2016-04-20 06:00

2016-04-20 06:00

Gratis kollektivtrafik

NOLLTAXA: Har genomförts i bland annat Ockelbo, Kiruna och Avesta

I Karlskoga kostar det idag 14 kr för en enkelbiljett på bussen för barn från sju års ålder. Vid 20 års ålder fördubblas priset till 28 kr, oberoende av reselängd och trots det miljövänliga färdsättet. Jag har med egna ögon sett hur bussarna många gånger går nästintill tomma, medan den personliga biltrafiken ökar kraftigt. Följaktligen anser jag att Karlskogas invånare bör lockas att nyttja de väl planerade och påkostade busslinjer som finns, genom att erbjuda dem gratis kollektivtrafik. Den globala uppvärmningen är en av de största och viktigaste frågorna i modern tid. Att låta sina invånare betala extra för att byta ut bilen mot bussen tycker jag är att ge dubbla budskap. Min åsikt är helt enkelt att det ska löna sig med en klimatsmart vardag.

Förslagen om nolltaxa har genomförts i bland annat Ockelbo, Kiruna och Avesta. I en artikel skriven av Henrik Nyblad (helahalsingland.se 3/11-14) redovisas en sammanfattning av resultatet då idén presenterades i Avesta. Trots till en början kvicka protester från befolkningen, visade prov och utredningar på stora framgångar. Med den ynka utgiftsökningen på 20 000 kronor per år har resandet ökat med minst 80-100 procent, berättar kommunalrådet Lars Isacsson (S) i artikeln. Minskningen bilresor inom kommunen gav en vinst på 100 000 kronor årligen, och sänkte följaktligen koldioxidutsläppen med 40 ton. Vad politikerna dock fått ta hänsyn till är hur slitaget på bussarna och kravet på fler turer ökat drastiskt, vilket tillfört kostnader på totalt cirka fyra miljoner kronor. Om detta uttalar sig Isacsson om det ideologiska syftet med satsningen. Han berättar att det handlar om jämlikhet och folkhälsa, och att de som reser mest med kollektivtrafik är ungdomar och äldre. Det är två grupper som inte är ekonomiskt starka, och det här ger dem ett rikare liv. Isacsson menar också att det är ett sätt att marknadsföra kommunen och göra den mer attraktiv. Därefter uppmanar han alla kommuner att själva undersöka möjligheterna och inte ge upp på förslaget innan de tänkt ett varv extra.

Den vanligaste reaktionen när gratis kollektivtrafik föreslås är tanken på kostnaderna det tros innebära. Vad många dock inte tänker på, är att pengarna som betalas på bussen i själva verket är ett tillägg på den redan existerande skatten varje invånare betalar. Att betala dyra pengar för biljetter, ovanpå den relativt höga skatten, blir i slutändan ett avsevärt högt pris. Om nolltaxa införs skulle kommunen slippa kostnaderna för resekort, kvitton och kontrollanter, för att inte tala om pengarna som sparas in ur säkerhets- och miljösynpunkt. Det är möjligt att det i starten krävs stora satsningar och omprioriteringar, men i det långa loppet är jag övertygad om det kommer att löna sig och vara värt varenda krona. Rattfylleriet skulle minska, trängseln på vägarna skulle bli mindre och unga tjejer och äldre skulle inte behöva gå hem själva på kvällen. Ta bort de dyra avgifterna på bussarna för allas bästa, såväl miljö som samhälle och plånbok

Rebecca Gustavsson

Möckelngymnasiet Na15

I Karlskoga kostar det idag 14 kr för en enkelbiljett på bussen för barn från sju års ålder. Vid 20 års ålder fördubblas priset till 28 kr, oberoende av reselängd och trots det miljövänliga färdsättet. Jag har med egna ögon sett hur bussarna många gånger går nästintill tomma, medan den personliga biltrafiken ökar kraftigt. Följaktligen anser jag att Karlskogas invånare bör lockas att nyttja de väl planerade och påkostade busslinjer som finns, genom att erbjuda dem gratis kollektivtrafik. Den globala uppvärmningen är en av de största och viktigaste frågorna i modern tid. Att låta sina invånare betala extra för att byta ut bilen mot bussen tycker jag är att ge dubbla budskap. Min åsikt är helt enkelt att det ska löna sig med en klimatsmart vardag.

Förslagen om nolltaxa har genomförts i bland annat Ockelbo, Kiruna och Avesta. I en artikel skriven av Henrik Nyblad (helahalsingland.se 3/11-14) redovisas en sammanfattning av resultatet då idén presenterades i Avesta. Trots till en början kvicka protester från befolkningen, visade prov och utredningar på stora framgångar. Med den ynka utgiftsökningen på 20 000 kronor per år har resandet ökat med minst 80-100 procent, berättar kommunalrådet Lars Isacsson (S) i artikeln. Minskningen bilresor inom kommunen gav en vinst på 100 000 kronor årligen, och sänkte följaktligen koldioxidutsläppen med 40 ton. Vad politikerna dock fått ta hänsyn till är hur slitaget på bussarna och kravet på fler turer ökat drastiskt, vilket tillfört kostnader på totalt cirka fyra miljoner kronor. Om detta uttalar sig Isacsson om det ideologiska syftet med satsningen. Han berättar att det handlar om jämlikhet och folkhälsa, och att de som reser mest med kollektivtrafik är ungdomar och äldre. Det är två grupper som inte är ekonomiskt starka, och det här ger dem ett rikare liv. Isacsson menar också att det är ett sätt att marknadsföra kommunen och göra den mer attraktiv. Därefter uppmanar han alla kommuner att själva undersöka möjligheterna och inte ge upp på förslaget innan de tänkt ett varv extra.

Den vanligaste reaktionen när gratis kollektivtrafik föreslås är tanken på kostnaderna det tros innebära. Vad många dock inte tänker på, är att pengarna som betalas på bussen i själva verket är ett tillägg på den redan existerande skatten varje invånare betalar. Att betala dyra pengar för biljetter, ovanpå den relativt höga skatten, blir i slutändan ett avsevärt högt pris. Om nolltaxa införs skulle kommunen slippa kostnaderna för resekort, kvitton och kontrollanter, för att inte tala om pengarna som sparas in ur säkerhets- och miljösynpunkt. Det är möjligt att det i starten krävs stora satsningar och omprioriteringar, men i det långa loppet är jag övertygad om det kommer att löna sig och vara värt varenda krona. Rattfylleriet skulle minska, trängseln på vägarna skulle bli mindre och unga tjejer och äldre skulle inte behöva gå hem själva på kvällen. Ta bort de dyra avgifterna på bussarna för allas bästa, såväl miljö som samhälle och plånbok

Rebecca Gustavsson

Möckelngymnasiet Na15