2016-08-25 07:45

2016-08-25 07:45

Åldersstelhet kan lindras med enkla medel

HÄLSA: "Det handlar ju om livskvalité, att kunna göra saker som känns värdefullt i livet"

Knakar det i både rygg och knän när du ska ta dig ur sängen på morgonen?
Känner du dig allmänt stel och ovig i kroppen?
Inte kul, men lugn, det finns hopp om att bli bättre.

För Mia Nilsson, som är sjukgymnast på Baggängens vårdcentral, är det här varken ett ovanligt och ”konstigt” problem.

Tvärtom.

– Det är faktiskt ganska många som har de här ledbesvären med stelhet, nedsatt rörlighet, belastningssmärta, vilovärk och också svullnad perioder. Artros är den medicinska benämningen, men till vardags kallar många det åldersstelhet, säger Mia Nilsson.

Artros är något som drabbar merparten av oss, förr eller senare, och det är den vanligaste kroniska sjukdomen hos personer äldre än 65 år.

Artros är också den vanligaste orsaken till inaktivitet hos äldre då många blir rädda för att röra på sig när det gör ont.

Mia Nilsson berättar vidare att det tyvärr också är en del som drabbas i ganska unga år. Då är orsaken ofta en tidigare ledskada, inte sällan idrottsrelaterad. Har man till exempel gjort sig illa i någon led, som knä, kan det både bli stelt, ”knakigt” och smärtsamt efter en tid.

För få

Sjukgymnasten berättar att många lider i onödan då det både går att behandla artros och förebygga framtida problem med ganska enkla medel.

Det Mia Nilsson syftar på är egenvård och träning.

– Det handlar ju om livskvalité, att kunna göra saker som känns värdefullt utan att ha ont. Att vara fysiskt inaktiv och inte röra på sig tillräckligt är dessutom negativt för hälsan i övrigt och en riskfaktor för flera sjukdomar. Fysisk aktivitet och träning är en effektiv metod både för att förebygga och behandla många kroniska sjukdomar till exempel smärta, depression, högt blodtryck och diabetes.

– Med andra ord handlar artros faktiskt om mycket mer än ”bara” allmän stelhet eller ett knä som smärtar.

Bra gym

De som väljer att söka hjälp inom vården för sin artros får i dag hjälp genom möjlighet att delta i så kallad artrosskola.

Mia Nilsson berättar att man i artrosskolan får lära sig vad sjukdomen innebär och hur man ska hantera den på bästa sätt för att få en bra livskvalité. Behandlingen innefattar även träning i grupp, något som fungerar jättebra för de allra flesta.

– Vi har till exempel ett utmärkt litet gym här på Baggängens vårdcentral där man kan träna i lugn och ro och lära sig rätt rörelser. Många kan dessutom träna hemma med gott resultat.

Sjukgymnasten menar vidare att det varken handlar om någon tung träning eller avancerade övningar.

– Inte alls! Oftast handlar det om ganska lätt träning med vikter eller kroppen som belastning. Balansövningar är också en viktig del, speciellt om man börjar komma upp i åren. Alla över 65 år borde till exempel borsta tänderna stående på ett ben. Det är effektivt och samtidigt lite kul.

Kostsamt

Mia Nilsson poängterar vikten av att förhindra fallolyckor bland äldre, där orsaken inte sällan är just dålig balans och styrka.

– Den typen av olyckor kan också få förödande konsekvenser för de drabbade. Dessutom är de kostsamma för samhället.

Vad ska man då träna?

– Att träna med vikter är det bästa. Det ger både stadga och styrka, något som både ung och gammal har nytta av. Två gånger i veckan räcker.

– Men till exempel stavgång, promenader och simning är också bra. Det viktigaste är att man hittar sin grej, något man tycker är kul, säger Mia Nilsson.

Och fortsätter:

– Kan man sedan komplettera med någon form av konditionsträning, ja då är det jättebra.

Både kropp och själ

Mia är själv en duktig mountainbikecyklist.

– Att cykla är en utmärkt motionsform för många, inte minst för de som har problem med knäna. Cykling är snällt mot lederna men bygger samtidigt upp muskler, något som kan motverka både stelhet och smärta.

Med andra ord är cykling något som hon rekommenderar. Och att cykla har också blivit lite ”inne”.

