2016-08-24 06:00

2016-08-24 06:00

Nya Honda Jazz vässad och har bättre utrymmen

MOTOR

Hondas minsta modell Jazz fick dras med en lite orättvis stämpel som tråkig och ingenting att ta ut på stora vägen. Med den helt nya tredje generationen har Honda verkligen ansträngt sig för att sudda ut den stämpeln. För med betydligt rappare köregenskaper och bättre utrymmen är Jazz en bil det svänger om. Fast den nya 1,3-liters bensinmotorn kunde vara något vassare...

Ja, den reflektionen gjorde jag när jag körde E18 österut från Karlskoga och skulle ta mig upp för backen vid Sommarbrickan. Jag fick lite för dålig fart med mig upp från 80-sträckan, och tvingades sedan växla ner från sexan till femman för att över huvud taget orka upp.

Men jag vill framhålla att detta var enda gången jag tänkte på motorstyrkan, i övrigt flöt testveckan fint såväl på motorvägar som landsvägar och inne i stan.

Denna 1,3-liters bensinmotor är den enda Honda tar in i Sverige – den hybrid som finns på andra håll i världen anses bli för dyr här.

Nyutvecklad motor

Den är nyutvecklad, med variabla ventiltider och Atkinson-cykel, och ersätter tidigare 1,2- och 1,4-litersmaskinerna. Och på bästa Hondavis är det en fin motor, med mycket jämn och len gång som det går att få sprutt på när det behövs – så länge det inte handlar om bergspass förstås...

Drivlinan i testbilen kompletteras med en 6-växlad manuell växellåda, alternativet är en CVT-låda som kan växlas med paddlar.

Utan att ha provat CVT-lådan vågar jag påstå att valet bör falla på den manuella lådan, som är fint byggd med täta, exakta och lättfunna lägen.

Vassare styrning

Styrningen är vässad, mindre utväxling ger snabbare styrning vilket bidrar till något av gokartkänsla i körningen.

Jämfört med tidigare Jazz är fronten sänkt och aktern höjd, vilket ger kvickare reaktioner sedan fjädring och krängningshämmare uppgraderats.

Jazz har helt enkelt blivit roligare att köra, utan att för den skull vara någon racer.

Bättre plats i baksätet

Honda har också jobbat på att minska buller och vindbrus på den helt nya plattformen. Något som jag noterade, speciellt på motorvägen där nya Jazz är precis lika kompetent som vilken konkurrent som helst. Konkurrenterna lär för övrigt främst vara Ford Fiesta, Toyota Yaris och Volkswagen Polo.

Nya Jazz är 9,5 centimeter längre och har 3 centimeter längre hjulbas. Dessutom är bränsletanken flyttad till mitt under bilen.

Det här har resulterat i betydligt bättre kupéutrymme, framför allt i baksätet där nu fullvuxna kan sitta bekvämt utan att skava knäna i ryggstöden.

Sköna framstolar

Nu känns baksätesutrymmet betydligt större än vad som borde vara möjligt i denna lilla bil.

Även lastutrymmet är bra, med plant lastgolv om man fäller ryggstöden i baksätet. Och fäller man upp dynorna bak får man plats för större grejer.

Interiören är moderniserad, med lättlästa och trevliga instrument och en naviskärm i mitten.

Framstolarna är riktigt sköna, möjligen kunde sitsen vara något längre. Och så borde det gå att skjuta dem några centimeter ytterligare bakåt, för att jag ska kunna sträcka ut de långa förarbenen.

Ja, den reflektionen gjorde jag när jag körde E18 österut från Karlskoga och skulle ta mig upp för backen vid Sommarbrickan. Jag fick lite för dålig fart med mig upp från 80-sträckan, och tvingades sedan växla ner från sexan till femman för att över huvud taget orka upp.

Men jag vill framhålla att detta var enda gången jag tänkte på motorstyrkan, i övrigt flöt testveckan fint såväl på motorvägar som landsvägar och inne i stan.

Denna 1,3-liters bensinmotor är den enda Honda tar in i Sverige – den hybrid som finns på andra håll i världen anses bli för dyr här.

Nyutvecklad motor

Den är nyutvecklad, med variabla ventiltider och Atkinson-cykel, och ersätter tidigare 1,2- och 1,4-litersmaskinerna. Och på bästa Hondavis är det en fin motor, med mycket jämn och len gång som det går att få sprutt på när det behövs – så länge det inte handlar om bergspass förstås...

