2016-04-19 06:00

2016-04-19 06:00

Målet måste bli lag

FOSSILFRITT: Svar till Ingela Björck om att det är bra att härmas

Det är bra att härmas, skriver Ingela Björck med hänvisning till Fores och 2030-sekretariatets sammanställning av vad andra redan gör för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Genom att härmas minskar kostnaderna och omställningen går snabbare. Många av de exempel som Ingela Björck anger är också relativt lätta att uppnå:

- Öka bilpoolsandelen kräver inte mycket mer än att bilpooler inte längre har fyra gånger så hög moms som taxi, och att man kan reservera p-platser åt poolbilar på samma sätt som man redan kan för handikappfordon.

- Andelen som tar tåget i Schweiz är nästan dubbelt så hög som i Sverige, och det kräver inte dyra snabbtåg utan helt enkelt bekväma tåg som går ofta och kommer fram i tid.

- Brasiliens utveckling av biodrivmedelsmarknaden kräver att vi beslutar oss för att hellre betala lant- och skogsbrukare för att producera biodiesel, etanol, biobensin och biogas än att hålla marken i träda, vilket borde vara ett lätt beslut. Vi behöver också se till att det lönar sig att göra rätt – så länge det är billigare att tanka fossilt än förnybart på macken så går omställningen trögt.

- En snabb ökning av smartare arbetsresor, där man ibland jobbar distans, uppnås enkelt med att sluta ensidigt gynna bilresande till och från jobbet med det högsta reseavdraget. Det bör vara lika för alla transportslag, med stimulans också för den som avlastar transportsystemet och minskar utsläppen genom att jobba hemma t.ex. en dag i veckan.

En övergripande nyckel för att påskynda omställningen är att klargöra vad som gäller. Bakom målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 står sju riksdagspartier och både den nuvarande och den förra regeringen. Men så länge målet inte uttrycks som en lag och finns en färdplan för att nå det, går omställningen onödigt trögt. Det är nu hög tid för regeringen att lägga fram ett sådant förslag för riksdagen, vilket alla respektabla partier bör rösta för.

På samma sätt som vi kan lära oss av utländska exempel, kan kommunernas best practise systematiseras. Många kommuner, landsting, regioner och län har nu bestämt sig för att bli fossiloberoende eller rentav fossilfria, till år 2030 eller tidigare. När vi granskar kommuner som är riktigt duktiga på omställningen – Östersund, Växjö, Linköping, Göteborg – så är den starkaste gemensamma nämnaren driftiga tjänstehen och ledande politiker, ofta påhejade av ett engagerat civilsamhälle. Här kan vi alla ha en roll – alla kan vi bidra till en snabbare omställning i hållbar riktining.

Mycket av det som behövs i omställningsarbetet har redan gjorts av andra. Men ingen har som nation tagit ett systematiskt helhetsgrepp på frågan om att avveckla fossilerna i hela transportsektorn. När Sverige gör det, blir vi den förebild världen behöver och får en relevans långt bortom våra nationsgränser. Så sätt igång!

Mattias Goldmann

Vd, Fores med 2030-sekretariatet

Det är bra att härmas, skriver Ingela Björck med hänvisning till Fores och 2030-sekretariatets sammanställning av vad andra redan gör för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Genom att härmas minskar kostnaderna och omställningen går snabbare. Många av de exempel som Ingela Björck anger är också relativt lätta att uppnå:

- Öka bilpoolsandelen kräver inte mycket mer än att bilpooler inte längre har fyra gånger så hög moms som taxi, och att man kan reservera p-platser åt poolbilar på samma sätt som man redan kan för handikappfordon.

- Andelen som tar tåget i Schweiz är nästan dubbelt så hög som i Sverige, och det kräver inte dyra snabbtåg utan helt enkelt bekväma tåg som går ofta och kommer fram i tid.

- Brasiliens utveckling av biodrivmedelsmarknaden kräver att vi beslutar oss för att hellre betala lant- och skogsbrukare för att producera biodiesel, etanol, biobensin och biogas än att hålla marken i träda, vilket borde vara ett lätt beslut. Vi behöver också se till att det lönar sig att göra rätt – så länge det är billigare att tanka fossilt än förnybart på macken så går omställningen trögt.

- En snabb ökning av smartare arbetsresor, där man ibland jobbar distans, uppnås enkelt med att sluta ensidigt gynna bilresande till och från jobbet med det högsta reseavdraget. Det bör vara lika för alla transportslag, med stimulans också för den som avlastar transportsystemet och minskar utsläppen genom att jobba hemma t.ex. en dag i veckan.

En övergripande nyckel för att påskynda omställningen är att klargöra vad som gäller. Bakom målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 står sju riksdagspartier och både den nuvarande och den förra regeringen. Men så länge målet inte uttrycks som en lag och finns en färdplan för att nå det, går omställningen onödigt trögt. Det är nu hög tid för regeringen att lägga fram ett sådant förslag för riksdagen, vilket alla respektabla partier bör rösta för.

På samma sätt som vi kan lära oss av utländska exempel, kan kommunernas best practise systematiseras. Många kommuner, landsting, regioner och län har nu bestämt sig för att bli fossiloberoende eller rentav fossilfria, till år 2030 eller tidigare. När vi granskar kommuner som är riktigt duktiga på omställningen – Östersund, Växjö, Linköping, Göteborg – så är den starkaste gemensamma nämnaren driftiga tjänstehen och ledande politiker, ofta påhejade av ett engagerat civilsamhälle. Här kan vi alla ha en roll – alla kan vi bidra till en snabbare omställning i hållbar riktining.

Mycket av det som behövs i omställningsarbetet har redan gjorts av andra. Men ingen har som nation tagit ett systematiskt helhetsgrepp på frågan om att avveckla fossilerna i hela transportsektorn. När Sverige gör det, blir vi den förebild världen behöver och får en relevans långt bortom våra nationsgränser. Så sätt igång!

Mattias Goldmann

Vd, Fores med 2030-sekretariatet

null
null
null