2016-11-08 10:31

2016-11-08 10:32

Fler vill använda lokal Fairtrade-idé

KARLSKOGA: Sprider konceptet till fler delar av landet

Möckelnföreningarnas koncept om Fair Trade försäljning går bra. Så bra att de ska delge idén för sin motsvarighet i Malmö och nyss sålde flickor i Bråtens IK varor för 25 000 kronor.

– Jag har sålt salamikorv, toaborstar och all möjlig skit, men här kan man göra en bra sak samtidigt som föreningen tjänar pengar, säger Emil Lundkvist, verksamhetsledare i Möckelnföreningarna, som är en paraplyorganisation för den ideella sektorn i Karlskoga-Degerfors.

För halvannat år sedan kom de på idén med att göra en Fair Trade-katalog i samarbete med The House of Fair Trade och fick innovationscheck från Vinnova för idén.

I stället för att sälja kakor och annat från företag så erbjuder de föreningarna att sälja varor som är Fairtrade-certifierade, eller rättvisemärkta genom att de följer World Fairtrade Organisations principer. Det innebär kriterier för ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling i fattiga länder.

– Det är svårt att förutse vad som kan strula, säger webbansvarige Tobias Svensson som varit med i arbetet med katalogen och verksamhetsansvarige Maud Nilsson, som också varit med och jobbat fram katalogen fyller i:

– Därför har vi gått ut försiktigt och sagt en till två föreningar per säljomgång för att få snurr på saker och ting.

Många moment

Det är ganska många moment för paraplyorganisationen när det gäller försäljningen från katalog och beställningslistor till ordersedlar som ska sammanställas för föreningarna samt paketeringshjälp.

Medlemmar i en förening tar upp beställningar från nära och kära, beställningslistor lämnas till en ansvarig i föreningen. I det här fallet var det Erica Johansson som tog hand om Bråtenflickornas beställningar som hon sammanställde.

Möckelnföreningarna tog upp beställningen och där delades varorna upp mellan säljande föreningar, då de levererades.

– Föreningarna får vara här i Föreningarnas hus när varorna kommer och vi hjälper till att paketera, förklarar Maud Nilsson.

Tidigare har en grupp på folkhögskolan sålt varor liksom Karlskoga friidrottsförening och Karlskoga gospelkör.

Råd med träningsläger

Nu har även flickor 07-08 i Bråtens IK sålt varor för hela 25 000 kronor på tre veckor.

– Det var lätt. Vi har sålt själva, mamma och pappa, ja hela familjen har sålt, säger några av flickorna och de flesta skulle kunna tänka sig att göra det igen.

De har vana sen förut, då de sålt kakor och liksom hela klubben säljer de Idrottsrabatten. Av de rättvisemärkta varorna är deras behållning 7 500 kronor.

– För pengarna har vi råd att åka på cuper och träningsläger och kanske köpa nya träningskläder, säger tjejerna.

– Sånt kostar och här har de tjänat extra pengar och ett plus i kanten är då att det är Fairtrade, tycker Erica Johanson.

Det tycker även Sarah Berg, som är en av försäljarna i Bråten, och hennes mamma Britt-Marie:

– Genom det här gynnas de som har svårt att konkurrera och det här ligger i tiden, tycker Britt-Marie Berg.

– Sen är det gott också, konstaterar Sarah Berg.

I mitten av december ska konceptet presenteras i Malmö och redan har fler föreningar hört av sig om att de vill sälja varor under vårperioden.

Emil Lundkvist ser fördelar om landets föreningar med sitt enorma nätverk kan få snurr på det här genom Fairtrades oerhörda nätverk, då han menar att det gynnar många utan onödiga mellanhänder.

– Jag har sålt salamikorv, toaborstar och all möjlig skit, men här kan man göra en bra sak samtidigt som föreningen tjänar pengar, säger Emil Lundkvist, verksamhetsledare i Möckelnföreningarna, som är en paraplyorganisation för den ideella sektorn i Karlskoga-Degerfors.

För halvannat år sedan kom de på idén med att göra en Fair Trade-katalog i samarbete med The House of Fair Trade och fick innovationscheck från Vinnova för idén.

I stället för att sälja kakor och annat från företag så erbjuder de föreningarna att sälja varor som är Fairtrade-certifierade, eller rättvisemärkta genom att de följer World Fairtrade Organisations principer. Det innebär kriterier för ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling i fattiga länder.

– Det är svårt att förutse vad som kan strula, säger webbansvarige Tobias Svensson som varit med i arbetet med katalogen och verksamhetsansvarige Maud Nilsson, som också varit med och jobbat fram katalogen fyller i:

– Därför har vi gått ut försiktigt och sagt en till två föreningar per säljomgång för att få snurr på saker och ting.

Många moment

Det är ganska många moment för paraplyorganisationen när det gäller försäljningen från katalog och beställningslistor till ordersedlar som ska sammanställas för föreningarna samt paketeringshjälp.

Medlemmar i en förening tar upp beställningar från nära och kära, beställningslistor lämnas till en ansvarig i föreningen. I det här fallet var det Erica Johansson som tog hand om Bråtenflickornas beställningar som hon sammanställde.

Möckelnföreningarna tog upp beställningen och där delades varorna upp mellan säljande föreningar, då de levererades.

– Föreningarna får vara här i Föreningarnas hus när varorna kommer och vi hjälper till att paketera, förklarar Maud Nilsson.

Tidigare har en grupp på folkhögskolan sålt varor liksom Karlskoga friidrottsförening och Karlskoga gospelkör.

Råd med träningsläger

Nu har även flickor 07-08 i Bråtens IK sålt varor för hela 25 000 kronor på tre veckor.

– Det var lätt. Vi har sålt själva, mamma och pappa, ja hela familjen har sålt, säger några av flickorna och de flesta skulle kunna tänka sig att göra det igen.

De har vana sen förut, då de sålt kakor och liksom hela klubben säljer de Idrottsrabatten. Av de rättvisemärkta varorna är deras behållning 7 500 kronor.

– För pengarna har vi råd att åka på cuper och träningsläger och kanske köpa nya träningskläder, säger tjejerna.

– Sånt kostar och här har de tjänat extra pengar och ett plus i kanten är då att det är Fairtrade, tycker Erica Johanson.

Det tycker även Sarah Berg, som är en av försäljarna i Bråten, och hennes mamma Britt-Marie:

– Genom det här gynnas de som har svårt att konkurrera och det här ligger i tiden, tycker Britt-Marie Berg.

– Sen är det gott också, konstaterar Sarah Berg.

I mitten av december ska konceptet presenteras i Malmö och redan har fler föreningar hört av sig om att de vill sälja varor under vårperioden.

Emil Lundkvist ser fördelar om landets föreningar med sitt enorma nätverk kan få snurr på det här genom Fairtrades oerhörda nätverk, då han menar att det gynnar många utan onödiga mellanhänder.