2017-05-24 06:00

2017-05-24 06:00

Kia Soul med turbokraft– och "nervös" automatlåda

MOTOR

Efter sju år har Kia Soul fått den kraft som den udda och uppseendeväckande modellen förtjänar - nämligen en turboladdad bensinmotor på 204 hästkrafter länkad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Motorn levererade trevligt bra med kraft i veckans testbil, däremot hade jag svårt att komma överens med automatlådan...

Normalt brukar automatlåda betyda att det bara är att gasa och köra. Vilket jag gjorde även i Soul, men här uppträdde automatlådan konstigt med kvicka nerväxlingar till fyran vid normalt gaspådrag vid acceleration. För att inte tala om reaktionen vid kick down...

Jag försökte verkligen vara lätt på gasfoten, men lådan envisades med nervösa ner- och uppväxlingar i snabb takt.

Kanske skulle jag ha varit hårdare på pedalen?

Ännu mera själ

Kia introducerade Soul 2009, och andra generationen kom 2014 och det är den som nu uppgraderats med den starka turbomotorn. Tidigare fanns nämligen bara den vanliga 1,6-litersmotorn på 132 hästkrafter.

Uppgraderingen består också i LED-strålkastare, ny finish på grillen, nya dimljus i bakre stötfångaren, annorlunda främre stötfångare med större luftintag, röda detaljer och lister, unika 18-tumsfälgar och dubbla avgasrör.

Det här är detaljer som ger den höga fyrkantiga bilen ännu mer personlighet, eller själ om man vill spinna på namnet Soul.

Stora hjul

Till det ska man nu lägga resurserna, som 0-100 km/h på 7,8 sekunder och 200 km/h toppfart. Motorn jobbar för övrigt på lågvarv, bara 2 000 i 120 km/h hastighet på motorvägen är mer dieseltypiskt.

De stora hjulen, 18 tum, bidrar förstås till det tuffa yttre tilltalet. Och det påverkar inte körkomforten särskilt mycket, bilen går stadigt dit jag vill även på små krokiga vägar.

Jag hör inte mycket till motorljud, däremot är vindbruset påtagligt - Soul är ju inte byggd efter aerodynamiska principer...

Bra kupéutrymmen

Formerna lovar goda utrymmen, löften som också infrias – i varje fall vad gäller kupén. Här finns hur mycket plats som helst fram, och jag hittar lätt min perfekta körställning eftersom ratten med rak underkant är ställbar i höjd- och djupled.

Däremot kunde lastutrymmet vara större, eller rättare skriver lättare att utnyttja. 354 liter, eller 1 367 liter med nedfällt baksäte, är inte värst.

Priset för testbilen är 224 900 kronor, vilket kanske låter mycket.

Mycket för pengarna

Men titta bara på utrustningslistan här intill, så förstår ni att man får mycket för pengarna både vad gäller utrustning och köregenskaper. Samt 7 års nybilsgaranti.

Rattvärme är en detalj som jag uppskattade väldigt mycket denna testvecka i slutet av april, med minusgrader och isskrapning.

Dessutom noterade jag att sitsvärmen var väldigt effektiv och snabb.

Fast jag har inte riktigt kommit över det där med automatlådan. Var den för kvick för mig? Bör Kia bifoga en användarmanual?

Normalt brukar automatlåda betyda att det bara är att gasa och köra. Vilket jag gjorde även i Soul, men här uppträdde automatlådan konstigt med kvicka nerväxlingar till fyran vid normalt gaspådrag vid acceleration. För att inte tala om reaktionen vid kick down...

Jag försökte verkligen vara lätt på gasfoten, men lådan envisades med nervösa ner- och uppväxlingar i snabb takt.

Kanske skulle jag ha varit hårdare på pedalen?

Ännu mera själ

Kia introducerade Soul 2009, och andra generationen kom 2014 och det är den som nu uppgraderats med den starka turbomotorn. Tidigare fanns nämligen bara den vanliga 1,6-litersmotorn på 132 hästkrafter.

Uppgraderingen består också i LED-strålkastare, ny finish på grillen, nya dimljus i bakre stötfångaren, annorlunda främre stötfångare med större luftintag, röda detaljer och lister, unika 18-tumsfälgar och dubbla avgasrör.

Det här är detaljer som ger den höga fyrkantiga bilen ännu mer personlighet, eller själ om man vill spinna på namnet Soul.