Drivlinan i testbilen kompletteras med en 6-växlad manuell växellåda, alternativet är en CVT-låda som kan växlas med paddlar.

Utan att ha provat CVT-lådan vågar jag påstå att valet bör falla på den manuella lådan, som är fint byggd med täta, exakta och lättfunna lägen.

Vassare styrning

Styrningen är vässad, mindre utväxling ger snabbare styrning vilket bidrar till något av gokartkänsla i körningen.

Jämfört med tidigare Jazz är fronten sänkt och aktern höjd, vilket ger kvickare reaktioner sedan fjädring och krängningshämmare uppgraderats.

Jazz har helt enkelt blivit roligare att köra, utan att för den skull vara någon racer.

Bättre plats i baksätet

Honda har också jobbat på att minska buller och vindbrus på den helt nya plattformen. Något som jag noterade, speciellt på motorvägen där nya Jazz är precis lika kompetent som vilken konkurrent som helst. Konkurrenterna lär för övrigt främst vara Ford Fiesta, Toyota Yaris och Volkswagen Polo.

Nya Jazz är 9,5 centimeter längre och har 3 centimeter längre hjulbas. Dessutom är bränsletanken flyttad till mitt under bilen.

Det här har resulterat i betydligt bättre kupéutrymme, framför allt i baksätet där nu fullvuxna kan sitta bekvämt utan att skava knäna i ryggstöden.

Sköna framstolar

Nu känns baksätesutrymmet betydligt större än vad som borde vara möjligt i denna lilla bil.

Även lastutrymmet är bra, med plant lastgolv om man fäller ryggstöden i baksätet. Och fäller man upp dynorna bak får man plats för större grejer.

Interiören är moderniserad, med lättlästa och trevliga instrument och en naviskärm i mitten.

Framstolarna är riktigt sköna, möjligen kunde sitsen vara något längre. Och så borde det gå att skjuta dem några centimeter ytterligare bakåt, för att jag ska kunna sträcka ut de långa förarbenen.

Honda Jazz Comfort 1,3 i-VTEC 6MT

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 318 kubikcentimeter.

Max.effekt: 75 kW (102 hk) vid 6 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 123 Nm vid 5 000 varv per minut.

Kompression: 13,5:1.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 5,0 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 40 liter.

CO2-utsläpp: 116 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda, alt. CVT automatlåda för 12 000 kronor extra.

Styrning: kuggstång, hastighetsanpassad elektrisk servo.

Vändcirkel: 10,8 m. 2,67 rattvarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

Däck: 185/60 R 15.

Fälgar: 15” lättmetall.

Bromsar: ventilerade skivor fram, solida skivor bak, ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BA bromshjälp.

Säkerhet: krockkudde förar- och passagerarsida, sidokrockkuddar fram, sidokrockgardiner fram och bak, trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, VSA fordonsstabiliseringssystem, HSA starthjälp i backe, Isofix barnstolsfästen bakCTBA aktivt city-bromsssystemFCW främre kollisionsvarningssystem, TSR trafikskyltavläsning, LDW varningssystem för körfältsavvikelse.

Längd: 3 995 mm.

Bredd: 1 694 mm, inkl. speglar 1 980 mm.

Höjd: olastad 1 525 mm, inkl. mikroantenn 1 669 mm.

Hjulbas: 2 530 mm.

Spårvidd: fram 1 483 mm, bak 1 472 mm.

Markfrigång: 110 mm.

Tjänstevikt: 1 162 kg.

Totalvikt: 1 605 kg.

Max.last: 443 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 000 kg.

Max.taklast: 35 kg.

Bagagevolym: 354 liter, med nedfällt baksäte 884 liter, med nedfällt baksäte till tak 1 314 liter.

Toppfart: 190 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 11,3 sekunder.

Årsskatt: 470 kronor.

Pris: 154 900 kronor.

Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti.

 

Standardutrustning

bland annat:

Multiinformationsdisplay.

Luftkonditionering.

Farthållare med fartbegränsare.

Regnsensorstyrda torkare.

Bakre intervalltorkare.

Elfönsterhissar.

Ratt justerbar i höjd- och djupled.

Eljusterbara, elinfällbara och eluppvärmda dörrspeglar.

Honda Connect med CD-spelare, 7-tumspekskärm och AM/FM-radio.

2 x USB/HDMI-ingång.

Källa: Hondas informationsmaterial.