2016-06-15 06:00

2016-06-15 06:00

Ford Mustang V8 en muskelbil med en fantastisk motorsång

MOTOR

Ljudet från den mullrande V8:an är fantastiskt, den yttre designen signalerar masor av muskler, och köregenskaperna är häftiga. Det handlar om Ford Mustang 5,0 V8 GT – veckans testbil. En modell som funnits i mina drömmar sedan lanseringen 1964.

Ford Mustang debuterade alltså 1964 – samma år som jag som 18-åring tog körkort, och självklart drömde jag precis som många andra om att kunna köpa den bilen.

Men den ekonomiska verkligheten tillät inte något häftigare än en Saab 93B av 1959 års modell, med en trecylindrig tvåtaktare på drygt 30 hästkrafter under huven.

Och efter det en VW-Bubbla med ungefär lika potent maskin baktill.

Mustang-drömmen lever

Drömmen har levt sedan dess, under alla de 52 år som gått sedan Mustangen gjorde succé i bilvärlden. Visst har det under de här åren varit fullt möjligt att köpa en Mustang, begagnad eller till och med ny. Men någon familjebil är det ju inte...

Men jag fortfarande ett alldeles särskilt känslosamt förhållande till den här bilen – och under en varm och vacker försommarvecka får jag chansen att ”känna på” en ny Mustang på riktigt.

Nya Mustang, som är sjätte generationen, finns i två karossversioner – en convertible, eller cab som vi säger här i Europa – och en tvådörrars coupé. Båda fyrsitsiga.

Två olika motorer

Två motorer finns att välja mellan, en 2,3-liters fyrcylindrig maskin på 314 hästkrafter och så en 5-liters V8 på 421 hästkrafter. Antingen väljer man 6-växlad manuell växellåda eller automatlåda.

Veckans testbil är toppmodellen, 5,0 V8 GT med manuell växellåda.

Jag närmar mig bilen, lackad i en uppseendeväckande färg som heter Competition Orange, med respekt och lätta rysningar.

Kraftfull muskelbil

De breda skuldrorna, de markanta välvda partierna och den sluttande taklinjen signalerar tydligt att detta är en kraftfull muskelbil. I den hajgapsformade fronten sitter Mustang-logotypen, förstås.

Fakta är alltså 421 hästkrafter, mäktiga 530 Newtonmeter, 0-100 km/h på 4,8 sekunder och toppfart 250 km/h.

Jag trycker mig ner i förarstolen, en Recaro - tillval för 16400 kronor – som direkt greppera min kropp och håller mig fast inför kommande äventyr.

Mustang i rattnavet

Jag noterar också den höga motorhuven, väl synlig och markerad i blickfånget.

Mustang-logotypen sitter givetvis i rattnavet, på en metallbricka ovanför handskfacket står det ”Mustang since 1964”. Designen är tydligt cockpit-inspirerad, med bland annat omkopplare av flygplanstyp och analoga instrument.

Jag trycker på startknappen, och den sång eller kanske det bröl som är svaret är obetalbart.

Rytande svar

Det vibrerar i sits och ryggstöd, och jag kan inte låta bli att dutta några gånger extra med gaspedalen - svaret kommer ju direkt i form av ett rytande som jag sedan kommer att leva med under testveckan.

Det går nämligen inte att köra tyst och smyga med den här bilen, och räcker det inte med motorljudet så förstärks närvaron av den lysande lacken...

Jag petar i ettans växel, och mullrar iväg.

Kort dragläge

Växellådan har korta och exakta slag, mycket lätfunna lägen.

Men dragläget är kort, och det gäller att vara med med gaspådrag när det släpper. Kopplingen är alltså kort, och inte alls lika förlåtande som de flesta andra är idag.

Men jag kommer förstås iväg, och sedan handlar det helt enkelt om en nöjesresa.

En njutning att köra

För det är rena njutningen att köra den här bilen, främst ute på vägen - och troligen allra helst på racerbanan för med en störtbåge på plats är den klar för racing - men också i stan.

Här är den faktiskt lätthanterad, trots storlek och tyngd. Styrningen är mycket fin, med exakt avvägd servo. Det är också lätt att placera bilen rätt på trånga gator och parkeringsplatser.

Interiört är utrymmena fram full tillräckliga för vuxna, medan baksätet har både lågt i tak och dåligt med knäutrymme.

Sportbil för folket

Dessutom kräver det en hel del gymnastik för att komma dit, och därifrån...

Bagageutrymmet tar 408 liter.

Redan när Mustang lanserades, med konkurrens av Chevrolet Camaro, var den en sportbil för folket för överkomliga pengar.

Fläckar på solen

Ett faktum som gäller än idag. Testbilen kostar 392 400 kronor. Nöjer man sig med den ”lilla” bensinmotorn stannar priset vid 346 400 kronor. Fast då får man inte det fantastiska ljudet...

Det finns förstås fläckar på denna sol i universum.

En är törsten, för det går åt ungefär 13,5 liter bensin för tio mils blandad körning. Ute på vägen nöjer den sig med cirka 9,5 liter. Och 299 grams utsläpp av koldioxid är knappast försvarbart idag.

Ford Mustang debuterade alltså 1964 – samma år som jag som 18-åring tog körkort, och självklart drömde jag precis som många andra om att kunna köpa den bilen.

Men den ekonomiska verkligheten tillät inte något häftigare än en Saab 93B av 1959 års modell, med en trecylindrig tvåtaktare på drygt 30 hästkrafter under huven.

Och efter det en VW-Bubbla med ungefär lika potent maskin baktill.

Mustang-drömmen lever

Drömmen har levt sedan dess, under alla de 52 år som gått sedan Mustangen gjorde succé i bilvärlden. Visst har det under de här åren varit fullt möjligt att köpa en Mustang, begagnad eller till och med ny. Men någon familjebil är det ju inte...

