2016-09-16 14:06

2016-09-16 14:06

Byggvaruhuset med en ovanlig mix

KARLSKOGA: Nästa steg blir outletförsäljning

Prydnadskuddar och dekorationsskyltar är kanske inte vad man väntar sig att man ska hitta på en vanlig bygghandel, men Nords i Linnebäck är ingen vanlig bygghandel - åtminstone inte i det avseendet.

Byggvaruhuset Nords har legat ute i Linnebäck strax utanför Karlskoga tätort sedan starten. Då, 1993, var det två man som jobbade i det som då var en snickeriverkstad på hundra kvadratmeter.

I dag är det elva personer som jobbar på firman, vars lokaler har en sammanlagt yta på cirka 2000 kvadratmeter.

Kapade namnet

– Vi har byggt till mycket, men sedan vi invigde den nya affärslokalen för tio år sedan har vi tagit det lugnt på den fronten, säger grundaren Ralf Nord.

I början hette företaget Nordsnickerier, men när verksamheten gick från snickeriarbeten till mer renodlad bygghandel valde man att kapa "nickerier” i namnet.

Lågsäsong

Förutom de saker man kan förvänta sig att hitta på ett byggvaruhus, som fönster, isolering och handöverfräsar, finns något kanske lite mer oväntat: gardiner, prydnadskuddar och dekorationsskyltar. Inredningsdetaljer, alltså.

Ralf Nord berättar att eftersom vintern alltid är lågsäsong för bygghandlar ville man hitta något att utöka verksamheten med.

Ökat varje år

– Det började för fyra, fem år sedan. Då var vi på en mässa för inredningsbutiker och fick idén att prova lite.

Idén slog väl ut, så sedan dess har inredningsdelen ökat för varje år som gått.

– Gardiner säljer vi väldigt mycket av, säger Ralf Nord.

Den som har hand om inredningsdelen på Nords är Ralfs dotter Therese Nord.

Hon är på mässor två gånger per år för att göra inköp till butiken.

Att hitta saker som kan tänkas intressera kunderna i Karlskoga kräver fingertoppskänsla. Det som är populärt i Stockholm i dag kanske inte blir poplärt i Karlskoga förrän om två år, om det någonsin blir det.

– Man får ha lite koll på trenderna genom till exempel Instagram, säger Therese Nord.

Ökad konkurrens

Att ha verksamheten ute i Linnebäck har fungerat bra genom åren, även om man har märkt av ökad konkurrens sedan Storängen kom i gång. Faktum är att man ett tag funderade på att flytta verksamheten dit.

– Men vi insåg att vi har så låga kostnader här att en flytt inte skulle löna sig. Eftersom vi har byggt i egen regi och under många år har vi inte mycket kostnader för lokalerna, säger Ralf Nord.

Planer på outlet

Det finns hela tiden idéer om att förändra och förbättra verksamheten.

– Vi funderar till exempel på att göra om den gamla butikslokalen till en typ av outlet.

Några planer på att bygga ut ytterligare finns inte.

– Nej, nu är vi lagom stora.

Byggvaruhuset Nords har legat ute i Linnebäck strax utanför Karlskoga tätort sedan starten. Då, 1993, var det två man som jobbade i det som då var en snickeriverkstad på hundra kvadratmeter.

I dag är det elva personer som jobbar på firman, vars lokaler har en sammanlagt yta på cirka 2000 kvadratmeter.

Kapade namnet

– Vi har byggt till mycket, men sedan vi invigde den nya affärslokalen för tio år sedan har vi tagit det lugnt på den fronten, säger grundaren Ralf Nord.

I början hette företaget Nordsnickerier, men när verksamheten gick från snickeriarbeten till mer renodlad bygghandel valde man att kapa "nickerier” i namnet.

Lågsäsong

Förutom de saker man kan förvänta sig att hitta på ett byggvaruhus, som fönster, isolering och handöverfräsar, finns något kanske lite mer oväntat: gardiner, prydnadskuddar och dekorationsskyltar. Inredningsdetaljer, alltså.

Ralf Nord berättar att eftersom vintern alltid är lågsäsong för bygghandlar ville man hitta något att utöka verksamheten med.

Ökat varje år

– Det började för fyra, fem år sedan. Då var vi på en mässa för inredningsbutiker och fick idén att prova lite.

Idén slog väl ut, så sedan dess har inredningsdelen ökat för varje år som gått.

– Gardiner säljer vi väldigt mycket av, säger Ralf Nord.

Den som har hand om inredningsdelen på Nords är Ralfs dotter Therese Nord.

Hon är på mässor två gånger per år för att göra inköp till butiken.

Att hitta saker som kan tänkas intressera kunderna i Karlskoga kräver fingertoppskänsla. Det som är populärt i Stockholm i dag kanske inte blir poplärt i Karlskoga förrän om två år, om det någonsin blir det.

– Man får ha lite koll på trenderna genom till exempel Instagram, säger Therese Nord.

Ökad konkurrens

Att ha verksamheten ute i Linnebäck har fungerat bra genom åren, även om man har märkt av ökad konkurrens sedan Storängen kom i gång. Faktum är att man ett tag funderade på att flytta verksamheten dit.

– Men vi insåg att vi har så låga kostnader här att en flytt inte skulle löna sig. Eftersom vi har byggt i egen regi och under många år har vi inte mycket kostnader för lokalerna, säger Ralf Nord.

Planer på outlet

Det finns hela tiden idéer om att förändra och förbättra verksamheten.

– Vi funderar till exempel på att göra om den gamla butikslokalen till en typ av outlet.

Några planer på att bygga ut ytterligare finns inte.

– Nej, nu är vi lagom stora.