2016-09-28 06:00

2016-09-28 06:00

Boxer-diesel och CVT-automaten stark kombination i Forester

MOTOR

Fjärde generationen av Subarus ”skogvaktarbil” Forester lanserades 2013. Sedan dess har den populära SUV:en genomgått två ansiktslyftningar. Dels ifjol då det äntligen gick att få den dieseldrivna varianten i kombination med automatlåda, och dels i början på detta år då utseendet fräschades upp och moderniserades. Veckans testbil har en boxerdiesel på 147 hästkrafter under huven, i kombination med den steglösa CVT-automaten – en både mjuk och kraftfull kombination som gör bilen väldigt lättkörd.

Japanska Subaru, som tillverkar runt en miljon bilar om året med merparten av försäljningen i USA, har ju genom åren skördat stora framgångar med sin permanenta fyrhjulsdrift.

I normalläget ligger huvuddelen av kraften på framhjulen, upp till 60 procent. När systemet registrerar släpp på bakhjulen skickas mer kraft över dit.

Med en markfrigång på 22 centimeter ger det Forester bra möjligheter att ta sig fram, inte bara på is och i snö utan också på diverse vägar utan asfalt.

Populär bland skogsfolk

Det är ingen tillfällighet att Forester, och för den delen också storasyskonen Legacy och Outback, är populär bland jägare och andra människor med skogen som sitt arbetsfält, lantbrukare, hästägare och andra som behöver kunna ta sig fram på usla väger.

Samt dra tunga lass, Testbilen får exempelvis dra två ton.

Det här är också tillgångar som gör Forester konkurrenskraftig mot bilar som Honda CR-V, Toyota RAV4 och VW Touran – för att nämna några av konkurrenterna.

Större och rymligare

Fjärde generationen Forester från 2013 hade vuxit på alla ledder, jämfört med föregångaren. Längden 460 centimeter och 264 centimeters axelavstånd ger korta överhäng.

Tillväxten märks mest i kupén, där det nu finns gott om plats för fem vuxna att åka bekvämt. Som förare behövde jag inte åka längst bak, men hade jag gjort det hade det ändå funnits bra plats i baksätet.

Sittpositionen är tre centimeter högre, vilket dels ger enkelt insteg och dels bra utsikt runt om för förare och passagerare.

Mjuk drivlina

Bagageutrymmet sväljer 1 564 liter med nedfällt baksäte, och ingen tröskel hindrar lastning.

Den stora nyheten i uppgraderingen ifjol var alltså att det gick att kombinera Boxer-dieseln med den steglösa CVT-automatlådan. Ja, steglös och steglös – den har faktiskt sju fasta lägen som gör att man känner växlingarna och märker dem på motorvarvet.

Växellådan är kedjedriven, och drivlinan fungerar både mjukt och effektivt.

Krångliga skärmar

Årets ansiktslyftning handlade om ny front, ny tydligare grill och strålkastare, nya bakljus och nydesignade fälgar.

Interiört har Forester fått ny mittkonsol och ny multifunktionsratt.

En erinran mot interiören är att infotainmentsystemet är onödigt krångligt, med tre skärmar – en i mittkonsolen, en mellan instrumenten och en ovanpå instrumentbrädan. Lite förvirrande kan det vara när man söker information.

Tystare ljudmiljö

Forester har också fått bättre isolering, som ger bättre och tystare ljudmiljö i kupén.

En av finesserna kallas X-Mode, ett terrängkörningsläge som ger lägre utväxling och känsligare antispinnsystem, kopplat som det är till gasreglage, växellåda och bromssystem.

Med X-Mode följer också Hill Descent Control, som bromsar bilen automatiskt i branta utförsbackar.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Forester är både bekväm och lätthanterad, även i stan och ute på motorvägen – prestanda 0-100 km/h på 9,9 sekunder skvallrar om att det inte är några problem att hänga med när det går undan.

Japanska Subaru, som tillverkar runt en miljon bilar om året med merparten av försäljningen i USA, har ju genom åren skördat stora framgångar med sin permanenta fyrhjulsdrift.

I normalläget ligger huvuddelen av kraften på framhjulen, upp till 60 procent. När systemet registrerar släpp på bakhjulen skickas mer kraft över dit.

Med en markfrigång på 22 centimeter ger det Forester bra möjligheter att ta sig fram, inte bara på is och i snö utan också på diverse vägar utan asfalt.

Populär bland skogsfolk

Det är ingen tillfällighet att Forester, och för den delen också storasyskonen Legacy och Outback, är populär bland jägare och andra människor med skogen som sitt arbetsfält, lantbrukare, hästägare och andra som behöver kunna ta sig fram på usla väger.

Samt dra tunga lass, Testbilen får exempelvis dra två ton.

Det här är också tillgångar som gör Forester konkurrenskraftig mot bilar som Honda CR-V, Toyota RAV4 och VW Touran – för att nämna några av konkurrenterna.

