2016-10-01 06:00

2016-10-01 11:32

Vi måste sälja Karlskoga "All inclusive"

LÖRDAGSTANKAR

Karlskoga kommun är fantastisk. Jag har skrivit det förr och kommer säkert att göra det igen. Däremot är det tveksamt hur bra vi alla är på att se det vi har framför ögonen och sprida detta.

Det är snart 30 år sedan jag flyttade hit, och jag kan väl inte säga att det var kärlek vid första ögonkastet. Men med åren har jag upptäckt att jag har allt mindre tålamod med folk som undrar varför jag stannar kvar. Om jag inte längtar tillbaka till Göteborg eller Södertälje.

Det gör jag inte. Inte ett dugg.

Jag bor i en underbar kommun.

Jag tar på mig stövlar och regnrock, öppnar dörren, kopplar hundarna och tar en skogspromenad som kan bli hur lång som helst. Jag kan handla allt jag behöver på hemmaplan. Jag kan njuta av Lysets teateruppsättningar och gå ut och äta efteråt. Det finns fotboll och hockey på hög nivå (även om det inte går så lysande just nu). Barnen har under sin uppväxt haft en lång rad fritidsintressen – som de kunnat utöva på hemmaplan.

Och skulle jag känna att detta inte räcker till har jag Karlstad och Örebro väldigt nära. Och om jag vill ha ännu mer så är det fullt möjligt att åka till Globen, Kungliga operan, Scandinavium eller Ullevi över dagen.

I veckan var jag på ett möte mellan aktörer från kommun och näringsliv som diskuterade olika vägar att Sätta Karlskoga på kartan.

Min övertygelse är att vi måste sälja in vår kommun som ”All inclusive”.

Näringslivet måste dra nytta av kommunen. Kommunen måste dra nytta av näringslivet. Kommunen måste dra nytta av sig själv. Näringslivet måste dra nytta av sig själv.

För om folk ska lockas av Karlskoga måste vi visa att det mesta faktiskt finns här.

Om jag ska starta ett företag räcker det inte med bra industrimark och etableringsbidrag. Det måste finnas kompetent personal att anställa. Det kanske innebär att folk måste flytta hit. Och folk flyttar inte hit om de inte kan få en bra bostad till ett rimligt pris. Om det inte finns bussförbindelser som fungerar. Om det inte finns ett dagis i närheten. Om inte skolan har ett bra rykte. Om inte äldsta dottern kan fortsätta med fotbollen. Om inte make eller hustru kan få ett jobb.

När jag började pendla till Södertälje fanns det inte på kartan att vi skulle flytta dit. Min man hade lätt kunnat få jobb, och flickorna var så små att det hade varit ganska enkelt för dem också. Men med det rykte Södertälje hade övervägde vi det inte ens.

Utvecklingschef Kalle Selander säger att det bubblar i Karlskoga.

Jag säger att vi måste sälja in Karlskoga genom att fylla bubblorna inte bara med hockey och badstrand utan också med bussar, kulturskola, fritidsgårdar, tillverkningsindustri, restauranger, bostäder, bibliotek, skatepark, skola och allt annat som är nödvändigt för att det ska vara bra att bo här.

Framför allt måste vi fylla bubblorna med oss själva. Vi Karlskogingar är absolut viktigast för att få folk att komma hit - och stanna kvar.

För det mesta finns ju på plats – det gäller bara att sälja in det ”All inclusive”.

Det är snart 30 år sedan jag flyttade hit, och jag kan väl inte säga att det var kärlek vid första ögonkastet. Men med åren har jag upptäckt att jag har allt mindre tålamod med folk som undrar varför jag stannar kvar. Om jag inte längtar tillbaka till Göteborg eller Södertälje.

Det gör jag inte. Inte ett dugg.

Jag bor i en underbar kommun.

Jag tar på mig stövlar och regnrock, öppnar dörren, kopplar hundarna och tar en skogspromenad som kan bli hur lång som helst. Jag kan handla allt jag behöver på hemmaplan. Jag kan njuta av Lysets teateruppsättningar och gå ut och äta efteråt. Det finns fotboll och hockey på hög nivå (även om det inte går så lysande just nu). Barnen har under sin uppväxt haft en lång rad fritidsintressen – som de kunnat utöva på hemmaplan.

Och skulle jag känna att detta inte räcker till har jag Karlstad och Örebro väldigt nära. Och om jag vill ha ännu mer så är det fullt möjligt att åka till Globen, Kungliga operan, Scandinavium eller Ullevi över dagen.

I veckan var jag på ett möte mellan aktörer från kommun och näringsliv som diskuterade olika vägar att Sätta Karlskoga på kartan.

Min övertygelse är att vi måste sälja in vår kommun som ”All inclusive”.

Näringslivet måste dra nytta av kommunen. Kommunen måste dra nytta av näringslivet. Kommunen måste dra nytta av sig själv. Näringslivet måste dra nytta av sig själv.

För om folk ska lockas av Karlskoga måste vi visa att det mesta faktiskt finns här.

Om jag ska starta ett företag räcker det inte med bra industrimark och etableringsbidrag. Det måste finnas kompetent personal att anställa. Det kanske innebär att folk måste flytta hit. Och folk flyttar inte hit om de inte kan få en bra bostad till ett rimligt pris. Om det inte finns bussförbindelser som fungerar. Om det inte finns ett dagis i närheten. Om inte skolan har ett bra rykte. Om inte äldsta dottern kan fortsätta med fotbollen. Om inte make eller hustru kan få ett jobb.

När jag började pendla till Södertälje fanns det inte på kartan att vi skulle flytta dit. Min man hade lätt kunnat få jobb, och flickorna var så små att det hade varit ganska enkelt för dem också. Men med det rykte Södertälje hade övervägde vi det inte ens.

Utvecklingschef Kalle Selander säger att det bubblar i Karlskoga.

Jag säger att vi måste sälja in Karlskoga genom att fylla bubblorna inte bara med hockey och badstrand utan också med bussar, kulturskola, fritidsgårdar, tillverkningsindustri, restauranger, bostäder, bibliotek, skatepark, skola och allt annat som är nödvändigt för att det ska vara bra att bo här.

Framför allt måste vi fylla bubblorna med oss själva. Vi Karlskogingar är absolut viktigast för att få folk att komma hit - och stanna kvar.

För det mesta finns ju på plats – det gäller bara att sälja in det ”All inclusive”.

  • Catarina Forsberg