2017-03-20 21:21

2017-03-20 21:22

Konsum ser ljuset i tunneln

KARLSKOGA

Konsum Värmland inledde sitt omställningsarbete 2015. Vid 2017 års slut ska processen vara genomförd. Därefter räknar man med att gå med vinst igen.

Konsum Värmland är mitt inne i den omställningsprocess som påbörjades 2015. Den ska vara avklarat under året. Omställningsprocessen är en kostsam historia och Konsum Värmland som presenterat förlustsiffor sedan 2010 räknar med kraftigt minus även för 2017.

– Men 2018 ska vi gå med plus igen, säger Ingvar Janson på Konsum Värmland.

Konsum Värmland har stängt eller ska stänga flera småbutiker, men det kommer inte att påverka någon av affärerna i Karlskoga eller Degerfors.

Det som märks i Karlskoga är den pågående nedläggningen av specialbutikerna Mansion och Affection, som ligger i Coop Forum.

Affection och Mansion är specialbutiker som Konsum Värmland har valt att lägga ner.

På en del ställen har Affection- eller Mansionbutiker tagits över av andra ägare, men så blir det inte i Karlskoga.

När omställningsarbetet är klart kommer runt 200 personer att ha förlorat jobbet hos Konsum Värmland. I Karlskoga handlar det om 6-7 tjänster.

Som en del av omställningen satsar Konsum Värmland extra på en del butiker. En av dem Coop-affären vid Storängen.

– Där har vi köpt mark för att kunna bygga ut och förädla verksamheten, säger Ingvar Janson på Konsum Värmland.

En annan del i omställningsarbetet är att förtydliga skillnaden mellan olika typer av Coop-butiker. Framöver ska man ha tre varianter: Stora Coop, Coop och Lilla Coop. Coop Forum i Karlskoga ska byggas om till Stora Coop under 2017 och 2018.

Ökad konkurrens

Coop Forum har förbättrat sitt resultat, även om man fortfarande går med förlust. 2015 var förlusten närmare 5 miljoner kronor. 2016 stannade förlusten på 2,7 miljoner.

Butikschefen Christoffer Gunnarsson berättar att Storängen har inneburit en stor skillnad för Coop Forum när det gäller försäljningen av specialvaror.

– Det har blivit kraftigt ökad konkurrens.

I stället för att försöka konkurrera med Storängen väljer man att dra ner ordentligt på den delen av verksamheten.

– Vi ska satsa på dagligvaror i stället. Vi ska bli en riktigt bra matbutik, säger Christoffer Gunnarsson.

Konsum Värmland är mitt inne i den omställningsprocess som påbörjades 2015. Den ska vara avklarat under året. Omställningsprocessen är en kostsam historia och Konsum Värmland som presenterat förlustsiffor sedan 2010 räknar med kraftigt minus även för 2017.

– Men 2018 ska vi gå med plus igen, säger Ingvar Janson på Konsum Värmland.

Konsum Värmland har stängt eller ska stänga flera småbutiker, men det kommer inte att påverka någon av affärerna i Karlskoga eller Degerfors.

Det som märks i Karlskoga är den pågående nedläggningen av specialbutikerna Mansion och Affection, som ligger i Coop Forum.

Affection och Mansion är specialbutiker som Konsum Värmland har valt att lägga ner.

På en del ställen har Affection- eller Mansionbutiker tagits över av andra ägare, men så blir det inte i Karlskoga.

När omställningsarbetet är klart kommer runt 200 personer att ha förlorat jobbet hos Konsum Värmland. I Karlskoga handlar det om 6-7 tjänster.

Som en del av omställningen satsar Konsum Värmland extra på en del butiker. En av dem Coop-affären vid Storängen.

– Där har vi köpt mark för att kunna bygga ut och förädla verksamheten, säger Ingvar Janson på Konsum Värmland.

En annan del i omställningsarbetet är att förtydliga skillnaden mellan olika typer av Coop-butiker. Framöver ska man ha tre varianter: Stora Coop, Coop och Lilla Coop. Coop Forum i Karlskoga ska byggas om till Stora Coop under 2017 och 2018.

Ökad konkurrens

Coop Forum har förbättrat sitt resultat, även om man fortfarande går med förlust. 2015 var förlusten närmare 5 miljoner kronor. 2016 stannade förlusten på 2,7 miljoner.

Butikschefen Christoffer Gunnarsson berättar att Storängen har inneburit en stor skillnad för Coop Forum när det gäller försäljningen av specialvaror.

– Det har blivit kraftigt ökad konkurrens.

I stället för att försöka konkurrera med Storängen väljer man att dra ner ordentligt på den delen av verksamheten.

– Vi ska satsa på dagligvaror i stället. Vi ska bli en riktigt bra matbutik, säger Christoffer Gunnarsson.