Större och rymligare

Fjärde generationen Forester från 2013 hade vuxit på alla ledder, jämfört med föregångaren. Längden 460 centimeter och 264 centimeters axelavstånd ger korta överhäng.

Tillväxten märks mest i kupén, där det nu finns gott om plats för fem vuxna att åka bekvämt. Som förare behövde jag inte åka längst bak, men hade jag gjort det hade det ändå funnits bra plats i baksätet.

Sittpositionen är tre centimeter högre, vilket dels ger enkelt insteg och dels bra utsikt runt om för förare och passagerare.

Mjuk drivlina

Bagageutrymmet sväljer 1 564 liter med nedfällt baksäte, och ingen tröskel hindrar lastning.

Den stora nyheten i uppgraderingen ifjol var alltså att det gick att kombinera Boxer-dieseln med den steglösa CVT-automatlådan. Ja, steglös och steglös – den har faktiskt sju fasta lägen som gör att man känner växlingarna och märker dem på motorvarvet.

Växellådan är kedjedriven, och drivlinan fungerar både mjukt och effektivt.

Krångliga skärmar

Årets ansiktslyftning handlade om ny front, ny tydligare grill och strålkastare, nya bakljus och nydesignade fälgar.

Interiört har Forester fått ny mittkonsol och ny multifunktionsratt.

En erinran mot interiören är att infotainmentsystemet är onödigt krångligt, med tre skärmar – en i mittkonsolen, en mellan instrumenten och en ovanpå instrumentbrädan. Lite förvirrande kan det vara när man söker information.

Tystare ljudmiljö

Forester har också fått bättre isolering, som ger bättre och tystare ljudmiljö i kupén.

En av finesserna kallas X-Mode, ett terrängkörningsläge som ger lägre utväxling och känsligare antispinnsystem, kopplat som det är till gasreglage, växellåda och bromssystem.

Med X-Mode följer också Hill Descent Control, som bromsar bilen automatiskt i branta utförsbackar.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Forester är både bekväm och lätthanterad, även i stan och ute på motorvägen – prestanda 0-100 km/h på 9,9 sekunder skvallrar om att det inte är några problem att hänga med när det går undan.

Subaru Forester 2.0D XE Lineartronic

Motor: 4-cylindrig Boxer-diesel med turbo, dubbel överliggande kamaxel, kamkedja, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 998 kubikcentimter.

Max.effekt: 108 kW (147 hk) vid 3 600 varv per minut.

Max.vridmoment: 350 Nm vid 1 600 – 2 400 varv per minut.

Kompression: 15,2:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: Common rail diektinsprutning.

Bränsleförbrukning: 6,1 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 60 liter.

CO2-utsläpp: 158 g/km.

Miljöklass: Euro 6b.

Kraftöverföring: permanent 4-hjulsdrift, normaldrift fram/bak 60/40, Lineartronic 7-stegad automatlåda med Active Torque Split.

Styrning: kuggstång, elservo.

Vändcirkeldiameter: 10,6 m.

Hjulupphängning: fram McPherson fjäderben, bak Multi-link.

Däck: 225/60 R17.

Fälgar: lättmetall 17 x 7” J.

Bromsar: ventilerade skivor fram och bak, 4-sensorers/4-kanalers ABS låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning, Brake Assist System, Brake Override.

Säkerhet: airbags fram, sidoairbags fram, krockgardiner, knäairbag förare, sidokrockskydd i dörrarna, krockskydd rattstång, trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak, panikbromsassistans, elektronisk diffbroms med VDC, antispinn, antisladd, Hill Start Assist.

Längd: 4 610 mm.

Bredd: 1 795 mm.

Höjd: 1 735 mm.

Spårvidd: fram 1 545 mm, bak 1 550 mm.

Axelavstånd: 2 640 mm.

Markfrigång: 220 mm.

Tjänstevikt: 1 725 kg.

Totalvikt: 2 080 kg.

Max.släpvagnsvikt: 2 000 kg.

Bagagevolym: 505 liter, med nedfällt baksäte 1 564 liter.

Toppfart: 188 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 9,9 sekunder.

Serviceintervall: 1 500 mil, fri service de tre första åren.

Pris: 279 900 kronor, i testat utförande 362 800 kronor.

Övriga Forester-modeller: bland andra 2.oi (150 hk bensin) 254 900 kr; 2.0XT (240 hk bensin) 354 900 kr.

Garantier: nybilsgaranti 3 år, lack- och elektronikgaranti 3 år, rostskyddsgaranti 12 år.

 

Standardutrustning

bland annat:

Rattvärme.

2-zons klimatanläggning.

Eluppvärmt baksäte.

Däcktrycksensor.

Förarstol eljusterbar.

Ytterbackspeglar elinställbara, eluppvärmdaoch elinfällbara.

X-Mode terrängkörningsassistans.

Färddator.

TAkreling.

Läderklädsel.

Nivåreglering.

Navigation, 6 högtalare, blåtand, USB, AUX.

Backkamera.

Soltak elektriskt.

Ratt ställbar i höjd- och djupled.

Källa: Subarus informationsmaterial.