2016-10-05 06:00

2016-10-05 06:00

Opels Astra-succé fortsättermed kombin Sports Tourer

Halvkombiversionen av femte generationens Opel Astra kom förra hösten, gjorde succé i försäljningsavseende och utsågs till Årets Bil 2016. I våras kom så den i Sverige efterlängtade kombiversionen, på Opelska kallad Sports Tourer, och den lär förstärka succén. Veckans testbil har den snålaste dieseln på 136 hästkrafter i kombination med en 6-stegad automatlåda – en drivlina som får mig att trivas utmärkt bakom ratten.

Ja, nya Astra Sports Tourer har egentligen allt man kan begära av en familjebil i C-segmentet.

Den har ett antal pigga motorer att välja mellan, såväl bensin- som dieseldrivna.

Pigga och alerta maskiner, i förhållande till storlek.

Sportig känsla

Maskiner som jobbar fint ihop med växellådorna, såväl när det gäller den 6-stegade automaten i testbilen som den 6-växlade manuella som satt i den bensindrivna kombisedanen jag också har kört.

Rapp och direkt styrning kompletterar körupplevelsen, som tack vare bra fjädringskomfort ger en nästan sportig känsla.

Men nu är det inte i första hand sportiga köregenskaper man söker, om man väljer en kombi.

Snygga linjer

Några faller säkert för Astra Sports Tourer för de snygga linjernas skull. Bilen är tre decimeter längre än halvkombin, men det är en tillväxt som på ett skönt sätt integrerats i linjerna. Faktiskt ganska eleganta linjer. Nackdelen är att det är små fönster och mycket plåt bak, vilket reducerar bakåtsikten – ett offer på designens altare...

Men det är förstås främst utrymmena och de smarta lösningarna som imponerar mest.

Medan halvkombin rymmer 370 liter, eller 1 210 liter med nedfällt baksäte, sväljer Sports Tourer 540 liter eller 1 630 liter.

Storlastare

Det är mer än många av konkurrenterna i klassen, som VW Golf Variant, Ford Focus Turnier, Skoda Octavia Kombi och Audi A3 Sportback.

Lastutrymmet är väldisponerat och lätt att utnyttja fullt ut. En praktisk finess är att det går att fälla baksätet med handtagi lastutrymmets sidor.

Och det går att öppna bakluckan genom att vifta med foten i sidled under bilens bakdel. Och stänga luckan på samma sätt.

Lagom stark diesel

Jag inledde alltså Astra-körningarna i en halvkombi med en 1,4-liters bensinturbo på 125 hästkrafter i kombination med den 6-växlade manuella lådan. Effekten låter ju inte särskilt hög, men faktum är att motorn är både pigg och alert, och bilen bjöd på en trevlig körupplevelse.

Nästa körövning skedde i Sports Tourer med 136-hästars diesel och 6-stegad automatlåda. Här är karaktären en helt annan, jag får en tydligare känsla av kraft, till och med i överflöd.

Nu finns i och för sig en ännu starkare diesel, en dubbelturbo på 160 hästkrafter, men med erfarenhet av den mindre dieseln i ryggen undrar jag varför man ska betala extra för så många fler hästkrafter.

Lång Opel-tradition

Även om mycket känns bekant från tidigare Astra-modeller rör det sig här om en helt ny bil.

Opel har ju en lång tradition av kombibilar i den här klassen. Sedan den första Opel Kadett rullade av produktionslinan 1936 har över 24 miljoner Kadett och Astra sålts.

Nya Astra är femte generationen sedan modellen ersatte Kadett år 1991.

Stenhårt i klassen

Och tionde generationen om man lägger samman Kadett och Astra.

Konkurrensen i den så kallade Golf-klassen är stenhård, med en mängd mer eller mindre vassa konkurrenter.

Den möter Astra med bland annat hög nivå på säkerhetsutrustningen, som autobroms, skyltavläsning och filassistans som exempel.

”Värsting” med biturbo

Och relativt vettiga priser, ska tilläggas.

