2017-06-14 06:00

2017-06-14 06:00

Peugeot 3008 förvandlad till uppseendeväckande SUV

MOTOR

Peugeots gamla 3008 har genomgått en betydande förvandling, från crossover/minibuss till SUV med allt vad det innebär av kaxigt utseende och vackra linjer som väcker uppseende. Juryn för Årets Bil 2017 föll pladask, inte bara för linjespelet utan det totala intrycket, och röstade fram den som vinnare. Veckans testbil är den vassaste varianten, GT, som har en 180-hästars dieselmotor under huven. Men den effekten och vridmomentet 400 Newtonmeter lovar mer än den håller. Volymbilen av 3008 SUV har sannolikt den mindre 120-hästarsdieseln under huven.

Lanseringen av 3008 SUV är bara ett i raden av exempel på att SUV:en håller på att sopa ut MPV-modellerna från banan.

Renault Espace, MPV:s moder, och Peugeot 5008 är andra exempel.

SUV-modellerna säljer mer än någonsin, det kommer fler och fler modeller i olika storlek och varianter.

Saknar fyrhjulsdrift

Peugeot fullföljer satsningen på den här biltypen genom att helt enkelt lägga till bokstäverna SUV till modellnamnet.

Hög markfrigång, så mycket som 219 millimeter, hör till de SUV-egenskaper som 3008 SUV har.

Däremot har den inte fyrhjulsdrift, som man normalt förknippar med en riktig SUV.

Lovande siffror...

Den lär komma, men inte förrän 2019 då laddhybriden kommer med en elmotor drivande på bakhjulen.

Till dess får vi nöja oss med den framhjulsdrivna SUV:en, och det fungerar givetvis alldeles utmärkt under normala körförhållanden. Bilen är, precis som Peugeot 308 och Citroën C4 Picasso, byggd på den flexibla EMP2-arkitekturen.

Dieselmotorn och den 6-stegade automatlådan jobbar hyfsat smidigt ihop i drivlinan. Men som jag antydde inledningsvis lever motorn inte upp till de siffermässiga löftena riktigt.

...men ”sprutt” saknas

Det saknas helt enkelt ”sprutt” i ekipaget. Möjligen kan den känslan komma av att reaktionstiden på gaspådrag är lite för lång, automatlådan behöver liksom lite betänketid innan den ingriper.

Annars uppträder bilen smidigt och spänstigt på vägen, såväl på krokiga småvägar som ute på motorvägen.

Peugeot är ju kända för att satsa på vackra linjer och former, och nya 3008 SUV är verkligen inget undantag.

Tufft utseende

Den platta motorhuven, den höga fronten och de stora hjulen ger tillsammans med svepande linjer i sidorna ett tufft och dynamiskt utseende.

Interiören är kraftigt förändrad åt det moderna hållet. Här finns en instrumenttavla som jag kan designa efter personliga önskemål, bland annat genom att välja vanliga mätartavlor eller digitala visningar.

Och här finns en pekskärm, som jag använder för att ställa in den automatiska klimatanläggningen, stereon med mera.

Letade efter färddatorn

Nu tog det en stund att förstå och lära sig hur man ska använda finesserna. Till exempel fick jag leta länge innan jag hittade knappen till färddatorn. För att se bland annat räckvidden ska man trycka fram färddatorn med en liten ”tuta” i änden på vindrutetorkarspaken - inte lätt att förstå...

GT-modellen har en specialdesignad ratt, med raka över- och underkanter. Och ratten är lågt placerad, så att jag ser instrumenten över densamma i stället för genom. En egen variant som fungerar när man vant sig.

Jämfört med gamla 3008 har nya 3008 SUV vuxit med åtta centimeter på längden.

Bra kupéutrymme

Det ger ett bra kupéutrymme, fullt tillräckligt för de fem personer bilen är avsedd för. Jag sitter bra på förarstolen, som ger bra sidstöd och har bra skålning i ryggstödet.

Den höga sittställningen ger mig bra överblick, utom bakåt och snett bakåt – här har jag hjälp av backkameran som visar 180 grader.

Lastutrymmet är 90 liter större, nu 520 liter eller 1 482 liter med nedfällt baksäte. Här finns finessen med flexibelt lastgolv, som går att höja och sänka - praktiskt framför allt när man inte behöver hela utrymmet till sina grejer.

Lanseringen av 3008 SUV är bara ett i raden av exempel på att SUV:en håller på att sopa ut MPV-modellerna från banan.

Renault Espace, MPV:s moder, och Peugeot 5008 är andra exempel.

SUV-modellerna säljer mer än någonsin, det kommer fler och fler modeller i olika storlek och varianter.

Saknar fyrhjulsdrift

Peugeot fullföljer satsningen på den här biltypen genom att helt enkelt lägga till bokstäverna SUV till modellnamnet.

Hög markfrigång, så mycket som 219 millimeter, hör till de SUV-egenskaper som 3008 SUV har.

Däremot har den inte fyrhjulsdrift, som man normalt förknippar med en riktig SUV.

Lovande siffror...

Den lär komma, men inte förrän 2019 då laddhybriden kommer med en elmotor drivande på bakhjulen.

Till dess får vi nöja oss med den framhjulsdrivna SUV:en, och det fungerar givetvis alldeles utmärkt under normala körförhållanden. Bilen är, precis som Peugeot 308 och Citroën C4 Picasso, byggd på den flexibla EMP2-arkitekturen.

Dieselmotorn och den 6-stegade automatlådan jobbar hyfsat smidigt ihop i drivlinan. Men som jag antydde inledningsvis lever motorn inte upp till de siffermässiga löftena riktigt.

