2016-07-14 09:20

2016-07-14 09:20

Länstrafiken skickade fel tidtabell

TRAFIK: Krångel med tabellbeställningar från Länstrafiken

Tidtabellen för vinterhalvåret i stället för sommartabellen. Det vittnar flera läsare om att de har fått när de beställt tidtabell från Länstrafiken.

För två år sedan slutade Länstrafiken att trycka upp tidtabeller i massupplagor. I stället hänvisades resenärerna till de tidtabeller som finns Länstrafikens hemsida. Den som ändå vill ha en tryckt tidtabell kan sedan dess beställa en och få den gratis hemskickad.

Nu i sommar har flera läsare har hört av sig till tidningen och berättat att de fått fel tidlista när de beställt. På framsidan står det att tidtabellen gäller 12 juni till 13 augusti, men själva tabellerna är vinterturlistan som slutade gälla 12 juni.

”Det blir fel ändå”

En läsare har beställt ny tabell tre gånger och fått samma fel varje gång.

– Det kvittar hur många gånger man ringer och säger till, det blir fel ändå, säger hon.

Nu börjar hon känna sig uppgiven.

– Sommartabellen slutar ju snart att gälla, säger hon.

Läsaren berättar att alla hon känner som beställt en tryckt turlista har råkat ut för samma sak.

Thony Lundberg är trafik- och marknadschef på Länstrafiken. Han blir förvånad när han får höra om de felaktiga tidtabellerna.

– Jag vet att det var problem i början av juni, men nu ska det vara ordnat och de kunder som fått fel tabeller ska ha fått rätt, säger han.

Han påpekar att man kan beställa hem både den tidtabell som nu gäller och den som kommer i höst.

– Klickar man fel på hemsidan när man beställer får man fel tabell, säger han.

Det kan dock inte förklara alla felaktiga tidtabeller, eftersom flera av de som kontaktat tidningen berättat att de beställt tidtabellen via telefon. Thony Lundberg ber därför att få återkomma när han undersökt saken.

När tidningen åter får kontakt med honom berättar han att man har hittat ytterligare ett fel som nu ska vara åtgärdat.

– Det uppstod om man klickade på ett speciellt sätt när man beställde på hemsidan, säger Thony Lundberg.

Att även kunder som ringt in beställningen drabbats beror helt enkelt på att Länstrafikens kundservice använder samma hemsida när de beställer för kunders räkning.

– Det är bra att felet har uppdagats men synd att kunderna har drabbats. Vi ber om ursäkt till de resenärer som drabbats av detta fel, säger Thony Lundberg.

För två år sedan slutade Länstrafiken att trycka upp tidtabeller i massupplagor. I stället hänvisades resenärerna till de tidtabeller som finns Länstrafikens hemsida. Den som ändå vill ha en tryckt tidtabell kan sedan dess beställa en och få den gratis hemskickad.

Nu i sommar har flera läsare har hört av sig till tidningen och berättat att de fått fel tidlista när de beställt. På framsidan står det att tidtabellen gäller 12 juni till 13 augusti, men själva tabellerna är vinterturlistan som slutade gälla 12 juni.

”Det blir fel ändå”

En läsare har beställt ny tabell tre gånger och fått samma fel varje gång.

– Det kvittar hur många gånger man ringer och säger till, det blir fel ändå, säger hon.

Nu börjar hon känna sig uppgiven.

– Sommartabellen slutar ju snart att gälla, säger hon.

Läsaren berättar att alla hon känner som beställt en tryckt turlista har råkat ut för samma sak.

Thony Lundberg är trafik- och marknadschef på Länstrafiken. Han blir förvånad när han får höra om de felaktiga tidtabellerna.

– Jag vet att det var problem i början av juni, men nu ska det vara ordnat och de kunder som fått fel tabeller ska ha fått rätt, säger han.

Han påpekar att man kan beställa hem både den tidtabell som nu gäller och den som kommer i höst.

– Klickar man fel på hemsidan när man beställer får man fel tabell, säger han.

Det kan dock inte förklara alla felaktiga tidtabeller, eftersom flera av de som kontaktat tidningen berättat att de beställt tidtabellen via telefon. Thony Lundberg ber därför att få återkomma när han undersökt saken.

När tidningen åter får kontakt med honom berättar han att man har hittat ytterligare ett fel som nu ska vara åtgärdat.

– Det uppstod om man klickade på ett speciellt sätt när man beställde på hemsidan, säger Thony Lundberg.

Att även kunder som ringt in beställningen drabbats beror helt enkelt på att Länstrafikens kundservice använder samma hemsida när de beställer för kunders räkning.

– Det är bra att felet har uppdagats men synd att kunderna har drabbats. Vi ber om ursäkt till de resenärer som drabbats av detta fel, säger Thony Lundberg.