2016-08-12 06:00

2016-08-12 06:00

"Kommer slå ut landsbygden"

KARLSKOGA/KRISTINEHAMN: LBC Logistiks VD rasar mot en eventuell kilometerskatt

”Sverige skjuter sig själva i foten”, så svarar LBC Logistiks VD Henrik Gillisson på regeringens utredning om att införa en kilometerskatt för svenska åkerier. Regeringen menar dock att svenska åkerier inte ska motverkas.

– Det är inte alls bra, det försvagar konkurrenskraften för Svenska åkeriföretag och öppnar upp för utländska chaufförer och åkerier där villkoren ofta är tvivelsamma, säger Henrik Gillisson, vid LBC Logistik AB som har kontor i Karlskoga och Kristinehamn.

Regeringen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, som lägger fram budgetpolitiken tillsammans med Vänsterpartiet har aviserat att det är nödvändigt att införa kilometerskatt. Men snarare för att stötta än att stjälpa de svenska åkarna.

”Vi har massa regler”

Enligt Henrik Gillisson blir det konsekvenser i flera led om förslaget skulle bli verklighet. LBC Logistik kör mycket trä- och skogsprodukter och han tror att timmerpriserna kan gå ner på landsbygden vilket skulle drabba skogsägaren och i en senare del även konsumenten genom dyrare varor i affären.

– Åkerinäringen har redan enormt många regler och lagkrav, konkurrensen kommer öka och de mindre företagarna riskerar att slås ut helt. På landsbygden finns inte många industrier, men åkerinäringen sysselsätter många. Risken finns att företag flyttar utomlands då konkurrenskraften minskar.

Vem får betala skatten?

– Det blir pålagor på transportkostnaden till köparen som vi tyvärr inte kan rå för, om förslaget går igenom, fortsätter han.

Utreder i höst

Matilda Ernkrans (S), är riksdagsledamot från Hallsberg och ordförande i miljö- och jordbruksutskottet:

– Just nu utreder vi hur vi ska utforma en eventuell kilometerskatt. Den ska vara klar den nionde december och därefter skickas utredningen på remiss. Först efter det tar vi i regeringen kontroll över förslaget och slutligen röstar om vi ska införa det eller inte. Så det är en lång transportsträcka kvar innan vi har något pris per kilometer eller ett beslut överhuvudtaget, säger hon och menar att de vill utforma en skatt så de svenska åkarna i förhållande till de utländska premieras.

Blir det inte tvärtom - att de svenska slås ut i stället?

– Om vi utformar det på rätt sätt motverkas inte svensk åkerinäring, svarar hon.

26 kronor per mil

Anders Åkesson är infrastrukturpolitisk talesperson vid Centerpartiet och i ett inlägg på Aftonbladet debatt hävdar han att skatten landar på 26 kronor per mil. Han frågar sig också varför regeringen vill motarbeta landsbygden, dels genom den höjda drivmedelsskatten under mandatperioden men också genom att utreda en kilometerskatt.

”Genom att aggressivt beskatta alla transporter – oberoende av utsläppen – och utöver det lägga på hutlösa avgifter på avstånd så riskerar Stefan Löfven att kväva skogsnäringen, sänka det svenska välståndet och motarbeta produktionen av bränslen från skogsråvara.”, skriver han i inlägget.

– Det är inte alls bra, det försvagar konkurrenskraften för Svenska åkeriföretag och öppnar upp för utländska chaufförer och åkerier där villkoren ofta är tvivelsamma, säger Henrik Gillisson, vid LBC Logistik AB som har kontor i Karlskoga och Kristinehamn.

Regeringen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, som lägger fram budgetpolitiken tillsammans med Vänsterpartiet har aviserat att det är nödvändigt att införa kilometerskatt. Men snarare för att stötta än att stjälpa de svenska åkarna.

”Vi har massa regler”

Enligt Henrik Gillisson blir det konsekvenser i flera led om förslaget skulle bli verklighet. LBC Logistik kör mycket trä- och skogsprodukter och han tror att timmerpriserna kan gå ner på landsbygden vilket skulle drabba skogsägaren och i en senare del även konsumenten genom dyrare varor i affären.

– Åkerinäringen har redan enormt många regler och lagkrav, konkurrensen kommer öka och de mindre företagarna riskerar att slås ut helt. På landsbygden finns inte många industrier, men åkerinäringen sysselsätter många. Risken finns att företag flyttar utomlands då konkurrenskraften minskar.

Vem får betala skatten?

– Det blir pålagor på transportkostnaden till köparen som vi tyvärr inte kan rå för, om förslaget går igenom, fortsätter han.

Utreder i höst

Matilda Ernkrans (S), är riksdagsledamot från Hallsberg och ordförande i miljö- och jordbruksutskottet:

– Just nu utreder vi hur vi ska utforma en eventuell kilometerskatt. Den ska vara klar den nionde december och därefter skickas utredningen på remiss. Först efter det tar vi i regeringen kontroll över förslaget och slutligen röstar om vi ska införa det eller inte. Så det är en lång transportsträcka kvar innan vi har något pris per kilometer eller ett beslut överhuvudtaget, säger hon och menar att de vill utforma en skatt så de svenska åkarna i förhållande till de utländska premieras.

Blir det inte tvärtom - att de svenska slås ut i stället?

– Om vi utformar det på rätt sätt motverkas inte svensk åkerinäring, svarar hon.

26 kronor per mil

Anders Åkesson är infrastrukturpolitisk talesperson vid Centerpartiet och i ett inlägg på Aftonbladet debatt hävdar han att skatten landar på 26 kronor per mil. Han frågar sig också varför regeringen vill motarbeta landsbygden, dels genom den höjda drivmedelsskatten under mandatperioden men också genom att utreda en kilometerskatt.

”Genom att aggressivt beskatta alla transporter – oberoende av utsläppen – och utöver det lägga på hutlösa avgifter på avstånd så riskerar Stefan Löfven att kväva skogsnäringen, sänka det svenska välståndet och motarbeta produktionen av bränslen från skogsråvara.”, skriver han i inlägget.

  • Christoffer Tuulik