2016-10-12 06:00

2016-10-12 06:00

Ny hävare tar räddningsarbetet till nya höjder

KARLSKOGA: "Ett fantastiskt arbetsredskap"

Räddningstjänsten i Karlskoga har fått ett nytt hjälpmedel för att rädda liv på hög höjd.
Det handlar om en supermodern hävare som går att fjärrstyra med en joystick.

Det blåser mer än friskt men brandman Simon Eriksson tänker ändå visa upp stationens senaste tillskott i fordonsparken – en supermodern hävare.

Vid den första anblicken kan den uppfattas som en traditionell stegbil.

Men så är det inte.

Det här är någonting helt annat.

Simon Eriksson ställer upp hävaren på baksidan av brandstationen nere vid Näset i Karlskoga. Med några knapptryck på den digitala skärmen fälls de fyra stödbenen ut. Sakta men säkert lättar hela bilen från marken och snart balanseras hela ekipaget automatiskt i våg.

– Bilen står otroligt stabilt, även på sluttande underlag, berättar insatsledare Larz Eidwall.

Överblick

Simon Eriksson tar sedan fram den portabla manöverdelen. Med en joystick kan han sköta många av bilens finesser.

– Det är en fördel att vara duktig på tv-spel och snabb i tummarna, skojar han.

Simon berättar att vid en intensiv brand kan joystickskötaren stå på avstånd och sköta hävarmen.

– Då är det lättare att få en överblick av olycksplatsen. Det går också att sköta vattenkanonen, som finns i korgen, från marken. En skärsläckare finns där också men den måste vara bemannad.

– I vissa situationer går det att arbeta effektivare när man inte behöver ta hänsyn till personsäkerhet.

Simon hoppar in i korgen och hävarens teleskopbom börjar veckla ut sig i hela sin längd - 30 meter.

Det är högt, mycket högt.

Uppe i korgen blåser det 17 sekundmeter.

– Det gungade lite, men det gick bra, kommenterar Simon den hissnande färden när han kommer ner på säker mark igen.

Säkrare

På räddningstjänsten är man mer än nöjd med sitt nya arbetsredskap.

– Vi har ju bara haft den i några månader, men det är ett jättelyft jämfört med den gamla hävaren. Den här är mer lättarbetad, säkrare och framför allt kan vi tack vare den nya och förfinade tekniken göra bättre räddningsinsatser, säger insatsledaren.

Lars Eidwall berättar vidare att hävaren inte bara kan användas till att rädda på ”höjden”.

– Visst är hävaren i första hand avsedd för arbete och släckning på hög höjd. Men den kan också användas för annan livräddning och evakuering. Den klarar också av att lyfta fram till exempel en bil som hamnat otillgängligt och hävaren kan även användas som barriär- och säkerhetsbil på trafikolyckor. Den är med andra ord ett fordon som man gärna vill ha med sig på en olycksplats, oavsett vad det handlar om.

Svängbara bakhjul

Styrkan har övat och kommer att öva en hel del med hävaren framöver.

– Ett måste! I ett skarpt läge måste alla handgrepp sitta i ryggmärgen och man måste känna till hur mycket man kan pressa utrustningen.

Till sist, når ni upp till alla hustak i Karlskoga och Degerfors?

– Inga problem! Värre är att det är trångt på vissa platser, särskilt på vintern när det ligger snövallar överallt. Men den nya hävaren har finessen att den kan svänga med bakhjulen, vilket gör att vi kan manövrera bättre. Det ska mycket till för att vi inte ska kunna göra vårt jobb.

Med andra ord har Eidwall, Eriksson och deras kollegor i Karlskoga fått ett fordon som tar räddningsarbetet till nya höjder...

Det blåser mer än friskt men brandman Simon Eriksson tänker ändå visa upp stationens senaste tillskott i fordonsparken – en supermodern hävare.

Vid den första anblicken kan den uppfattas som en traditionell stegbil.

Men så är det inte.

Det här är någonting helt annat.

Simon Eriksson ställer upp hävaren på baksidan av brandstationen nere vid Näset i Karlskoga. Med några knapptryck på den digitala skärmen fälls de fyra stödbenen ut. Sakta men säkert lättar hela bilen från marken och snart balanseras hela ekipaget automatiskt i våg.

– Bilen står otroligt stabilt, även på sluttande underlag, berättar insatsledare Larz Eidwall.

Överblick

Simon Eriksson tar sedan fram den portabla manöverdelen. Med en joystick kan han sköta många av bilens finesser.

– Det är en fördel att vara duktig på tv-spel och snabb i tummarna, skojar han.

Simon berättar att vid en intensiv brand kan joystickskötaren stå på avstånd och sköta hävarmen.

– Då är det lättare att få en överblick av olycksplatsen. Det går också att sköta vattenkanonen, som finns i korgen, från marken. En skärsläckare finns där också men den måste vara bemannad.

– I vissa situationer går det att arbeta effektivare när man inte behöver ta hänsyn till personsäkerhet.

Simon hoppar in i korgen och hävarens teleskopbom börjar veckla ut sig i hela sin längd - 30 meter.

Det är högt, mycket högt.

Uppe i korgen blåser det 17 sekundmeter.

– Det gungade lite, men det gick bra, kommenterar Simon den hissnande färden när han kommer ner på säker mark igen.

Säkrare

På räddningstjänsten är man mer än nöjd med sitt nya arbetsredskap.

– Vi har ju bara haft den i några månader, men det är ett jättelyft jämfört med den gamla hävaren. Den här är mer lättarbetad, säkrare och framför allt kan vi tack vare den nya och förfinade tekniken göra bättre räddningsinsatser, säger insatsledaren.

Lars Eidwall berättar vidare att hävaren inte bara kan användas till att rädda på ”höjden”.

– Visst är hävaren i första hand avsedd för arbete och släckning på hög höjd. Men den kan också användas för annan livräddning och evakuering. Den klarar också av att lyfta fram till exempel en bil som hamnat otillgängligt och hävaren kan även användas som barriär- och säkerhetsbil på trafikolyckor. Den är med andra ord ett fordon som man gärna vill ha med sig på en olycksplats, oavsett vad det handlar om.

Svängbara bakhjul

Styrkan har övat och kommer att öva en hel del med hävaren framöver.

– Ett måste! I ett skarpt läge måste alla handgrepp sitta i ryggmärgen och man måste känna till hur mycket man kan pressa utrustningen.

Till sist, når ni upp till alla hustak i Karlskoga och Degerfors?

– Inga problem! Värre är att det är trångt på vissa platser, särskilt på vintern när det ligger snövallar överallt. Men den nya hävaren har finessen att den kan svänga med bakhjulen, vilket gör att vi kan manövrera bättre. Det ska mycket till för att vi inte ska kunna göra vårt jobb.

Med andra ord har Eidwall, Eriksson och deras kollegor i Karlskoga fått ett fordon som tar räddningsarbetet till nya höjder...

Hävaren

Chassi: Scania P410

Maxlast i korg = 500 kilo

Arbetshöjd = 32 meter (30 meter korgen + 2 meter person)

Räckvidd sidled = 24,7 meter

Bilens längd = 9 meter

Bilens höjd = 3,3 meter

Bilens vikt = 27 ton

Pris: Cirka 5,9 miljoner kronor.

Bilens beteckning: 2 23-2030. Första tvåan står för Räddningstjänst - 23 står för regionen - 2030 är numret på själva bilen varav första tvåan talar om att den är från Karlskoga. Alla 30-bilar är stegbilar.

Källa: