2015-11-09 06:00

2015-11-09 06:00

Satsa på biogasen

BIOGAS: Det kan man kalla för både miljö och kapitalförstöring.

April 2012 togs det första spadtaget för en biogasanläggning strax utanför Karlskoga, två år senare kunde den första bilen tanka gas på tankstationen som idag finns längs E18. Biogasen har även med gott resultat används till att driva några sopbilar i kommunen vilket gett renare luft samt minskade utsläpp av koldioxid.

Jag hade stora förhoppningar om att biogasen skulle bana vägen för ett fossilfritt Karlskoga men tyvärr bleknar det hoppet när jag läser i Karlskoga Tidning 5/11 att våra folkvalda politiker inte alls har samma positiva syn på biogasen som en annan. Tobias Isaksson på samhällsbyggnadsnämnden vill lämna plats åt andra drivmedel trots att kommunen varit med och investerat 150 miljoner på en anläggning som enligt all forskning och analys producerar det renaste och mest klimatvänliga biodrivmedlet som finns på marknaden idag.

Det är ingen slump att Örebro och Kumla satsat på gasbussar men i dom kommunerna verkar man ta klimatfrågan på betydligt större allvar. Resultatet av Samhällsbyggnadsnämndens beslut är att största delen av gasen som produceras i Karlskoga fraktas till Stockholm där efterfrågan finns istället för att använda den lokalt. Det kan man kalla för både miljö och kapitalförstöring.

Petter Lindberg

April 2012 togs det första spadtaget för en biogasanläggning strax utanför Karlskoga, två år senare kunde den första bilen tanka gas på tankstationen som idag finns längs E18. Biogasen har även med gott resultat används till att driva några sopbilar i kommunen vilket gett renare luft samt minskade utsläpp av koldioxid.

Jag hade stora förhoppningar om att biogasen skulle bana vägen för ett fossilfritt Karlskoga men tyvärr bleknar det hoppet när jag läser i Karlskoga Tidning 5/11 att våra folkvalda politiker inte alls har samma positiva syn på biogasen som en annan. Tobias Isaksson på samhällsbyggnadsnämnden vill lämna plats åt andra drivmedel trots att kommunen varit med och investerat 150 miljoner på en anläggning som enligt all forskning och analys producerar det renaste och mest klimatvänliga biodrivmedlet som finns på marknaden idag.

Det är ingen slump att Örebro och Kumla satsat på gasbussar men i dom kommunerna verkar man ta klimatfrågan på betydligt större allvar. Resultatet av Samhällsbyggnadsnämndens beslut är att största delen av gasen som produceras i Karlskoga fraktas till Stockholm där efterfrågan finns istället för att använda den lokalt. Det kan man kalla för både miljö och kapitalförstöring.

Petter Lindberg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.