2015-10-22 06:00

2015-10-22 06:00

Objektiva biltester?

FRÅGA TILL LASSE SJÖBERG: Hur görs reportagen?

KT:s skribent Lasse Sjöberg skriver regelbundet om olika bilar som han testar och tittar närmare på. Läser man dessa reportage, senast handlade det om Mazda som testades utanför Barcelona, så uppstår en reflektion. Vilket värde har dessa tester för läsarna? Testerna är väldigt positivt hållna och eventuella kritiska omdömen får man leta efter. Då uppstår frågan under vilka omständigheter som dessa reportage görs. Är det så att man inbjuds av respektive märke som står för alla omkostnader och lite till och att tidningen förväntas att skriva positivt som tack för kaffet? Om man skriver kritiskt så kanske man inte blir inbjuden till fler provkörningar och gratisluncher? Eller är det så att tidningen tar initiativet till testerna,bekostar allt och inte tar emot något av respektive märke som skulle kunna påverka skriverierna?

Om man skall tillmäta era skriverier i detta ämne något intresse så skall de naturligtvis göras fullständigt opartiskt och utan påverkan från fabrikanterna. Det får inte finnas anledning till misstanke om att man sitter i knät på fabrikens representanter och det förutsätter att tidningen står för alla omkostnader och håller allt som är ´gratis` på armlängds avstånd.

Det vore intressant att få ett klarläggande av KT hur det förhåller sig med dessa tester som sker såväl på hemmaplan som utomlands.

Kan vi räkna med att testerna är fullständigt objektiva och inte färgade av att man vill stå kvar på bilmärkets inbjudningslista även kommande år?

Med vänlig hälsning

A Eriksson

KT:s skribent Lasse Sjöberg skriver regelbundet om olika bilar som han testar och tittar närmare på. Läser man dessa reportage, senast handlade det om Mazda som testades utanför Barcelona, så uppstår en reflektion. Vilket värde har dessa tester för läsarna? Testerna är väldigt positivt hållna och eventuella kritiska omdömen får man leta efter. Då uppstår frågan under vilka omständigheter som dessa reportage görs. Är det så att man inbjuds av respektive märke som står för alla omkostnader och lite till och att tidningen förväntas att skriva positivt som tack för kaffet? Om man skriver kritiskt så kanske man inte blir inbjuden till fler provkörningar och gratisluncher? Eller är det så att tidningen tar initiativet till testerna,bekostar allt och inte tar emot något av respektive märke som skulle kunna påverka skriverierna?

Om man skall tillmäta era skriverier i detta ämne något intresse så skall de naturligtvis göras fullständigt opartiskt och utan påverkan från fabrikanterna. Det får inte finnas anledning till misstanke om att man sitter i knät på fabrikens representanter och det förutsätter att tidningen står för alla omkostnader och håller allt som är ´gratis` på armlängds avstånd.

Det vore intressant att få ett klarläggande av KT hur det förhåller sig med dessa tester som sker såväl på hemmaplan som utomlands.

Kan vi räkna med att testerna är fullständigt objektiva och inte färgade av att man vill stå kvar på bilmärkets inbjudningslista även kommande år?

Med vänlig hälsning

A Eriksson