2016-10-15 10:00

2016-10-15 10:00

Han ser till att du kan köpa lotterna

Han ser till att du kan köpa bingolotter i svenska butiker. Sedan sex år tillbaka är Niklas Larsson, som är uppväxt i Karlskoga försäljningschef för Folkspels bingolottoförsäljning och är en av spindlarna i nätet till programmets nya uppgång - de senaste två åren.

Han tar fram olika strategier och förnyar marknadsföringen. 49-årige Niklas Larsson, bor i Göteborg sedan länge. Men bodde i Karlskoga i sju år under ungdomsåren. Här var han aktiv hockeyspelare i dåvarande Bofors juniorlag.

Nu arbetar i stället för att ungdomsidrotten ska få inkomster.

– Jag ser det lite som att ge tillbaka och göra skillnad, för det gör jag genom det här jobbet. Jag ser till att idrottsföreningarna får pengar, genom att kunderna köper bingolotter i affärerna, menar han.

Till vardags organiserar han och håller ihop de tio säljarna som sköter kontakterna med de 2 500 butikerna i Sverige som säljer programmets lotter.

– Mitt jobb går ut på att kunderna ska lägga märke till lotterna. Att de ska se dem med plånboken i hand, säger han.

Och fortsätter:

– Det märks verkligen att människor fått upp ögonen för programmet igen, allt tack vare Ingvar Oldsberg. Nu är vi tillbaka i matchen.

Tre miljoner tittare

I ett kvarts sekel har Bingolotto sänts på TV4, ett program som bänkade över tre miljoner svenskar framför tv-apparaterna i mitten av 90-talet. När Leif ”Loket” Olsson slutade strax före millennieskiftet började tittarsiffrorna minska sakta. Lasse Kronér tog över och försökte hålla Göteborgshumorn i schakt och det gick i ett par år. Samtidigt försökte TV4 föryngra programmet och medan förändringarna haglade valde Lasse Kronér att sluta 2004. Där och då tog minskade också lottförsäljningen kraftigt, enligt Rävåsens lottförsäljare Nisse Larsson, i artikeln ovan.

Nya programledare tog över för att några säsonger senare sluta.

– Bingolotto har varit mest populärt utanför storstäderna. Att det inte var en Stockholms-produktion bidrog till att det gick hem på landsbygden. ”Loket” hade ett folkligt sätt och var viktig för programmet. , menar Göran Bolin, medieprofessor vid Södertörns högskola.

Uppgång med Oldsberg

Med Ingvar Oldsberg vid rodret har programmet stabiliserat sig efter flera svängiga år, menar Bolin.

– Nu har dem nog hittat sin nivå, med ungefär 400 000 tusen tittare per program. De allra äldsta tittarna försvinner ju, men det verkar komma lite påfyllning underifrån, fortsätter han.

– Bingolotto är den största grejen som någonsin varit i vanliga människors liv. Det har aldrig funnits något mera interaktivt program, säger Leif ”Loket Olsson till TT.

På lördag kväll är det jubileum. Renée Nyberg leder sändningen, men Ingvar Oldsberg och flera av hans efterträdare dyker också upp.

Han tar fram olika strategier och förnyar marknadsföringen. 49-årige Niklas Larsson, bor i Göteborg sedan länge. Men bodde i Karlskoga i sju år under ungdomsåren. Här var han aktiv hockeyspelare i dåvarande Bofors juniorlag.

Nu arbetar i stället för att ungdomsidrotten ska få inkomster.

– Jag ser det lite som att ge tillbaka och göra skillnad, för det gör jag genom det här jobbet. Jag ser till att idrottsföreningarna får pengar, genom att kunderna köper bingolotter i affärerna, menar han.

Till vardags organiserar han och håller ihop de tio säljarna som sköter kontakterna med de 2 500 butikerna i Sverige som säljer programmets lotter.

– Mitt jobb går ut på att kunderna ska lägga märke till lotterna. Att de ska se dem med plånboken i hand, säger han.

Och fortsätter:

– Det märks verkligen att människor fått upp ögonen för programmet igen, allt tack vare Ingvar Oldsberg. Nu är vi tillbaka i matchen.

Tre miljoner tittare

I ett kvarts sekel har Bingolotto sänts på TV4, ett program som bänkade över tre miljoner svenskar framför tv-apparaterna i mitten av 90-talet. När Leif ”Loket” Olsson slutade strax före millennieskiftet började tittarsiffrorna minska sakta. Lasse Kronér tog över och försökte hålla Göteborgshumorn i schakt och det gick i ett par år. Samtidigt försökte TV4 föryngra programmet och medan förändringarna haglade valde Lasse Kronér att sluta 2004. Där och då tog minskade också lottförsäljningen kraftigt, enligt Rävåsens lottförsäljare Nisse Larsson, i artikeln ovan.

Nya programledare tog över för att några säsonger senare sluta.

– Bingolotto har varit mest populärt utanför storstäderna. Att det inte var en Stockholms-produktion bidrog till att det gick hem på landsbygden. ”Loket” hade ett folkligt sätt och var viktig för programmet. , menar Göran Bolin, medieprofessor vid Södertörns högskola.

Uppgång med Oldsberg

Med Ingvar Oldsberg vid rodret har programmet stabiliserat sig efter flera svängiga år, menar Bolin.

– Nu har dem nog hittat sin nivå, med ungefär 400 000 tusen tittare per program. De allra äldsta tittarna försvinner ju, men det verkar komma lite påfyllning underifrån, fortsätter han.

– Bingolotto är den största grejen som någonsin varit i vanliga människors liv. Det har aldrig funnits något mera interaktivt program, säger Leif ”Loket Olsson till TT.

På lördag kväll är det jubileum. Renée Nyberg leder sändningen, men Ingvar Oldsberg och flera av hans efterträdare dyker också upp.

  • Christoffer Tuulik