagott i orkestern. Behöver vi dessa instrument i orkestern så är vi tvungna att hyra in musiker.

Vid konserter där många musiker deltar, fyller man hela scenen på Bredgårdsskolan. Det har hänt att man fått bygga ut på sidorna för att alla ska få plats. Ibland har orkestern bestått av uppemot 48 stråkmusiker plus blåsare, slagverk och kompgrupp. Varje sektion har sin bestämda plats och varje instrumentgrupp håller ihop. Dirigenten är jätteviktig och måste ha en god ögonkontakt med alla musiker, därför är det viktigt hur man placerar ut varje sektion.

Föreningen önskar att fler som är duktiga att spela ett musikinstrument ska hör av sig och vilja vara med.

– Vi ser att det finns många duktiga amatörer både i Karlskoga och runt om i närkommunerna. Karlskoga symfoniorkester är en regional orkester som består av folk från Karlskoga, Storfors, Kristinehamn, Karlstad, Degerfors, Fjugesta, Örebro och Laxå, berättar Peter Carell.

Tre ben

– Tyngdpunkten är förstås Karlskoga och Degerfors förstås. Det finns ingen annan Symfoniorkester för duktiga amatörer i vår region.

De tre benen som Symfoniorkestern står på är amatörer, duktiga elever och professionella instrumentallärare från Kulturskolan och Musikskolan.

– Detta har varit ett väldigt lyckat koncept. Karlskoga kommun stöder amatörmusiklivet genom ett så kallat amatörstöd. Det är jätteviktigt och är det som gör att orkestern kan hålla den höga standard den gör i dag.

Man arrangerar fyra konserter per år, två per termin.

Peter Carell förklarar att Karlskoga Symfoniorkester har ett avtal med Karlskoga Konsertförening som i sin tur har ett avtal med kommunen om att det ska göras ett visst antal orkesterproduktioner per år.

– Vi får göra vilket program vi vill, men konserten ska vara i Karlskoga. Förutom det kan vi turnéra utanför kommunen, men då är det vårat eget ansvar och inget som kommunen är inblandad i.

Lite av varje

Tanken är att man under ett år ska ha en klassisk konsert, en med populärmusik och en adventskonsert. Man samarbetar gärna med andra kulturföreningar som exempelvis körer och jazzföreningar. Samarbete över genregränserna är viktigt, anser Peter.

– Vi vill bredda oss, så att våra musikanter får känna på lite av varje.

Marie-Louise Nauclér berättar om vikten av att välja musik som även passar amatörmusikerna och att det är oerhört viktigt att man tillfredsställer flera kategorier av publik.

– Vi vill vara en orkester för folket och vi hoppas att våra pop- och rockkonserter ska öka intresset för Symfoniorkestern och även för de klassiska konserterna.

Man försöker även att få med de nyanlända i både publik och orkester. Bland annat görs en satsning som heter ”Världen Låter” den 12 mars på Folkhögskolan. Det blir en stor festival som går på världsmusiktemat.

– Där hoppas vi på att människor som har kommit till denna region i närtid, ska komma och upptäcka oss, säger Carell.

Karlskoga Symfoniorkester försöker hela tiden att engagera intressanta dirigenter. De har ingen egen utan hyr in gästdirigenter till alla sina produktioner. Målet är att hitta sådana människor som både inspirerar orkestern och kan göra bra produktion, så att både publik och orkestermedlemmar tycker att det är kul. Som exempel nämnder de Ulf Wadenbrandt och Leif Karlsson, den sistnämnda var med och startade upp den världsberömda slagsverksamensemblen Croumata, som på sin tid turnerade runt i hela världen.

Fyller scenen

Karlskoga Symfoniorkester har ett tätt samarbete med Kungliga musikhögskolans dirigentlinje.

– Det har visat sig vara väldigt lyckosamt, berättar Marie-Louise Nauclér.

– Vi vet aldrig hur orkestern ser ut från gång till gång, upplyser Peter. Våra amatörer bedömer själva sin skicklighet och det är repertoaren som styr. Vissa gånger upplever de den som för svår och väljer att avstå.

Orkestern sväller när det blir mera populärmusik, till exempel vid förra höstens konsert, ”Welcome to the 60's”.

– Då var Ulf Wadenbrandt dirigent och det innebär alltid att många vill vara med och spela, ler Peter.

– Vi har ingen egen harpist och ingen egen kontrafagott i orkestern. Behöver vi dessa instrument i orkestern så är vi tvungna att hyra in musiker.

Vid konserter där många musiker deltar, fyller man hela scenen på Bredgårdsskolan. Det har hänt att man fått bygga ut på sidorna för att alla ska få plats. Ibland har orkestern bestått av uppemot 48 stråkmusiker plus blåsare, slagverk och kompgrupp. Varje sektion har sin bestämda plats och varje instrumentgrupp håller ihop. Dirigenten är jätteviktig och måste ha en god ögonkontakt med alla musiker, därför är det viktigt hur man placerar ut varje sektion.

Karlskoga Symfoniorkester

Grundades: 1946

Medlemsantal: Cirka 50

Ordförande: Marie-Louise Nauclér

Föreningens viktigaste uppgift: Att bedriva symfoniorkesterverksamhet. Ska vara till för både Karlskogas duktiga amatörer och Kulturskolans bästa elever. Instrumentallärarna på Kulturskolan har det som sitt jobb.

Framtidsmål: Målet är att utvecklas och följa med i den tiden som är. Symfoniorkestern ska finnas om 150 år och vara lika fräsch som den är i dag.

Övrigt: Ursprunget till det hela var Bofors Stråkorkester som startades i slutet av 1800-talet eller i början av 1900-talet. Orkestern lydde under Bofors. Namnet Karlskoga symfoniorkester kom till ganska sent. 17 maj 1941 nämns i Karlskoga tidning för första gången Karlskoga orkestersällskap. Initiativtagare var Harald Kinell. 1942 kunde man för första gången ställa upp en liten symfoniorkester. Innan var det stråkorkester för sig och blåsorkester för sig.

Källa: