2017-05-17 06:00

2017-07-11 10:03

Nya Hyundai i 30 – en riktigt europeisk korean

Dags för tredje generationen av Hyundais ”Golf-klassare” i30, med allt igenom europeiska linjer och köregenskaper av europeiska mått. Den är också utvecklad, testad och tillverkad i Europa – för den europeiska marknaden. Veckans testbil har en 1,4-liters bensinturbo i kombination med en 7-stegad automatisk dubbelkopplingslåda som drivlina. En behaglig drivlina, som gör sitt jobb piggt och raskt.

Som vanligt när nya modeller kommer på marknaden är 5-dörrars halvkombi först ut, så även i detta fall.

Men lugn, alla kombitörstande bilspekulanter, det kommer en Wagon (kombi på Hyundaispråk) senare i år.

Dessutom förstärker Hyundai sin image med en prestandamodell, den första från Hyundai Motors N Brand.

Högsta utrustningsnivån

Och det är klart, behöver man kombiutrymme kanske man kan vänta på den modellen. Då får man 602 liter lastutrymme, eller 1 650 liter med nedfällt baksäte, mot ”bara” 395 liter eller 1 301 liter med nedfällt baksäte. Vilket i och för sig inte är så ”bara”...

Skillnaden mellan halvkombin och kombin lär främst ligga det förstorade lastutrymmet.

Men nu handlar det alltså om i30 1,4 Turbo Automat Premium, vilket säger oss att den har en 140-hästars bensinturbo och 7-stegad automatisk dubbelkopplingslåda under huven, samt utrustning i högsta nivån.

Lättare men tyngre...

Priset för den här kombinationen blir så högt som 229 900 kronor. Enklaste i30 kostar 174 900 kronor, då med en 1-liters bensinturbo på 120 hästkrafter och manuell låda samt enklaste utrustningsnivån.

Nu ska sägas att nya i30 är välutrustad redan från början, inte minst på säkerhetssidan där autobroms med kollisionsvarning, adaptiv farthållning, filhållningsassistans och dödavinkelnvarning är standard.

Nya i30 är också fullsmetad med teknik, som Apple CarPlay, Android Auto, trådlös mobilladdning och uppkopplat navigationssystem med Live Services.

Finslipade linjer

Utseendemässigt är nya i30 finslipad a la Europa, med rakare linjer åt VW-hållet, och en ny stor grill som verkar kopierad från Audi A3. Hyundai kallar den ”Cascading Grille”, som blir ett återkommande designelement och visuell dientitet för alla framtida Hyundaimodeller.

Hyundai-koncernen är en av världens stora ståltillverkare, och nu har man använt eget stål i nya i30. Det resulterar i en 28 kilo lättare bil, som är 22 procent styvare.

Fast slutresultatet är ändå att bilen är tyngre än föregångaren, och det beror på all utrustning som plockats i.

Vassare styrning

Hyundai, som för övrigt firar 25 års närvaro i Sverige, har också snäppat upp styrningen med en elmotordriven servo som gör den 10 procent mer direkt.

Tillsammans med en relativt tuff fjädring ger den i30 mycket komfortabla och behagliga köregenskaper.

Interiören är tilltalande, lätt att hitta reglage och knappar och på LCD-skärmen.

Lyckad generationsväxling

Framstolarna är bra, med tillräckliga stöd för rygg och lår – och det är lätt att hitta en bra körställning eftersom ratten är justerbar i höjd- och djupled.

Även rymdkänslan är bra, åtminstone fram där jag som lång och fullvuxen förare känner att jag har gott om plats.

Sammanfattningsvis tycker jag Hyundai har lyckats bra med sin tredje generation i30, lättkörd, rymlig och – inte minst – snygg, i varje fall i mina ögon.

Som vanligt när nya modeller kommer på marknaden är 5-dörrars halvkombi först ut, så även i detta fall.

Men lugn, alla kombitörstande bilspekulanter, det kommer en Wagon (kombi på Hyundaispråk) senare i år.

Dessutom förstärker Hyundai sin image med en prestandamodell, den första från Hyundai Motors N Brand.

Högsta utrustningsnivån

Och det är klart, behöver man kombiutrymme kanske man kan vänta på den modellen. Då får man 602 liter lastutrymme, eller 1 650 liter med nedfällt baksäte, mot ”bara” 395 liter eller 1 301 liter med nedfällt baksäte. Vilket i och för sig inte är så ”bara”...

Skillnaden mellan halvkombin och kombin lär främst ligga det förstorade lastutrymmet.

Men nu handlar det alltså om i30 1,4 Turbo Automat Premium, vilket säger oss att den har en 140-hästars bensinturbo och 7-stegad automatisk dubbelkopplingslåda under huven, samt utrustning i högsta nivån.

Lättare men tyngre...

Priset för den här kombinationen blir så högt som 229 900 kronor. Enklaste i30 kostar 174 900 kronor, då med en 1-liters bensinturbo på 120 hästkrafter och manuell låda samt enklaste utrustningsnivån.

Nu ska sägas att nya i30 är välutrustad redan från början, inte minst på säkerhetssidan där autobroms med kollisionsvarning, adaptiv farthållning, filhållningsassistans och dödavinkelnvarning är standard.

Nya i30 är också fullsmetad med teknik, som Apple CarPlay, Android Auto, trådlös mobilladdning och uppkopplat navigationssystem med Live Services.

Finslipade linjer

Utseendemässigt är nya i30 finslipad a la Europa, med rakare linjer åt VW-hållet, och en ny stor grill som verkar kopierad från Audi A3. Hyundai kallar den ”Cascading Grille”, som blir ett återkommande designelement och visuell dientitet för alla framtida Hyundaimodeller.

Hyundai-koncernen är en av världens stora ståltillverkare, och nu har man använt eget stål i nya i30. Det resulterar i en 28 kilo lättare bil, som är 22 procent styvare.

Fast slutresultatet är ändå att bilen är tyngre än föregångaren, och det beror på all utrustning som plockats i.

Vassare styrning

Hyundai, som för övrigt firar 25 års närvaro i Sverige, har också snäppat upp styrningen med en elmotordriven servo som gör den 10 procent mer direkt.

Tillsammans med en relativt tuff fjädring ger den i30 mycket komfortabla och behagliga köregenskaper.

Interiören är tilltalande, lätt att hitta reglage och knappar och på LCD-skärmen.

Lyckad generationsväxling

Framstolarna är bra, med tillräckliga stöd för rygg och lår – och det är lätt att hitta en bra körställning eftersom ratten är justerbar i höjd- och djupled.

Även rymdkänslan är bra, åtminstone fram där jag som lång och fullvuxen förare känner att jag har gott om plats.

Sammanfattningsvis tycker jag Hyundai har lyckats bra med sin tredje generation i30, lättkörd, rymlig och – inte minst – snygg, i varje fall i mina ögon.

Hyundai i30 1,4 T Aut Premium

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd bensinturbo, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, Auto-stop-system.

Cylindervolym: 1 353 kubikcentimeter.

Max.effekt: 103 kW (140 hk) vid 6 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 242 Nm vid 1 500 varv per minut.

Kompression: 10,0:1.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: GDI direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 5,5 liter / 100 km blandad körning.

CO2-utsläpp: 125 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: 7-stegad automatisk dubbelkopplingslåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vändradie: 5,3 meter, 2,57 rattvarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: fram McPherson fjäderben, skruvfjädring, gastrycksstötdämpare, krängningshämmare, triangellänk. Bak individuell Multi-link, krängningshämmare, skruvfjädring.

Däck: 225/45 R17.

Fälgar: 7,0J x 17 aluminium.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BAS panikbromsassistans, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: ESP antisladdsystem, TCS antispinnsystem, VSM stabiltetskontroll med styrhjälp, dubbla krockkuddar fram, krockgardiner fram och bak, sidokrockkuddar fram, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, fillhållningsassistent och filhållningsvarning, kollissionsvarning för framförvarande fordon, autobroms, backstarthjälp.

Längd: 4 340 mm.

Bredd: 1 795 mm.

Höjd: 1 455 mm.

Spårvidd: fram 1565 mm, bak 1573 mm.

Axelavstånd: 2650 mm.

Markfrigång: 140 mm.

Tjänstevikt: 1 315–1 463 kg.

Max.last: 387–535 kg.

Totalvikt: 1 850 kg.

Taklast: 80 kg.

Släpvagnsvikt: 1 400 kg.

Bagagevolym: 395 liter, med nedfällt baksäte 1 301 liter.

Toppfart: 205 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 9,2 sekunder.

Årsskatt: 668 kronor.

Pris: 229 900 kronor.

Övriga i30-modeller: bland andra 1,0 T (120 hk) Select 174 900 kronor.

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 5 års assistans, 5 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti.

Standardutrustning

Premium, bland annat:

ACC automatisk klimatanläggning.

Färddator.

Farthållare/fartbegränsare.

Läderklädd multifunktionsratt ställbar i höjd- och djupled.

Ytterbackspeglar elinställbara, eluppvärmda och elinfällbara.

Ljudsystem med 5” LCD-skärm, radio.

AUX, USB.

Bluetooth.

Parkeringssensorer fram och bak.

Dimljus fram.

Halvläderklädsel.

Elinställbar förarstol.

Automatiskt avbländande innerbackspegel.

Backkamera.

Regnsensor.

Navigation.

Tillval

bland annat:

Panoramasoltak.

Läderklädsel.

Ventilerade framstolar.

Källa: Hyundais informationsmaterial.