2016-08-05 06:00

2016-08-05 10:14

Han tillåts inte att skruva i två skruvar

HEM: Larmföretaget ger dyra räkningar för enkla fix

Tommy Eriksson skulle skruva upp ett larm men det tilläts inte av larmbolaget. De ansåg att en tekniker skulle göra det.
– Jag vill inte betala 990 kronor för att de ska skruva i två skruv, säger Tommy.

Tommy Eriksson skulle byta ytterdörr och skruvade därför bort larmsystemet han köpt utav Verisure. När han kontaktade larmföretaget om detta sa de att en tekniker var tvungen att anlitas för att sätta upp larmet igen. Det var två skruvar som skulle skruvas i och det skulle kosta 990 kronor.

– Jag får inte ens byta batteri själv utan det säger de att det måste en tekniker göra, och det innebär ju administrationskostnader och utkörningsavgift, säger Tommy Eriksson.

Fredrik Broberg på Verisure berättar att detta har med deras policy att göra.

– Det är vissa komponenter i larmet som blottas och kan lätt skadas när man flyttar på det eller ska byta batteri. Att larmet ska fungera som det ska är väldigt viktigt så därför vill vi gärna se till att det går rätt till. Om man ändå vill göra det själv så får man ju såklart det, men då kan inte vi ansvara för om larmet sedan inte funkar som det ska.

Det är de äldre modellerna av Verisures larm som ska ha detta problem. Enligt Fredrik ska man med de nyare modellerna enklare flytta på samt byta batteri utan att komponenter som till exempel moderkort ska ta skada.

– Men det är ju ändå nästan tusen kronor för två skruvar. Det är ju helt sjukt, upprepar Tommy Eriksson när han får höra om företagets svar.

Tommy Eriksson skulle byta ytterdörr och skruvade därför bort larmsystemet han köpt utav Verisure. När han kontaktade larmföretaget om detta sa de att en tekniker var tvungen att anlitas för att sätta upp larmet igen. Det var två skruvar som skulle skruvas i och det skulle kosta 990 kronor.

– Jag får inte ens byta batteri själv utan det säger de att det måste en tekniker göra, och det innebär ju administrationskostnader och utkörningsavgift, säger Tommy Eriksson.

Fredrik Broberg på Verisure berättar att detta har med deras policy att göra.

– Det är vissa komponenter i larmet som blottas och kan lätt skadas när man flyttar på det eller ska byta batteri. Att larmet ska fungera som det ska är väldigt viktigt så därför vill vi gärna se till att det går rätt till. Om man ändå vill göra det själv så får man ju såklart det, men då kan inte vi ansvara för om larmet sedan inte funkar som det ska.

Det är de äldre modellerna av Verisures larm som ska ha detta problem. Enligt Fredrik ska man med de nyare modellerna enklare flytta på samt byta batteri utan att komponenter som till exempel moderkort ska ta skada.

– Men det är ju ändå nästan tusen kronor för två skruvar. Det är ju helt sjukt, upprepar Tommy Eriksson när han får höra om företagets svar.

  • Erik Lundh