2016-07-29 16:54

2016-07-29 16:57

Stora rondellen en olycksdrabbad plats

KARLSKOGA: Fem bilolyckor på ett halvår

Stora rondellen är en plats som många Karlskogabor åker igenom dagligen. Ofta med hjärtat i halsgropen, då olycksfrekvensen i den är hög. Åsikterna om rondellens säkerhet går isär och idéerna för hur man ska tackla problemen är många.

Skriver man in ”stora rondellen karlskoga” på NWT.se:s sökfunktion får man upp inte mindre än fem stycken artiklar om bilolyckor som skett i den det senaste halvåret. Och det är enbart de som polis och räddningstjänst åkt ut på.

Ronnie Stensson är förundersökningsledare på polisen i Karlskoga. Han har ingen möjlighet att få fram exakt statistik för antal olyckor i Stora rondellen i tid för artikeln publicering, men håller ändå med att olyckor i den är vanligt förekommande.

– Jag passerar själv genom den på vägen hem och har nästan blivit påkörd flera gånger, senast för en vecka sedan av en norrman. Och i Norge har de ett annat synsätt; den som är inne i rondellen lämnar företräde i stället.

Ronnie resonerar även att Karlskogaborna nog är medvetna om att rondellen är lurig och blir därför försiktiga när de ska in i den och att det i sin tur gör att många blir påkörda bakifrån.

Dubbelfil smalnar av

Några som har daglig erfarenhet av rondellen är körskolorna.

– Jag har varit emot rondellen sedan den byggdes, muttrar Birger Hansen, chef på Körkorts-Experten. Det stora problemet är att folk ligger för nära varandra, speciellt när de kommer från Oslo. Folk inser inte att den dubbla filen smalnar av.

Birger pekar även på att personbilar som kommer från Degerfors lägger sig jämsides med lastbilar som kommer från Oslo-hållet och hamnar ut på spärrlinjen.

Ett annat problem enligt Birger är sträckan mellan McDonald's-rondellen och Stora rondellen, där hastighetsbegränsningen är 60 km men där många bilister kör betydligt mycket över.

– Sätt upp en fartkamera på den sträckan. Det skulle bli många indragna körkort och kommunen skulle få in mycket pengar från fortkörningsböterna.

”Hetsigt i trafiken”

Tommy Andersson, chef på Centrala Trafikskolan, tycker också att den vägsträckan inbjuder till fortkörning. Men är i övrigt inte lika kritiskt till rondellen.

– Jag tycker det är tydligt skyltat i rondellen, men vägen dit inbjuder folk till att åka fort in i den. Folk släpper inte gasen, det är för hetsigt i trafiken.

Bland Karlskogaborna verkar det också delade meningar om var egentligen felet ligger; rondellen eller bilförarna.

– Den är bra byggd, men folk blinkar inte och tar chanser, tycker Janne Högberg.

– Den är lite konstig, det är så mycket avfarter, säger Jan-Eric Lilja. Men folk måste lära sig att stanna och släppa förbi.

Bilisternas ansvar

Frågan är då vad den bästa lösningen egentligen kan vara. Sven-Erik Andersson, informationsansvarig på Motormännens Karlskoga- och Degerforsavdelning tycker att det ligger mer på den enskilda bilistens beteende än rondellen i sig.

– Det är lika stora bekymmer i alla rondeller, men det är ändå bättre än fyrvägskorsningar. Jag upplever att det är mer problem med enskilda bilister. Man måste vara uppmärksam, respektera och inte ha för bråttom in i en rondell. Alla förare är ju olika.

Skriver man in ”stora rondellen karlskoga” på NWT.se:s sökfunktion får man upp inte mindre än fem stycken artiklar om bilolyckor som skett i den det senaste halvåret. Och det är enbart de som polis och räddningstjänst åkt ut på.

Ronnie Stensson är förundersökningsledare på polisen i Karlskoga. Han har ingen möjlighet att få fram exakt statistik för antal olyckor i Stora rondellen i tid för artikeln publicering, men håller ändå med att olyckor i den är vanligt förekommande.

– Jag passerar själv genom den på vägen hem och har nästan blivit påkörd flera gånger, senast för en vecka sedan av en norrman. Och i Norge har de ett annat synsätt; den som är inne i rondellen lämnar företräde i stället.

Ronnie resonerar även att Karlskogaborna nog är medvetna om att rondellen är lurig och blir därför försiktiga när de ska in i den och att det i sin tur gör att många blir påkörda bakifrån.

Dubbelfil smalnar av

Några som har daglig erfarenhet av rondellen är körskolorna.

– Jag har varit emot rondellen sedan den byggdes, muttrar Birger Hansen, chef på Körkorts-Experten. Det stora problemet är att folk ligger för nära varandra, speciellt när de kommer från Oslo. Folk inser inte att den dubbla filen smalnar av.

Birger pekar även på att personbilar som kommer från Degerfors lägger sig jämsides med lastbilar som kommer från Oslo-hållet och hamnar ut på spärrlinjen.

Ett annat problem enligt Birger är sträckan mellan McDonald's-rondellen och Stora rondellen, där hastighetsbegränsningen är 60 km men där många bilister kör betydligt mycket över.

– Sätt upp en fartkamera på den sträckan. Det skulle bli många indragna körkort och kommunen skulle få in mycket pengar från fortkörningsböterna.

”Hetsigt i trafiken”

Tommy Andersson, chef på Centrala Trafikskolan, tycker också att den vägsträckan inbjuder till fortkörning. Men är i övrigt inte lika kritiskt till rondellen.

– Jag tycker det är tydligt skyltat i rondellen, men vägen dit inbjuder folk till att åka fort in i den. Folk släpper inte gasen, det är för hetsigt i trafiken.

Bland Karlskogaborna verkar det också delade meningar om var egentligen felet ligger; rondellen eller bilförarna.

– Den är bra byggd, men folk blinkar inte och tar chanser, tycker Janne Högberg.

– Den är lite konstig, det är så mycket avfarter, säger Jan-Eric Lilja. Men folk måste lära sig att stanna och släppa förbi.

Bilisternas ansvar

Frågan är då vad den bästa lösningen egentligen kan vara. Sven-Erik Andersson, informationsansvarig på Motormännens Karlskoga- och Degerforsavdelning tycker att det ligger mer på den enskilda bilistens beteende än rondellen i sig.

– Det är lika stora bekymmer i alla rondeller, men det är ändå bättre än fyrvägskorsningar. Jag upplever att det är mer problem med enskilda bilister. Man måste vara uppmärksam, respektera och inte ha för bråttom in i en rondell. Alla förare är ju olika.

  • Sebastian Norling Rauhala