Det går att få en kombikupé för 159 900 kronor, om man nöjer sig med 1-liters bensinturbon på 105 hästkrafter i enklaste utförande. Sports Tourer med samma maskin och utförande kostar 8 000 kronor mer. Det är ett kombitillägg som gäller alla varianter.

”Värstingen” bland Astra Sports Tourer är den med 1,6-liters BiTurbo-diesel på 160 hästkrafter, pris 261 900 kronor.

Ja, nya Astra Sports Tourer har egentligen allt man kan begära av en familjebil i C-segmentet.

Den har ett antal pigga motorer att välja mellan, såväl bensin- som dieseldrivna.

Pigga och alerta maskiner, i förhållande till storlek.

Sportig känsla

Maskiner som jobbar fint ihop med växellådorna, såväl när det gäller den 6-stegade automaten i testbilen som den 6-växlade manuella som satt i den bensindrivna kombisedanen jag också har kört.

Rapp och direkt styrning kompletterar körupplevelsen, som tack vare bra fjädringskomfort ger en nästan sportig känsla.

Men nu är det inte i första hand sportiga köregenskaper man söker, om man väljer en kombi.

Snygga linjer

Några faller säkert för Astra Sports Tourer för de snygga linjernas skull. Bilen är tre decimeter längre än halvkombin, men det är en tillväxt som på ett skönt sätt integrerats i linjerna. Faktiskt ganska eleganta linjer. Nackdelen är att det är små fönster och mycket plåt bak, vilket reducerar bakåtsikten – ett offer på designens altare...

Men det är förstås främst utrymmena och de smarta lösningarna som imponerar mest.

Medan halvkombin rymmer 370 liter, eller 1 210 liter med nedfällt baksäte, sväljer Sports Tourer 540 liter eller 1 630 liter.

Storlastare

Det är mer än många av konkurrenterna i klassen, som VW Golf Variant, Ford Focus Turnier, Skoda Octavia Kombi och Audi A3 Sportback.

Lastutrymmet är väldisponerat och lätt att utnyttja fullt ut. En praktisk finess är att det går att fälla baksätet med handtagi lastutrymmets sidor.

Och det går att öppna bakluckan genom att vifta med foten i sidled under bilens bakdel. Och stänga luckan på samma sätt.

Lagom stark diesel

Jag inledde alltså Astra-körningarna i en halvkombi med en 1,4-liters bensinturbo på 125 hästkrafter i kombination med den 6-växlade manuella lådan. Effekten låter ju inte särskilt hög, men faktum är att motorn är både pigg och alert, och bilen bjöd på en trevlig körupplevelse.

Nästa körövning skedde i Sports Tourer med 136-hästars diesel och 6-stegad automatlåda. Här är karaktären en helt annan, jag får en tydligare känsla av kraft, till och med i överflöd.

Nu finns i och för sig en ännu starkare diesel, en dubbelturbo på 160 hästkrafter, men med erfarenhet av den mindre dieseln i ryggen undrar jag varför man ska betala extra för så många fler hästkrafter.

Lång Opel-tradition

Även om mycket känns bekant från tidigare Astra-modeller rör det sig här om en helt ny bil.

Opel har ju en lång tradition av kombibilar i den här klassen. Sedan den första Opel Kadett rullade av produktionslinan 1936 har över 24 miljoner Kadett och Astra sålts.

Nya Astra är femte generationen sedan modellen ersatte Kadett år 1991.

Stenhårt i klassen

Och tionde generationen om man lägger samman Kadett och Astra.

Konkurrensen i den så kallade Golf-klassen är stenhård, med en mängd mer eller mindre vassa konkurrenter.

Den möter Astra med bland annat hög nivå på säkerhetsutrustningen, som autobroms, skyltavläsning och filassistans som exempel.

”Värsting” med biturbo

Och relativt vettiga priser, ska tilläggas.

Det går att få en kombikupé för 159 900 kronor, om man nöjer sig med 1-liters bensinturbon på 105 hästkrafter i enklaste utförande. Sports Tourer med samma maskin och utförande kostar 8 000 kronor mer. Det är ett kombitillägg som gäller alla varianter.

”Värstingen” bland Astra Sports Tourer är den med 1,6-liters BiTurbo-diesel på 160 hästkrafter, pris 261 900 kronor.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI Ecotec automat Enjoy

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, dubbla överliggande kamaxlar, kamkedja, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 598 kubikcentimeter.

Max.effekt: 100 kW (136 hk) vid 3 500 – 4 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 320 Nm vid 2 000 – 2 250 varv per minut.

Kompression: 16,0:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 4,6 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 48 liter.

CO2-utsläpp: 122 g/km (manuell 104 g/km).

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6-stegad automatlåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vändcirkeldiameter: 11,05 m.

Hjulupphängning: skruvfjädring. Fram fjäderben med undre L-länk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med tvärgående wattlänk.

Fälgar: 16” stål.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med BAS panikbromshjälp och CBC kurvbromskontroll, ventilerade skivor fram, solida skivor bak, bromsförstärkare.

Säkerhet: Opel Eye inkl. trafikskyltsavläsning, frontalkrockvarning, indikering av framförvarande fordon, varning vid körfältsavfart, Autobroms, Lane Keep Assist, Isofix barnstolsfästen bak, krockkuddar fram, sidokrockkuddar fram och bak, krockgardiner fram och bak, ESP antisladdsystem inkl. Traction Control, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser.

Längd: 4 702 mm.

Bredd: 1 871 mm, inkl. ytterbackspeglar 2 042 kg.

Höjd: 1 510 mm.

Hjulbas: 2 662 mm.

Spårvidd: fram 1 544 mm, bak 1 558 mm.

Markfrigång: 91 mm.

Tjänstevikt: 1 425 kg.

Max.last: 550 kg.

Totalvikt: 1 975 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 500 kg (manuell växel 1 500 kg).

Max.taklast: 75 kg.

Bagagevolym: 540 liter, med nedfällt baksäte 1 630 liter.

Toppfart: 200 km/h (manuell 205 km/h).

Prestanda: 0–100 km/h på 10,1 sekunder (manuell 10,1 sekunder).

Pris: Enjoy 229 900 kr; Dynamic 261 900 kr.

Övriga Astra Sports Tourer-varianter: bland andra 1.0 Turbo (105 hk bensin) Essentia 167 900 kr; 1.4 Turbo (125 hk bensin) Enjoy 187 900 kr; 1.6 Turbo (200 hk bensin) Dynamic 249 900 kr; 1.6 CDTI (110 hk diesel) Essentia 197 900 kr.

Garantier: 2 års fabriksgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 2 års lackgaranti, 1 års assistans.

 

Standardutrustning

bland annat:

Luftkonditionering.

Färddator.

Radio IntelliLink R 4.0 med 7” pekskärm, Bluetooth, USB-ingång.

Infodisplay färddator 3,5”.

Elfönsterhissar.

Innerbackspegel automatiskt avbländande.

Dimljus bak.

Siktpaket, med regnsensor och halvljusautomatik med tunnelassistans.

Ytterbackspeglar elektriskt justerbara och eluppvärmda, manuellt infällbara.

Uppvärmd läderratt.

Farthållare.

Rattkontroller.

Tillval

bland annat:

Enjoy Pluspaket, med ECC elektronisk klimatanläggning, parkeringssensorer fram och bak, justerbart armstöd fram och 16” strukturfälgar, 8 900 kronor.

ECC elektronisk klimatanläggning, 3 900 kronor.

Backkamera 4 900 kronor.

Elektriskt soltak 8 900 kronor.

Avtagbar dragkrok 8 500 kronor.

Parkeringssensorer fram och bak 4 900 kronor.

Navigation 6 900 kronor.

CD-spelare 900 kronor.

DAB-radio 900 kronor.

Metallic-lack 5 900 kronor.

Källa: Opels informationsmaterial.