2016-10-01 06:00

2016-10-01 06:00

Trafikverket lovar skynda på i Ekeby

E18: Ska försöka tidigarelägga planerad ombyggnad av olyckskorsningen

Efter de senaste olyckorna i Ekebykorset har många röster höjts för att något måste göras snabbt för att höja säkerheten. Nu ska Trafikverket försöka tidigarelägga ombyggnaden av korsningen så att den kan genomföras redan 2018.

Trafikverket arbetar redan med förberedelserna för att bygga om Ekebykorset.

– Pengarna och planerna ligger i dag för att det ska byggas 2019 men vi har sagt till projektledningen och konsulterna att varje dag är viktig och att de ska skynda på allt de kan, säger Ylva Gustafsson Höjer som är chef för åtgärdsplanering på Trafikverket region öst.

Ambitionen är att ombyggnaden ska kunna starta redan 2018 men Gustafsson Höjer kan inte lova att det verkligen blir så.

Stor ombyggnad

– Det är en ganska stor ombyggnad och det jag kan lova är att vi gör allt vi kan. Jag kan dela frustrationen med att det tar tid men det ska bli rätt, säger hon.

Efter de senaste olyckorna har allmänheten kommit med många förslag för att minska riskerna i Ekebykorset men det kommer varken att bli vägbulor, kamerabevakning eller sänkt hastighet. Däremot ska Trafikverket i närtid måla 60 i vägbanan vid infarterna från både Örebro och Kristenhamn samt någonstans mitt på.

– Vi vet väldigt väl var man inte håller hastigheten. Vi pratade också om tvärgående band som durrar i bilen men det orsakar i stället vibrationsskador och buller så nu ska vi måla så att vi ändå gör någonting, säger Gustafsson Höjer.

Har koll på E18

Gustafsson Höjer menar att det inte finns någonstans som Trafikverket har så god koll på som E18 genom Karlskoga. De mäter trafik och olyckor och har ett nära samarbete med Karlskoga kommun.

– Uppmärksamheten de senaste dagarna har handlat väldigt mycket om Ekebykorset eftersom vi har haft två olyckor där, men vi tittar på hela genomfarten Karlskoga. Det kommer att ta många år innan allt är klart och Ekebykorset ligger först, säger Gustafsson Höjer.

Trafikverket har redan gjort saker för att förbättra säkerheten som rondellen vid McDonalds och bytet av räckena. Gustafsson Höjer förklarar att de tar en korsning i taget.

Problemet med E18 genom Karlskoga är att tung genomfartstrafik som vill passera snabbt ska samsas med tvärgående lokaltrafik, både bilar och oskyddade trafikanter. Staden är dessutom lång.

Svårt att få alla nöjda

– Det går nästan inte att göra något där alla är nöjda om man inte gräver E18 som ett dike genom hela Karlskoga och planskiljer varenda korsning, säger Gustafsson Höjer.

Enligt Gustafsson Höjer sker det inte fler allvarliga olyckor i Karlskoga än på andra motsvarande vägar. Men det är svårt att få ut det budskapet.

– När någon dör i en olycka så är det ju inte gångbart och det blir väldigt mycket känslor. Jag har jättestor respekt för det men vårt uppdrag är att hålla huvudet kallt och fortsätta med det gedigna arbete som vi tror på, säger Ylva Gustafsson Höjer.

Trafikverket arbetar redan med förberedelserna för att bygga om Ekebykorset.

– Pengarna och planerna ligger i dag för att det ska byggas 2019 men vi har sagt till projektledningen och konsulterna att varje dag är viktig och att de ska skynda på allt de kan, säger Ylva Gustafsson Höjer som är chef för åtgärdsplanering på Trafikverket region öst.

Ambitionen är att ombyggnaden ska kunna starta redan 2018 men Gustafsson Höjer kan inte lova att det verkligen blir så.

Stor ombyggnad

– Det är en ganska stor ombyggnad och det jag kan lova är att vi gör allt vi kan. Jag kan dela frustrationen med att det tar tid men det ska bli rätt, säger hon.

Efter de senaste olyckorna har allmänheten kommit med många förslag för att minska riskerna i Ekebykorset men det kommer varken att bli vägbulor, kamerabevakning eller sänkt hastighet. Däremot ska Trafikverket i närtid måla 60 i vägbanan vid infarterna från både Örebro och Kristenhamn samt någonstans mitt på.

– Vi vet väldigt väl var man inte håller hastigheten. Vi pratade också om tvärgående band som durrar i bilen men det orsakar i stället vibrationsskador och buller så nu ska vi måla så att vi ändå gör någonting, säger Gustafsson Höjer.

Har koll på E18

Gustafsson Höjer menar att det inte finns någonstans som Trafikverket har så god koll på som E18 genom Karlskoga. De mäter trafik och olyckor och har ett nära samarbete med Karlskoga kommun.

– Uppmärksamheten de senaste dagarna har handlat väldigt mycket om Ekebykorset eftersom vi har haft två olyckor där, men vi tittar på hela genomfarten Karlskoga. Det kommer att ta många år innan allt är klart och Ekebykorset ligger först, säger Gustafsson Höjer.

Trafikverket har redan gjort saker för att förbättra säkerheten som rondellen vid McDonalds och bytet av räckena. Gustafsson Höjer förklarar att de tar en korsning i taget.

Problemet med E18 genom Karlskoga är att tung genomfartstrafik som vill passera snabbt ska samsas med tvärgående lokaltrafik, både bilar och oskyddade trafikanter. Staden är dessutom lång.

Svårt att få alla nöjda

– Det går nästan inte att göra något där alla är nöjda om man inte gräver E18 som ett dike genom hela Karlskoga och planskiljer varenda korsning, säger Gustafsson Höjer.

Enligt Gustafsson Höjer sker det inte fler allvarliga olyckor i Karlskoga än på andra motsvarande vägar. Men det är svårt att få ut det budskapet.

– När någon dör i en olycka så är det ju inte gångbart och det blir väldigt mycket känslor. Jag har jättestor respekt för det men vårt uppdrag är att hålla huvudet kallt och fortsätta med det gedigna arbete som vi tror på, säger Ylva Gustafsson Höjer.

Allvarliga olyckor

2 augusti: En lastbil kör på en personbil med fyra personer. En man avlider, en kvinna blev svårt skadad och ligger i koma, en 17-årig flicka fick en fraktur på käkbenet och en åttaårig pojke chockades svårt. Lastbilsföraren misstänks för drograttfylleri.