Stora hjul

Till det ska man nu lägga resurserna, som 0-100 km/h på 7,8 sekunder och 200 km/h toppfart. Motorn jobbar för övrigt på lågvarv, bara 2 000 i 120 km/h hastighet på motorvägen är mer dieseltypiskt.

De stora hjulen, 18 tum, bidrar förstås till det tuffa yttre tilltalet. Och det påverkar inte körkomforten särskilt mycket, bilen går stadigt dit jag vill även på små krokiga vägar.

Jag hör inte mycket till motorljud, däremot är vindbruset påtagligt - Soul är ju inte byggd efter aerodynamiska principer...

Bra kupéutrymmen

Formerna lovar goda utrymmen, löften som också infrias – i varje fall vad gäller kupén. Här finns hur mycket plats som helst fram, och jag hittar lätt min perfekta körställning eftersom ratten med rak underkant är ställbar i höjd- och djupled.

Däremot kunde lastutrymmet vara större, eller rättare skriver lättare att utnyttja. 354 liter, eller 1 367 liter med nedfällt baksäte, är inte värst.

Priset för testbilen är 224 900 kronor, vilket kanske låter mycket.

Mycket för pengarna

Men titta bara på utrustningslistan här intill, så förstår ni att man får mycket för pengarna både vad gäller utrustning och köregenskaper. Samt 7 års nybilsgaranti.

Rattvärme är en detalj som jag uppskattade väldigt mycket denna testvecka i slutet av april, med minusgrader och isskrapning.

Dessutom noterade jag att sitsvärmen var väldigt effektiv och snabb.

Fast jag har inte riktigt kommit över det där med automatlådan. Var den för kvick för mig? Bör Kia bifoga en användarmanual?

Kia Soul 1.6 T-GDI DCT7

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, turbo, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 591 kubikcentimeter.

Max.effekt: 204 hk vid 6 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 265 Nm vid 1 500–4 500 varv per minut.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: GDI direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 6,9 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 54 liter.

CO2-utsläpp: 156 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 7-stegad automatisk DCT-låda.

Styrning: kuggstång, Flexsteer justerbarelektrisk servo.

Vänddiameter: 10,5 meter.

Hjulupphängning: fram McPherson, bak Torsionsaxel.

Däck: 235/45 R18.

Fälgar: 18” aluminium.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BAS panikbromssysstem, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak, ESC elektroniskt stabilitetsprogram, HAC Hill Start Control, krockkuddar fram förare och passagerare, krockgardiner A-C-stolpe, sidokrockkuddar fram, TCS antispinnsystem.

Längd: 4 140 mm.

Bredd: 1 800 mm.

Höjd: 1 605 mm.

Axelavstånd: 2 570 mm.

Spårvidd: fram 1 560 mm, bak 1 570 mm.

Markfrigång: 143 mm.

Tjänstevikt: 1 363 kg.

Totalvikt: 1 890 kg.

Släpvagnsvikt: 1 100 kg.

Bagagevolym: 354 liter, med nedfällt baksäte 1 367 liter.

Toppfart: 200 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 7,8 sekunder.

Fordonsskatt: 1 350 kronor.

Pris: 224 900 kronor.

Övriga Soul-modeller: bland andra 1.6 CRDi (136 hk) 207 900 kronor.

Garantier: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års lackgaranti.

Standardutrustning

bland annat:

Ytterbackspeglar elinställbara och eluppvärmda.

LED-ljus fram och bak.

Dimljus fram.

Xenonstrålkastare.

Takreling.

Hasplåtar fram och bak.

Dubbla synliga avgasrör.

Armstöd fram med förvaringslåda.

Ytterplatserna bak eluppvärmda.

D-formad multifunktionsläderratt med orangea sömmar, ställbar i höjd och djupled, eluppvärmd.

Färddator.

Halvläderklädsel.

Ljudsystem med 6 högtalare.

ACC automatisk klimatanläggning.

Automatiskt avbländbar innerbackspegel.

Bluetooth.

Farthållare.

iPhone/iPod-anslutning.

Kylt handskfack.

Naviagion med 7” display med backkamera.

Android Auto och Apple CarPlay.

Parkeringssensorer bak.

Panoramasoltak.

Tillval:

Metallic-lack.

Tvåfärgad exteriörfärg.

Källa: Kias informationsmaterial.