2016-09-08 06:00

2016-09-08 10:03

Ser över busstrafiken

KOLLEKTIVTRAFIK: Karlskoga kommun vill prova flexbussar för att förenkla för äldre resenärer

Nu ska tjänstemän från kommunen göra en översyn av förändringarna i busstrafiken i Karlskoga och den västra länsdelen. Det beslutade kommunstyrelsen som också öppnar för försök med flexbussar.

Reaktionerna på de nya busslinjer som infördes i Karlskoga i augusti har varit stark och i tisdags tog kommunstyrelsen upp problemen som ett extraärende.

Beslutet som togs innebär att tjänstemän på kommunkansliet ska göra en egen översyn av frågan och i samverkan med Länstrafiken som är ansvarar för busstrafiken och Degerfors kommun som också påverkas.

Justeringar

– Det har tittat på hur man tar sig mellan a och b på ett snabbt sätt för att få ihop trafiken och kanske inte sett hur folk åker, bor och är i Karlskoga. Det kan finnas smärre justeringar som kan vara till det bättre som går att genomföra på en gång, säger kommunalrådet Sven-Olov Axelsson (S).

Översynen ska påbörjas snarast och tanken är att åtgärder som är enkla att genomföras också åtgärdas omgående.

– Vi ska se vad vi kan göra för att det blir så bra som möjligt för oss i Karlskoga men det är en helhet också. Det kan vara lättare ändra någon linje som inte påverkar så mycket så får man ta de svårare frågorna sedan, säger Axelsson.

Skolbussar

Det är inte bara de nya stadsbusslinjerna som fått kritik. Omläggningen av skolbussar till ordinarie busslinjer har inte heller gått smärtfritt.

Skolorna har fått anpassa skolstarten för att det ska passa bussarna och det har gjort schemaläggningen mer komplicerad och senarelägger ibland skolstarten på morgnarna.

– Mycket av förändringarna är inriktade på att knyta ihop Degerfors och Karlskoga med busslinjer på båda sidor om Möckeln, säger kommunstrateg Hans Bergh-Nilsson.

Det blir förmodligen Hans Bergh-Nilsson kommer att få uppdraget att göra översynen.

– Det är ett pussel som är lagt efter de riklinjer som fanns och nu ska vi göra en översyn och se hur det här verkligen slår och var vi kan göra förbättringar, säger Bergh-Nilsson.

Flexibelt

Många av de som klagat på de nya stadsbussarna är äldre och i översynen lyfter kommunen fram ett nytt inslag, flexbuss, som kan göra det enklare att resa.

Flexbuss kan beskrivas som ett mellanting mellan färdtjänst och vanliga bussar som finns i Örebro och på flera andra platser.

Det är mindre bussar som på beställning stannar på ett stort antal hållplatser. Priset är som för vanlig stadsbuss.

– Flexbuss är för de människorna som är på gränsen till färdtjänst men som kanske orkar ta en flexbuss om den kommer hem och hämtar dem. Jag tror vi kan komma överens med Länstrafiken om att göra ett prov med i Karlskoga, säger Axelsson.

Reaktionerna på de nya busslinjer som infördes i Karlskoga i augusti har varit stark och i tisdags tog kommunstyrelsen upp problemen som ett extraärende.

Beslutet som togs innebär att tjänstemän på kommunkansliet ska göra en egen översyn av frågan och i samverkan med Länstrafiken som är ansvarar för busstrafiken och Degerfors kommun som också påverkas.

Justeringar

– Det har tittat på hur man tar sig mellan a och b på ett snabbt sätt för att få ihop trafiken och kanske inte sett hur folk åker, bor och är i Karlskoga. Det kan finnas smärre justeringar som kan vara till det bättre som går att genomföra på en gång, säger kommunalrådet Sven-Olov Axelsson (S).

Översynen ska påbörjas snarast och tanken är att åtgärder som är enkla att genomföras också åtgärdas omgående.

– Vi ska se vad vi kan göra för att det blir så bra som möjligt för oss i Karlskoga men det är en helhet också. Det kan vara lättare ändra någon linje som inte påverkar så mycket så får man ta de svårare frågorna sedan, säger Axelsson.

Skolbussar

Det är inte bara de nya stadsbusslinjerna som fått kritik. Omläggningen av skolbussar till ordinarie busslinjer har inte heller gått smärtfritt.

Skolorna har fått anpassa skolstarten för att det ska passa bussarna och det har gjort schemaläggningen mer komplicerad och senarelägger ibland skolstarten på morgnarna.

– Mycket av förändringarna är inriktade på att knyta ihop Degerfors och Karlskoga med busslinjer på båda sidor om Möckeln, säger kommunstrateg Hans Bergh-Nilsson.

Det blir förmodligen Hans Bergh-Nilsson kommer att få uppdraget att göra översynen.

– Det är ett pussel som är lagt efter de riklinjer som fanns och nu ska vi göra en översyn och se hur det här verkligen slår och var vi kan göra förbättringar, säger Bergh-Nilsson.

Flexibelt

Många av de som klagat på de nya stadsbussarna är äldre och i översynen lyfter kommunen fram ett nytt inslag, flexbuss, som kan göra det enklare att resa.

Flexbuss kan beskrivas som ett mellanting mellan färdtjänst och vanliga bussar som finns i Örebro och på flera andra platser.

Det är mindre bussar som på beställning stannar på ett stort antal hållplatser. Priset är som för vanlig stadsbuss.

– Flexbuss är för de människorna som är på gränsen till färdtjänst men som kanske orkar ta en flexbuss om den kommer hem och hämtar dem. Jag tror vi kan komma överens med Länstrafiken om att göra ett prov med i Karlskoga, säger Axelsson.