2016-09-09 06:00

2016-09-09 06:00

Gör om och gör rätt

Busstrafiken: Låt kunskap om lokala förhållanden leda arbetet

I svar till busstrafikanter i Karlskoga svarar Thony Lundberg, Enhetschef Trafik & Marknad Länstrafiken, att invånare i Karlskoga kan åka i staden med regionbussar och med färdtjänst. Svaret i tidningen den 30 augusti andas, i värsta fall, mer förakt och arrogans än att vara konstruktivt samt hänvisning till att man gärna tar emot synpunkter.

Bussigare busstrafik innebär således att ”Fokus för förändringarna har varit på att integrera skolskjutsar med linjetrafik samt att binda samman orter och kommuner i starka pendlingsstråk. ”Det betyder således pendling till/från Örebro, Nora och Hällefors. Vanliga resenärer i staden prioriteras inte. Det är svårt att förstå att hela stadsdelar och bostadskvarter nu ställs utan busstrafik. Det gäller t.ex. hela Karls-Åby, Hässängen-Ekeby, Bråten, Karlsdal och sedan tidigare Rävåsen. Bussigare?

I stället har vi fått nya hållplatser utanför bostadsområdena bl.a. på Österleden och en (säger en) hållplats på Storängen och en skolbusslinje, utanför tidtabellen, i östra stadsdelarna. Bussigare!

För att åka från Stråningstorp respektive Lötgårdarna måste man göra bussbyte vid lasarettet respektive Gesällgatan norra, med ombytestid på upp emot 20 minuter, för att komma till stadens centrum (Alfred Nobels torg). Det är inte acceptabelt i stadstrafik.

Hur ska man kunna åka buss när hållplatserna inte finns? Nä! Gör om och gör rätt! Låt kunskap om lokala förhållanden leda arbetet. Man kan också ta Thony Lundberg på ordet. Vara konsekvent, utifrån fokus för förändringarna, och lägga ned hela stadstrafiken och låta Karlskoga vara en angelägenhet för skolskjutsar och regiontrafik. Pengarna kan kanske användas för att öka möjligheter till färdtjänst.

Bussåkande novisen

I svar till busstrafikanter i Karlskoga svarar Thony Lundberg, Enhetschef Trafik & Marknad Länstrafiken, att invånare i Karlskoga kan åka i staden med regionbussar och med färdtjänst. Svaret i tidningen den 30 augusti andas, i värsta fall, mer förakt och arrogans än att vara konstruktivt samt hänvisning till att man gärna tar emot synpunkter.

Bussigare busstrafik innebär således att ”Fokus för förändringarna har varit på att integrera skolskjutsar med linjetrafik samt att binda samman orter och kommuner i starka pendlingsstråk. ”Det betyder således pendling till/från Örebro, Nora och Hällefors. Vanliga resenärer i staden prioriteras inte. Det är svårt att förstå att hela stadsdelar och bostadskvarter nu ställs utan busstrafik. Det gäller t.ex. hela Karls-Åby, Hässängen-Ekeby, Bråten, Karlsdal och sedan tidigare Rävåsen. Bussigare?

I stället har vi fått nya hållplatser utanför bostadsområdena bl.a. på Österleden och en (säger en) hållplats på Storängen och en skolbusslinje, utanför tidtabellen, i östra stadsdelarna. Bussigare!

För att åka från Stråningstorp respektive Lötgårdarna måste man göra bussbyte vid lasarettet respektive Gesällgatan norra, med ombytestid på upp emot 20 minuter, för att komma till stadens centrum (Alfred Nobels torg). Det är inte acceptabelt i stadstrafik.

Hur ska man kunna åka buss när hållplatserna inte finns? Nä! Gör om och gör rätt! Låt kunskap om lokala förhållanden leda arbetet. Man kan också ta Thony Lundberg på ordet. Vara konsekvent, utifrån fokus för förändringarna, och lägga ned hela stadstrafiken och låta Karlskoga vara en angelägenhet för skolskjutsar och regiontrafik. Pengarna kan kanske användas för att öka möjligheter till färdtjänst.

Bussåkande novisen