2017-06-21 06:00

2017-06-21 06:00

Grand Santa Fe ett alternativtill vanliga Santa Fe 7-sits

Har man siktat in sig på Hyundais succé-SUV Santa Fe - ska man då välja den vanliga Santa Fe eller Grand Santa Fe, som precis som namnet antyder är en större variant? Prisskillnaden är cirka 25 000 kronor, om man jämför vanliga Santa Fe med sju säten och Grand Santa Fe som alltid har sju säten. Skillnaden är drygt två decimeter i längd, vilket i praktiken ger bättre plats och rymd för de två som hamnar längst bak.

Veckans testbil är Grand Santa Fe, som bara går att få med 6-stegad automatlåda kopplad till enda motorn som är 2,2-litersdieseln på 200 hästkrafter.

Enda utrustningsnivån kallas Premium-Plus, vilket kort uttryckt betyder att bilen är fullsmetad med utrustning.

Priset är 504 900 kronor, eller 499 900 kronor om man väljer den 6-sitsiga varianten.

Inte längre lågpris

Detta att jämföra med vanliga Santa Fe med samma drivlina och 7 stolar, pris 479 900 kronor.

Visst, det går att få en vanlig Santa Fe för 429 900 kronor – men det är ändå länge sedan modellen slog ner som en bomb i bilvärlden och gjorde succé som en billig och flexibel stadsjeep. Då, för 16 år sedan, kunde man få den enklaste varianten för under 200 000 kronor...

Hur som helst, det är mest en smaksak om man väljer vanliga Santa Fe eller lägger till 25 000 kronor för en Grand Santa Fe.

Bättre plats bak

Det skiljer 21,5 centimeter i längd, men bottenplattan och axelavståndet är det samma.

Merutrymmet finns längst bak. Medan vanliga Santa Fe med sju säten har två nödplatser längst bak, har Grand Santa Fe bättre plats för ben och kropp längst bak.

Därmed inte sagt att utrymmet är bra. När man väl kommer in efter en del gymnastiska rörelser är det trångt för en fullvuxen eller två.

Lika köregenskaper

Körmässigt kan jag inte påminna mig någon skillnad mellan Grand Santa Fe och den Santa Fe jag körde för drygt ett år sedan. Båda modellerna uppträder stabilt och tryggt på vägen, även när det blir krokigt. Någon direkt känsla av att ekipaget väger drygt två ton har jag inte.

Men det är klart att den här stora och tunga bilen trivs bäst på motorvägen, där kraft och styrka kommer mer till sin rätt. 0–100 på 9,9 sekunder uppges från fabriken, och i motorvägsfart 110 km/h ligger motorvarvet på måttliga 2 000.

I den farten hörs mycket lite från motorn, men tyvärr desto mer från däcken som är 19-tummare.

Bra åkkomfort

De stora hjulen till trots är åkkomforten ändå bra, och stolarna ger bra sittkomfort – även i andra sätesraden.

Som det högbygge Grand Santa Fe är ger den hög sittställning, och insteget är enkelt, överblicken över trafiken god.

Ytterligare en synpunkt när det gäller skillnaden mellan de två Santa Fe-varianterna.

Lägre dragvikt

Med Grand Santa Fe, där alltså automatlådan är enda alternativen, får man bara dra 2 000 kilo.

Med vanliga Santa Fe med manuell växellåda får man dra så mycket som 2 500 kilo.

Det kan vara en avgörande skillnad för många presumtiva kunder, som kanske tänkt sig att dra hästsläp eller liknande.

Veckans testbil är Grand Santa Fe, som bara går att få med 6-stegad automatlåda kopplad till enda motorn som är 2,2-litersdieseln på 200 hästkrafter.

Enda utrustningsnivån kallas Premium-Plus, vilket kort uttryckt betyder att bilen är fullsmetad med utrustning.

Priset är 504 900 kronor, eller 499 900 kronor om man väljer den 6-sitsiga varianten.

Inte längre lågpris

Detta att jämföra med vanliga Santa Fe med samma drivlina och 7 stolar, pris 479 900 kronor.

Visst, det går att få en vanlig Santa Fe för 429 900 kronor – men det är ändå länge sedan modellen slog ner som en bomb i bilvärlden och gjorde succé som en billig och flexibel stadsjeep. Då, för 16 år sedan, kunde man få den enklaste varianten för under 200 000 kronor...

Hur som helst, det är mest en smaksak om man väljer vanliga Santa Fe eller lägger till 25 000 kronor för en Grand Santa Fe.

Bättre plats bak

Det skiljer 21,5 centimeter i längd, men bottenplattan och axelavståndet är det samma.

Merutrymmet finns längst bak. Medan vanliga Santa Fe med sju säten har två nödplatser längst bak, har Grand Santa Fe bättre plats för ben och kropp längst bak.