– Att ta turer i skogen, som till exempel jag och min familj gör, är helt fantastiskt. Då får man ju både naturupplevelsen och motionen.

– Med andra ord är det bra för både kropp och själ.

För Mia Nilsson, som är sjukgymnast på Baggängens vårdcentral, är det här varken ett ovanligt och ”konstigt” problem.

Tvärtom.

– Det är faktiskt ganska många som har de här ledbesvären med stelhet, nedsatt rörlighet, belastningssmärta, vilovärk och också svullnad perioder. Artros är den medicinska benämningen, men till vardags kallar många det åldersstelhet, säger Mia Nilsson.

Artros är något som drabbar merparten av oss, förr eller senare, och det är den vanligaste kroniska sjukdomen hos personer äldre än 65 år.

Artros är också den vanligaste orsaken till inaktivitet hos äldre då många blir rädda för att röra på sig när det gör ont.

Mia Nilsson berättar vidare att det tyvärr också är en del som drabbas i ganska unga år. Då är orsaken ofta en tidigare ledskada, inte sällan idrottsrelaterad. Har man till exempel gjort sig illa i någon led, som knä, kan det både bli stelt, ”knakigt” och smärtsamt efter en tid.

För få

Sjukgymnasten berättar att många lider i onödan då det både går att behandla artros och förebygga framtida problem med ganska enkla medel.

Det Mia Nilsson syftar på är egenvård och träning.

– Det handlar ju om livskvalité, att kunna göra saker som känns värdefullt utan att ha ont. Att vara fysiskt inaktiv och inte röra på sig tillräckligt är dessutom negativt för hälsan i övrigt och en riskfaktor för flera sjukdomar. Fysisk aktivitet och träning är en effektiv metod både för att förebygga och behandla många kroniska sjukdomar till exempel smärta, depression, högt blodtryck och diabetes.

– Med andra ord handlar artros faktiskt om mycket mer än ”bara” allmän stelhet eller ett knä som smärtar.

Bra gym

De som väljer att söka hjälp inom vården för sin artros får i dag hjälp genom möjlighet att delta i så kallad artrosskola.

Mia Nilsson berättar att man i artrosskolan får lära sig vad sjukdomen innebär och hur man ska hantera den på bästa sätt för att få en bra livskvalité. Behandlingen innefattar även träning i grupp, något som fungerar jättebra för de allra flesta.

– Vi har till exempel ett utmärkt litet gym här på Baggängens vårdcentral där man kan träna i lugn och ro och lära sig rätt rörelser. Många kan dessutom träna hemma med gott resultat.

Sjukgymnasten menar vidare att det varken handlar om någon tung träning eller avancerade övningar.

– Inte alls! Oftast handlar det om ganska lätt träning med vikter eller kroppen som belastning. Balansövningar är också en viktig del, speciellt om man börjar komma upp i åren. Alla över 65 år borde till exempel borsta tänderna stående på ett ben. Det är effektivt och samtidigt lite kul.

Kostsamt

Mia Nilsson poängterar vikten av att förhindra fallolyckor bland äldre, där orsaken inte sällan är just dålig balans och styrka.

– Den typen av olyckor kan också få förödande konsekvenser för de drabbade. Dessutom är de kostsamma för samhället.

Vad ska man då träna?

– Att träna med vikter är det bästa. Det ger både stadga och styrka, något som både ung och gammal har nytta av. Två gånger i veckan räcker.

– Men till exempel stavgång, promenader och simning är också bra. Det viktigaste är att man hittar sin grej, något man tycker är kul, säger Mia Nilsson.

Och fortsätter:

– Kan man sedan komplettera med någon form av konditionsträning, ja då är det jättebra.

Både kropp och själ

Mia är själv en duktig mountainbikecyklist.

– Att cykla är en utmärkt motionsform för många, inte minst för de som har problem med knäna. Cykling är snällt mot lederna men bygger samtidigt upp muskler, något som kan motverka både stelhet och smärta.

Med andra ord är cykling något som hon rekommenderar. Och att cykla har också blivit lite ”inne”.

– Att ta turer i skogen, som till exempel jag och min familj gör, är helt fantastiskt. Då får man ju både naturupplevelsen och motionen.

– Med andra ord är det bra för både kropp och själ.