...men ”sprutt” saknas

Det saknas helt enkelt ”sprutt” i ekipaget. Möjligen kan den känslan komma av att reaktionstiden på gaspådrag är lite för lång, automatlådan behöver liksom lite betänketid innan den ingriper.

Annars uppträder bilen smidigt och spänstigt på vägen, såväl på krokiga småvägar som ute på motorvägen.

Peugeot är ju kända för att satsa på vackra linjer och former, och nya 3008 SUV är verkligen inget undantag.

Tufft utseende

Den platta motorhuven, den höga fronten och de stora hjulen ger tillsammans med svepande linjer i sidorna ett tufft och dynamiskt utseende.

Interiören är kraftigt förändrad åt det moderna hållet. Här finns en instrumenttavla som jag kan designa efter personliga önskemål, bland annat genom att välja vanliga mätartavlor eller digitala visningar.

Och här finns en pekskärm, som jag använder för att ställa in den automatiska klimatanläggningen, stereon med mera.

Letade efter färddatorn

Nu tog det en stund att förstå och lära sig hur man ska använda finesserna. Till exempel fick jag leta länge innan jag hittade knappen till färddatorn. För att se bland annat räckvidden ska man trycka fram färddatorn med en liten ”tuta” i änden på vindrutetorkarspaken - inte lätt att förstå...

GT-modellen har en specialdesignad ratt, med raka över- och underkanter. Och ratten är lågt placerad, så att jag ser instrumenten över densamma i stället för genom. En egen variant som fungerar när man vant sig.

Jämfört med gamla 3008 har nya 3008 SUV vuxit med åtta centimeter på längden.

Bra kupéutrymme

Det ger ett bra kupéutrymme, fullt tillräckligt för de fem personer bilen är avsedd för. Jag sitter bra på förarstolen, som ger bra sidstöd och har bra skålning i ryggstödet.

Den höga sittställningen ger mig bra överblick, utom bakåt och snett bakåt – här har jag hjälp av backkameran som visar 180 grader.

Lastutrymmet är 90 liter större, nu 520 liter eller 1 482 liter med nedfällt baksäte. Här finns finessen med flexibelt lastgolv, som går att höja och sänka - praktiskt framför allt när man inte behöver hela utrymmet till sina grejer.

Peugeot 3008 SUV GT Blue HDI 180 Aut.

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, partikelfilter.

Cylindervolym: 1 997 kubikcentimeter.

Max.effekt: 133 kW (180 hk) vid 3 750 varv per minut.

Max.vridmoment: 400 Nm vid 2 000 varv per minut.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 4,8 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 53 liter.

CO2-utsläpp: 124 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, EAT 6 automatisk växellåda.

Styrning: kuggstång, variabel elektrisk servo.

Vändcirkeldiameter: 10,7 meter.

Hjulupphängning: skruvfjädring, krängningshämmare, fjäderben med undre triangellänk fram. Bak torsionsaxel.

Däck: 235/50 R 19 V.

Fälgar: 19” aluminium.

Bromsar: ventilerade skivor fram, solida skivor bak, ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och EBA nödbromsassistans, Active Safety Brake.

Säkerhet: ESP antisladdsystem, ASR antispinnsystem, Isofix barnstolsfästen på ytterplatserna bak och passagerarsäte fram, trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, förstärkningsbalkar i sidodörrarna, gardinkrockkuddar, Hill Assist, krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockkuddar fram, sidokrockskydd.

Längd: 4,45 m.

Bredd: 1 841 mm, inkl. sidospeglar 2 098 mm.

Höjd: 1 624 mm.

Axelavstånd: 2 675 mm.

Spårvidd: fram 1 601 mm, bak 1 610 mm.

Markfrigång: 219 mm.

Tjänstevikt: 1 640 kg.

Totalvikt: 2 090 kg.

Max.tågvikt: 3 790 kg.

Max.last: 450 kg.

Max.dragvikt: 1 700 kg.

Max.taklast: 80 kg.

Bagagevolym: 520 liter, med nedfällt baksäte 1 482 liter.

Toppfart: 211 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 8,9 sekunder.

Pris: 349 900 kronor (kampanj 329 900 kronor).

Övriga 3008 SUV-modeller: bland andra Access PureTech 130 (130 hk bensin) 229 900 kronor (kampanj 199 900 kronor); Active BlueHDI 120 (120 hk diesel) 259 900 kronor (kampanj 239 900 kronor; GT-Line BlueHDI 120 (120 hk diesel) 307 400 kronor (kampanj 287 400 kronor).

Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års assistans, 3 års lackgaranti, 12 års genomrostningsgaranti.

Standardutrustning GT

bland annat:

Aktiv filhållningsassistent.

Automatiskt avbländbart helljus.

Backkamera med 180-sikt.

Dödavinkeln-varnare.

Farthållare/fartbegränsare.

Hastighetsigenkänning.

Kollisionsvarnare.

Parkeringsradar fram och bak, visuell och akustisk.

Trötthetsvarnare.

Bluetooth.

Eljusterbara, eluppvärmd och elinfällbara ytterbackspeglar.

Färddator.

i-Cokcpit med digitala och anpassningsbara head up-instrument samt 8” pekskärm med krominfattade vipptangenter.

Tvåzons klimatanläggning.

REgnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel.

USB.

Multifunktionsratt i läder, ställbar i höjd- och djupled.

Bagagerumsgolv justerbart i två lägen.

Dimljus fram.

Fronthasplåtar.

Takrails.

Tillval

bland annat:

Sky Pack, med öppningsbart panoramaglastak med elgardin, 13 900 kronor.

Motoriserad baklucka, 5 500 kronor.

Källa: Peugeots informationsmaterial.