Därmed inte sagt att utrymmet är bra. När man väl kommer in efter en del gymnastiska rörelser är det trångt för en fullvuxen eller två.

Lika köregenskaper

Körmässigt kan jag inte påminna mig någon skillnad mellan Grand Santa Fe och den Santa Fe jag körde för drygt ett år sedan. Båda modellerna uppträder stabilt och tryggt på vägen, även när det blir krokigt. Någon direkt känsla av att ekipaget väger drygt två ton har jag inte.

Men det är klart att den här stora och tunga bilen trivs bäst på motorvägen, där kraft och styrka kommer mer till sin rätt. 0–100 på 9,9 sekunder uppges från fabriken, och i motorvägsfart 110 km/h ligger motorvarvet på måttliga 2 000.

I den farten hörs mycket lite från motorn, men tyvärr desto mer från däcken som är 19-tummare.

Bra åkkomfort

De stora hjulen till trots är åkkomforten ändå bra, och stolarna ger bra sittkomfort – även i andra sätesraden.

Som det högbygge Grand Santa Fe är ger den hög sittställning, och insteget är enkelt, överblicken över trafiken god.

Ytterligare en synpunkt när det gäller skillnaden mellan de två Santa Fe-varianterna.

Lägre dragvikt

Med Grand Santa Fe, där alltså automatlådan är enda alternativen, får man bara dra 2 000 kilo.

Med vanliga Santa Fe med manuell växellåda får man dra så mycket som 2 500 kilo.

Det kan vara en avgörande skillnad för många presumtiva kunder, som kanske tänkt sig att dra hästsläp eller liknande.

Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi-R 4WD Automat 7-sits

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd turbodiesel, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, kamkedja, elektroniskt styrd VGT-turbo.

Cylindervolym: 2 199 kubikcentimter.

Max.effekt: 147 kW (200 hk) vid 3 800 varv per minut.

Max.vridmoment: 440 Nm vid 1 750–2 750 varv per minut.

Kompression: 16,0:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: Common rail direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 7,0 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 71 liter.

CO2-utsläpp: 184 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: elektronisk fyrhjulsdrift med steglös automatisk elektrohydraulisk inkoppling vid behov, 6-stegad automatlåda med ECO-drive-funktion.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo med flex-steer.

Vändradie: 5,45 meter, 2,95 rattvarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: fram McPherson-typ med skruvfjädrar, dubbelverkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare. Bak Multilink med skruvfjädrar, dubbelverkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare.

Däck: 235/55 R19.

Fälgar: 19” lättmetall.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BAS panikbromsassistans. Ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: ESP antisladdsystem, TCS antispinnsystem, HAC backstartassistans, DBC hastighetsregelering utför, kollisionsvarning, autobroms, dubbla krockkuddar samt sidokrockkuddar fram, knäkrockkudde förare, krockskyddsgardin fram och bak, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, släpvagnsstabiliseringssystem, integrerad styrnings- och stabilitetskontroll, antivältsystem.

Längd: 4 915 mm.

Bredd: 1 885 mm exkl. speglar.

Höjd: 1 695 mm.

Spårvidd: fram 1 639 mm, bak 1 628 mm.

Axelavstånd: 2 800 mm.

Markfrigång: 180 mm.

Frigångsvinklar: fram 16,7, bak 20,2, krön 15,8.

Tjänstevikt: 2 132 kg.

Max.last: 635 kg.

Totalvikt: 2 630 kg.

Max.taklast: 100 kg.

Max.släpvikt: 2 000 kg.

Lastutrymme: 634 liter, med nedfällt baksäte 1 842 liter.

Toppfart: 201 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 9,9 sekunder.

Fordonsskatt: 4 910 kronor.

Försäkringsklass: 5–16–24.

Pris: 504 900 kronor (6-sits 499 900 kronor).

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 5 års vägassistans, 5 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års garanti mot genomrostning.

Standardutrustning

bland annat:

Adaptiv farthållare.

Filbytesvarning.

Dödavinkelnvarning.

ACC automatisk klimatanläggning med 2 zoner och ”auto-defog”.

AC för tredje sätesraden.

Kylt handskfack.

Elmanövrerade framstolar.

Eluppvärmda framsäten, med ventilation.

Eluppvärmd ratt ställbar i höjd- och djupled.

Aktiv parkeringsassistans för fickparkering.

Parkeringssensorer fram och bak.

Regnsensor.

Eluppvärmd vindruta torkarposition.

Elektriskt justerbara och uppvärmda ytterbackspeglar, automatisk vinkling vid backning.

Ljudsystem med 10 högtalare.

DAB-radio.

Backkamera.

Parkeringskamera med 360 grader runtomsikt.

Elmanövrerad baklucka.

Läderklädsel.

Färddator.

Integrerad takreling.

Källa: Hyundais informationsmaterial.