2017-03-08 06:00

2017-03-08 06:00

Ford Ka+ konkurrent till syskonet Fiesta

Ford Ka blev aldrig någon succé i klassen för de riktigt små bilarna. Nu har Ford plussat på sin Ka i längd och kallar den följdriktigt Ka+. Det betyder att bilen nu hör hemma i vanliga småbilsklassen – där också syskonen Fiesta sedan länge hör hemma. Man kan undra var poängen ligger i två så snarlika modeller i programmet...

Det är många plus i namnet på veckans testbil, som heter Ka+ Trend Plus 1.2.

Bakom den beteckningen döljer sig en 1,2-liters bensinmotor på 85 hästkrafter, med en 5-växlad manuell låda som komplement i drivlinan. Trend Plus anger utrustningsnivån.

Ka+ finns också i en Trend-version, med samma 1,2-litersmotor nertrimmad till 70 hästkrafter. Priset för den är 105 800 kronor, mot 119 900 kronor för Trend Plus.

Trög motor

Skulle tro att ingen, eller i varje fall mycket få kunder, väljer den svagare motorn.

För även den större motorn, 85 hästkrafter och 112 Newtonmeter, känns trög och seg när den sätts på prov.

Visst, i normal landsvägslunk eller till och med på motorvägen jobbar motorn riktigt piggt och utan protester.

Flitiga växlingar

Men det tar 13,3 sekunder, minst, att nå 100 km/h från stillatående – och det är i segaste laget idag.

Och det tar emot i backarna, märkte jag när jag skulle ta mig upp för E18 vid Sommarbrickan. Där blev det till att växla ner, för att orka upp.

Världsbil från Indien

Nya Ka+ är utvecklad i Brasilien, och byggs i Indien – med en chassisättning trimmad i Europa. Och Latinamerika, Indien och andra tillväxtländer är de största marknaderna för denna världsbil från Ford.

Den byggs med såväl tre som fem dörrar, den senare versionen är den enda som tas in i Sverige.

Högre och rymligare

Och jämfört med gamla Ka har den växt i omfång, inte minst är den högre och rymligare i kupén samt har stora bakdörrar som gör insteget enkelt.

Som lång förare hade jag gott om plats, kunde inte ens ha förarstolen längst bak. Baksätet är givetvis inte så rymligt, men gott nog för två icke allt för stora vuxna.

Bagagevolymen är 270 liter, bara sex liter mindre än i Fiesta.

Prispressad utmanare

Och det går inte att komma ifrån jämförelsen med den sedan länge inarbetade och populära Fiesta-modellen.

Ka+ är bara fyra centimeter kortare än Fiesta, men 2,9 centimeter högre.

Frågan är alltså vad som är poängen med Ka+, mer än att den är en prispressad utmanare till Dacia...

Saknar autobroms

Med tanke på priset är Ka+ hygglig utrustning, men saknar autobroms – går inte att få som tillval.

Ett plus sägger jag för den 5-åriga nybilsgarantin.

Det är många plus i namnet på veckans testbil, som heter Ka+ Trend Plus 1.2.

Bakom den beteckningen döljer sig en 1,2-liters bensinmotor på 85 hästkrafter, med en 5-växlad manuell låda som komplement i drivlinan. Trend Plus anger utrustningsnivån.

Ka+ finns också i en Trend-version, med samma 1,2-litersmotor nertrimmad till 70 hästkrafter. Priset för den är 105 800 kronor, mot 119 900 kronor för Trend Plus.

Trög motor

Skulle tro att ingen, eller i varje fall mycket få kunder, väljer den svagare motorn.

För även den större motorn, 85 hästkrafter och 112 Newtonmeter, känns trög och seg när den sätts på prov.

Visst, i normal landsvägslunk eller till och med på motorvägen jobbar motorn riktigt piggt och utan protester.

Flitiga växlingar

Men det tar 13,3 sekunder, minst, att nå 100 km/h från stillatående – och det är i segaste laget idag.

Och det tar emot i backarna, märkte jag när jag skulle ta mig upp för E18 vid Sommarbrickan. Där blev det till att växla ner, för att orka upp.

Världsbil från Indien

Nya Ka+ är utvecklad i Brasilien, och byggs i Indien – med en chassisättning trimmad i Europa. Och Latinamerika, Indien och andra tillväxtländer är de största marknaderna för denna världsbil från Ford.

Den byggs med såväl tre som fem dörrar, den senare versionen är den enda som tas in i Sverige.

Högre och rymligare

Och jämfört med gamla Ka har den växt i omfång, inte minst är den högre och rymligare i kupén samt har stora bakdörrar som gör insteget enkelt.

Som lång förare hade jag gott om plats, kunde inte ens ha förarstolen längst bak. Baksätet är givetvis inte så rymligt, men gott nog för två icke allt för stora vuxna.

Bagagevolymen är 270 liter, bara sex liter mindre än i Fiesta.

Prispressad utmanare

Och det går inte att komma ifrån jämförelsen med den sedan länge inarbetade och populära Fiesta-modellen.

Ka+ är bara fyra centimeter kortare än Fiesta, men 2,9 centimeter högre.

Frågan är alltså vad som är poängen med Ka+, mer än att den är en prispressad utmanare till Dacia...

Saknar autobroms

Med tanke på priset är Ka+ hygglig utrustning, men saknar autobroms – går inte att få som tillval.

Ett plus sägger jag för den 5-åriga nybilsgarantin.

Ford Ka+ Trend Plus 1.2

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd Ti-VCT, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 198 kubikcentimeter.

Max.effekt: 63 kW (85 hk) vid 6 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 112 Nm.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 4,8 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 42 liter.

CO2-utsläpp: 110 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 5-växlad manuell växellåda, växlingsindikator.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Hjulupphängning: skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel.

Däck: 195/55 R15.

Fälgar: 6.0J x 15 stål.

Bromsar: ABS låsningsfritt system, skivor fram, trummor bak.

Säkerhet: ESC elektronisk stabilitetskontroll, krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockkuddar, krockgardiner, trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak.

Längd: 3 929 mm.

Bredd: 1 695 mm.

Höjd: 1 534 mm.

Axelavstånd: 2 489 mm.

Spårvidd: fram 1 472 mm, bak 1 462 mm.

Tjänstevikt: 1 136 kg.

Max.last: 374 kg.

Totalvikt: 1 510 kg.

Bagagevolym: 270 liter, med nedfällt baksäte 849 liter.

Toppfart: 166 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 13,9 sekunder.

Årsskatt: 360 kronor.

Serviceintervall: 2 000 mil.

Pris: 119 900 kronor.

Övriga Ka+-modeller: Trend 1.2 (70 hk) 105 800 kronor.

Garantier: nybilsgaranti 5 år, vagnskadegaranti 3 år, rostskyddsgaranti 12 år, lackgaranti 2 år, vägassistans 3 år.

Standardutrustning

bland annat:

Färddator.

Backstartassistans.

Bluetooth.

Elfönsterhissar fram.

AC luftkonditionering.

Radio/CD-stereo.

Ratt ställbar i höjdled.

Tillval

bland annat:

Farthållare, 4 100 kronor.

Lättmetallfälgar, 5 900 kronor.

Metallic-lack, 5 500 kronor.

Parkeringssensor fram och bak, 5 000 kronor (paket).

Källa: Fords informationsmaterial.