2016-08-04 15:59

2016-08-04 16:02

Många olyckor med tung trafik i sommar

KARLSKOGA: "Vi ser att polisens resurser måste öka på vägarna"

Sveriges Åkeriföretag Öst är kritiska till att det inte finns särskilt många trafikpoliser som kontrollerar den tunga trafiken.
– Många åkerier uppger att de inte blivit kontrollerade på flera år, säger regionchef Ingemar Resare.

Två trafikolyckor har inträffat den här veckan i Karlskoga. Något som får Sveriges Åkeriföretag Öst och enskilda chaufförer att reagera.

– Det är en tuffare marknad och åkerierna utsätts för konkurrens från utländska chaufförer, säger Ingemar Resare regíonschef på Sveriges Åkeriföretag Öst. Men sedan handlar det mycket om att det i dag inte fins några poliser på vägarna som kontrollerar den tunga trafiken. Många åkerier uppger att de inte blivit kontrollerade på flera år och då tänjs det på regelverket.

– Chaufförerna har en pressad situation med last- och lossningstider och det finns inte utrymme för längre raster, säger Ingemar Resare. Chaufförerna får köra 4,5 timmar och sedan ska de ha rast i 45 minuter. Totalt får de köra nio timmar dag, men kan utökas till tio timmar två dagar i veckan. Sedan kan det hända olika saker i trafiken som gör att lastbilarna blir försenade till det ställe de ska leverera gods då de redan kört den tid de får. Vissa åkerier tyar det på största allvar och kör ut en ny chaufför.

Har ökat

Ingemar Resare säger vidare att känslan man har på Sveriges Åkeriföretag är att olyckorna med tunga trafiken har ökat i sommar.

– Vi ser att olyckorna har ökat och vi kan följa och läsa oss till att utländska förare är onyktra, säger Ingemar Resare. Men det betyder inte att vi är fläckfria. Som vi ser det behövs det mer resurser hos polisen för att kontrollera den tunga trafiken. Finns de ute så upptäcker de andra saker också. Allt som stjäls måste transporteras och även sådant kan polisen upptäcka om de finns där ute.

Ingemar Resare uppger att alkobommar kommer att sättas upp hamnarna för att få bukt med rattfylleriet.

– Det räcker dock inte med alkobommar, utan det krävs att polisen har folk därute som kan sätta stopp för problemet med rattfylleriet, säger Ingemar Resare.

Två trafikolyckor har inträffat den här veckan i Karlskoga. Något som får Sveriges Åkeriföretag Öst och enskilda chaufförer att reagera.

– Det är en tuffare marknad och åkerierna utsätts för konkurrens från utländska chaufförer, säger Ingemar Resare regíonschef på Sveriges Åkeriföretag Öst. Men sedan handlar det mycket om att det i dag inte fins några poliser på vägarna som kontrollerar den tunga trafiken. Många åkerier uppger att de inte blivit kontrollerade på flera år och då tänjs det på regelverket.

– Chaufförerna har en pressad situation med last- och lossningstider och det finns inte utrymme för längre raster, säger Ingemar Resare. Chaufförerna får köra 4,5 timmar och sedan ska de ha rast i 45 minuter. Totalt får de köra nio timmar dag, men kan utökas till tio timmar två dagar i veckan. Sedan kan det hända olika saker i trafiken som gör att lastbilarna blir försenade till det ställe de ska leverera gods då de redan kört den tid de får. Vissa åkerier tyar det på största allvar och kör ut en ny chaufför.

Har ökat

Ingemar Resare säger vidare att känslan man har på Sveriges Åkeriföretag är att olyckorna med tunga trafiken har ökat i sommar.

– Vi ser att olyckorna har ökat och vi kan följa och läsa oss till att utländska förare är onyktra, säger Ingemar Resare. Men det betyder inte att vi är fläckfria. Som vi ser det behövs det mer resurser hos polisen för att kontrollera den tunga trafiken. Finns de ute så upptäcker de andra saker också. Allt som stjäls måste transporteras och även sådant kan polisen upptäcka om de finns där ute.

Ingemar Resare uppger att alkobommar kommer att sättas upp hamnarna för att få bukt med rattfylleriet.

– Det räcker dock inte med alkobommar, utan det krävs att polisen har folk därute som kan sätta stopp för problemet med rattfylleriet, säger Ingemar Resare.