2016-10-13 16:42

2016-10-13 16:42

Berättade om journalistik

GRANBERGSDAL: Karlskoga Tidning/Kurirens chefredaktör besökte Granbergsdals skola

Eleverna på Granbergsdals skola har under den gånga veckan deltagit i ”Tidningsveckan”. Som ett led i det fick Karlskoga Tidning/Kurirens chefredaktör Catarina Forsberg besöka skolan och berätta om journalistik och hur det är att arbeta på en tidning.

”Tidningsveckan” är ett projekt av organisationen Mediekompass, som bland andra Tidningsutgivarna står bakom. Eleverna har under veckan läst lokaltidningen och diskuterat bland annat censur och det fria ordet.

Under torsdagen besökte Catarina Forsberg, chefredaktör på Karlskoga Tidning/Kuriren, skolan för att träffa eleverna i årskurs två och sex och berätta om journalistik och hur arbetet går till hos dem.

Som en rektor

Ett tjugotal elever från årskurs två och sex samlades i klassrummet och intog förväntansfullt sina platser vid bänkarna.

– Man kan säga att min roll på tidningen är som en rektor på en skola, sammanfattade hon sin roll som chefredaktör.

Catarina berättade sedan om bland annat Yttrandefrihetsgrundlagen och Tryckfrihetsförordningen, två lagar hon tycker vi ska vara extra rädda om. Hon gav exempel på hur den fungerar när man till exempel skriver en insändare; man får skriva en insändare om att skolmaten är äcklig och att eleverna då inte orkar studera eftersom de hoppar över maten, men inte skriva elakt om mattanterna.

Att vara källkritisk

En elev, Mathilda Westholm, hade många frågor om bland annat hur lång tid det tar att göra en tidning. Läraren Ulf Högqvist frågade även Catarina om tidningen köper in material från andra och tips på hur man kan vara källkritisk. Catarina visade då upp in- och utrikessidorna i tidningen som ofta är TT-material och gav även ett tips om källkritik.

– Läser ni något som låter konstigt, fråga då den som skrivit det: ”Hur vet du det”? Om det inte är sant så har de oftast inget svar.

Hon tog även upp att insändare kan få till förändringar. När Rävåsskolan hotades av nedläggning skrev eleverna insändare och till slut så blev skolan räddad. Även eleverna på Österledsskolan skrev insändare om sina trasiga läroböcker, vilket ledde till att de fick pengar för att köpa nya.

Catarina avslutade sedan föreläsningen med att hon hoppades på många insändare från eleverna och bad de att ”tänka fritt”.

”Tidningsveckan” är ett projekt av organisationen Mediekompass, som bland andra Tidningsutgivarna står bakom. Eleverna har under veckan läst lokaltidningen och diskuterat bland annat censur och det fria ordet.

Under torsdagen besökte Catarina Forsberg, chefredaktör på Karlskoga Tidning/Kuriren, skolan för att träffa eleverna i årskurs två och sex och berätta om journalistik och hur arbetet går till hos dem.

Som en rektor

Ett tjugotal elever från årskurs två och sex samlades i klassrummet och intog förväntansfullt sina platser vid bänkarna.

– Man kan säga att min roll på tidningen är som en rektor på en skola, sammanfattade hon sin roll som chefredaktör.

Catarina berättade sedan om bland annat Yttrandefrihetsgrundlagen och Tryckfrihetsförordningen, två lagar hon tycker vi ska vara extra rädda om. Hon gav exempel på hur den fungerar när man till exempel skriver en insändare; man får skriva en insändare om att skolmaten är äcklig och att eleverna då inte orkar studera eftersom de hoppar över maten, men inte skriva elakt om mattanterna.

Att vara källkritisk

En elev, Mathilda Westholm, hade många frågor om bland annat hur lång tid det tar att göra en tidning. Läraren Ulf Högqvist frågade även Catarina om tidningen köper in material från andra och tips på hur man kan vara källkritisk. Catarina visade då upp in- och utrikessidorna i tidningen som ofta är TT-material och gav även ett tips om källkritik.

– Läser ni något som låter konstigt, fråga då den som skrivit det: ”Hur vet du det”? Om det inte är sant så har de oftast inget svar.

Hon tog även upp att insändare kan få till förändringar. När Rävåsskolan hotades av nedläggning skrev eleverna insändare och till slut så blev skolan räddad. Även eleverna på Österledsskolan skrev insändare om sina trasiga läroböcker, vilket ledde till att de fick pengar för att köpa nya.

Catarina avslutade sedan föreläsningen med att hon hoppades på många insändare från eleverna och bad de att ”tänka fritt”.

  • Sebastian Norling Rauhala