2016-09-19 06:00

2016-09-19 06:00

Det var bättre förr

Busstrafiken: Ta tillbaka sträckorna som bussarna hade förut

Som alltid vid såna här stora förändringar, så finns det några detaljer (?!!) som missas, tex:Ni som beslutar: Har ni talat med de som är BERÖRDA? Har ni åkt buss själva? Pendlar ni? Har ni kanske inte barn som tex har delat boende och ska åka buss hem från skolan? HUR mätte ni egentligen att ”det knappt åkte någon” vissa sträckor och så tog ni bort de sträckorna? Räknar ni med fulla bussar VARJE tur??

Lite andra tankar, som i alla fall jag har är:

Är det inte viktigt att invånarna i VÅR stad kan nyttja lokalbussarna för att hålla VÅR stad levande? Tycker nog det är bättre att kunna åka till Karlsdal istället tex. Fast jämn fördelning till/från orter utanför Karlskoga är ju såklart att föredra för pendlare.

• Är det viktigast att bussarna kommer snabbast fram, eller att så många som möjligt kan åka med?•Varför ska de som tex är äldre ha så långt till ”sin” buss? Eller barn som inte alltid har trafikkunnande. Hur tänkte ni här?

• Hur kan ni påstå att ni anpassat bussarna för att integrera skolskjutsarna, när busshållplatser (Aggerud som exempel) flyttats flera hundra meter, över till hållplats på ANDRA sidan Degerforsvägen istället för precis vid skolan? Är det smart??? Och jag förstås inte fatta hur skolorna ska anpassa sina startklockslag på mornarna till 8,10 tex för att passa bussarna..... Att ta bort bussarna utanför skolan på eftermiddagarna när eleverna slutar skolan fattar jag inte alls faktiskt. Det är inte säkerhetstänk på den punkten.

• Bussarna går många turer till Örebro morgon och eftermiddag (halleluja) men varför ska vi gå av bussarna hela tiden och när vi går av så går den bussen tom och EJ I TRAFIK till bussgaraget... alltså mot Degerfors....? Är det inte smartare att bussarna fortsätter framåt och att fler rullar samma turer tätt? Och nej, de går inte så tätt som ni vill påstå om det ska vara flyt i pendlandet för resenären.

Nej, säger som förut: Det v a r bättre förr! Nej tack, det är ingen stor BUSSIGHET/serviceförbättning som gjorts här inte.

Ta tillbaka sträckorna som bussarna hade förut.Låt bussarna fortsätta gå ofta (service för kommunens invånare).Höj för guds skull inte priset för då har ni bitit er i svansen!

Hoppas verkligen att ni som beslutar tar ert förnuft till fånga och frågar de som nyttjar bussarna istället för att tro en massa.... Och jag hoppas att all denna massiva kritik som inkommer innebär att en förbättring för de som ÅKER BUSS kommer inom kort.Vill dock påpeka att bussarna är fina, har kyla och förhoppningsvis lite värme till vintern, fantastisk med barnstolarna och man behöver inte klättra upp så mycket för att sätta sig.

Oxå en bussåkare

 

Som alltid vid såna här stora förändringar, så finns det några detaljer (?!!) som missas, tex:Ni som beslutar: Har ni talat med de som är BERÖRDA? Har ni åkt buss själva? Pendlar ni? Har ni kanske inte barn som tex har delat boende och ska åka buss hem från skolan? HUR mätte ni egentligen att ”det knappt åkte någon” vissa sträckor och så tog ni bort de sträckorna? Räknar ni med fulla bussar VARJE tur??

Lite andra tankar, som i alla fall jag har är:

Är det inte viktigt att invånarna i VÅR stad kan nyttja lokalbussarna för att hålla VÅR stad levande? Tycker nog det är bättre att kunna åka till Karlsdal istället tex. Fast jämn fördelning till/från orter utanför Karlskoga är ju såklart att föredra för pendlare.

• Är det viktigast att bussarna kommer snabbast fram, eller att så många som möjligt kan åka med?•Varför ska de som tex är äldre ha så långt till ”sin” buss? Eller barn som inte alltid har trafikkunnande. Hur tänkte ni här?

• Hur kan ni påstå att ni anpassat bussarna för att integrera skolskjutsarna, när busshållplatser (Aggerud som exempel) flyttats flera hundra meter, över till hållplats på ANDRA sidan Degerforsvägen istället för precis vid skolan? Är det smart??? Och jag förstås inte fatta hur skolorna ska anpassa sina startklockslag på mornarna till 8,10 tex för att passa bussarna..... Att ta bort bussarna utanför skolan på eftermiddagarna när eleverna slutar skolan fattar jag inte alls faktiskt. Det är inte säkerhetstänk på den punkten.

• Bussarna går många turer till Örebro morgon och eftermiddag (halleluja) men varför ska vi gå av bussarna hela tiden och när vi går av så går den bussen tom och EJ I TRAFIK till bussgaraget... alltså mot Degerfors....? Är det inte smartare att bussarna fortsätter framåt och att fler rullar samma turer tätt? Och nej, de går inte så tätt som ni vill påstå om det ska vara flyt i pendlandet för resenären.

Nej, säger som förut: Det v a r bättre förr! Nej tack, det är ingen stor BUSSIGHET/serviceförbättning som gjorts här inte.

Ta tillbaka sträckorna som bussarna hade förut.Låt bussarna fortsätta gå ofta (service för kommunens invånare).Höj för guds skull inte priset för då har ni bitit er i svansen!

Hoppas verkligen att ni som beslutar tar ert förnuft till fånga och frågar de som nyttjar bussarna istället för att tro en massa.... Och jag hoppas att all denna massiva kritik som inkommer innebär att en förbättring för de som ÅKER BUSS kommer inom kort.Vill dock påpeka att bussarna är fina, har kyla och förhoppningsvis lite värme till vintern, fantastisk med barnstolarna och man behöver inte klättra upp så mycket för att sätta sig.

Oxå en bussåkare

 

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.