Men jag fortfarande ett alldeles särskilt känslosamt förhållande till den här bilen – och under en varm och vacker försommarvecka får jag chansen att ”känna på” en ny Mustang på riktigt.

Nya Mustang, som är sjätte generationen, finns i två karossversioner – en convertible, eller cab som vi säger här i Europa – och en tvådörrars coupé. Båda fyrsitsiga.

Två olika motorer

Två motorer finns att välja mellan, en 2,3-liters fyrcylindrig maskin på 314 hästkrafter och så en 5-liters V8 på 421 hästkrafter. Antingen väljer man 6-växlad manuell växellåda eller automatlåda.

Veckans testbil är toppmodellen, 5,0 V8 GT med manuell växellåda.

Jag närmar mig bilen, lackad i en uppseendeväckande färg som heter Competition Orange, med respekt och lätta rysningar.

Kraftfull muskelbil

De breda skuldrorna, de markanta välvda partierna och den sluttande taklinjen signalerar tydligt att detta är en kraftfull muskelbil. I den hajgapsformade fronten sitter Mustang-logotypen, förstås.

Fakta är alltså 421 hästkrafter, mäktiga 530 Newtonmeter, 0-100 km/h på 4,8 sekunder och toppfart 250 km/h.

Jag trycker mig ner i förarstolen, en Recaro - tillval för 16400 kronor – som direkt greppera min kropp och håller mig fast inför kommande äventyr.

Mustang i rattnavet

Jag noterar också den höga motorhuven, väl synlig och markerad i blickfånget.

Mustang-logotypen sitter givetvis i rattnavet, på en metallbricka ovanför handskfacket står det ”Mustang since 1964”. Designen är tydligt cockpit-inspirerad, med bland annat omkopplare av flygplanstyp och analoga instrument.

Jag trycker på startknappen, och den sång eller kanske det bröl som är svaret är obetalbart.

Rytande svar

Det vibrerar i sits och ryggstöd, och jag kan inte låta bli att dutta några gånger extra med gaspedalen - svaret kommer ju direkt i form av ett rytande som jag sedan kommer att leva med under testveckan.

Det går nämligen inte att köra tyst och smyga med den här bilen, och räcker det inte med motorljudet så förstärks närvaron av den lysande lacken...

Jag petar i ettans växel, och mullrar iväg.

Kort dragläge

Växellådan har korta och exakta slag, mycket lätfunna lägen.

Men dragläget är kort, och det gäller att vara med med gaspådrag när det släpper. Kopplingen är alltså kort, och inte alls lika förlåtande som de flesta andra är idag.

Men jag kommer förstås iväg, och sedan handlar det helt enkelt om en nöjesresa.

En njutning att köra

För det är rena njutningen att köra den här bilen, främst ute på vägen - och troligen allra helst på racerbanan för med en störtbåge på plats är den klar för racing - men också i stan.

Här är den faktiskt lätthanterad, trots storlek och tyngd. Styrningen är mycket fin, med exakt avvägd servo. Det är också lätt att placera bilen rätt på trånga gator och parkeringsplatser.

Interiört är utrymmena fram full tillräckliga för vuxna, medan baksätet har både lågt i tak och dåligt med knäutrymme.

Sportbil för folket

Dessutom kräver det en hel del gymnastik för att komma dit, och därifrån...

Bagageutrymmet tar 408 liter.

Redan när Mustang lanserades, med konkurrens av Chevrolet Camaro, var den en sportbil för folket för överkomliga pengar.

Fläckar på solen

Ett faktum som gäller än idag. Testbilen kostar 392 400 kronor. Nöjer man sig med den ”lilla” bensinmotorn stannar priset vid 346 400 kronor. Fast då får man inte det fantastiska ljudet...

Det finns förstås fläckar på denna sol i universum.

En är törsten, för det går åt ungefär 13,5 liter bensin för tio mils blandad körning. Ute på vägen nöjer den sig med cirka 9,5 liter. Och 299 grams utsläpp av koldioxid är knappast försvarbart idag.

Ford Mustang 5,0 V8 GT

Motor: Ti-VCT V8, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, aluminiumblock.

Cylindervolym: 4 951 kubikcentimeter.

Max.effekt: 310 kW (421 hk) vid 6 500 varv per minut.

Max.vridmoment: 530 Nm vid 4 250 varv per minut.

Kompression: 11,0:1.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: sekventiell multiport elektronisk direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 13,5 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 61 liter.

CO2-utsläpp: 299 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: bakhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda med Hill Start Assist. Automatlåda 30000 kronor extra.

Styrning: kuggstång, elhydraulisk servo.

Vändcirkel: 12,2 meter.

Hjulupphängning: skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Däck: fram 255/40/19, bak 275/40/19.

Fälgar: 19” aluminium.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och EBA panikbromsassistans, ventilerade skivor fram och bak.

Säkerhet: krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockkuddar fram, huvudkrockkudde fram och bak, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga fyra platser, Isofix barnstolsfästen bak, antispinnsystem, antisladdsysstem, kurvbromskontroll.

Längd: 4 784 mm.

Bredd: 1 916 mm, inkl. speglar 2 080 mm, med infällda speglar 1 956 mm.

Höjd: 1 381 mm.

Hjulbas: 2 720 mm.

Spårvidd: fram 1 582 mm, bak 1 655 mm.

Markfrigång: 145 mm.

Tjänstevikt: 1 720 kg.

Max.last: ingen uppgift.

Totalvikt: ingen uppgift.

Bagagevolym: 408 liter.

Toppfart: 250 km/h.

Prestanda: 0-100 km/h på 4,8 sekunder.

Serviceintervall: 1 500 mil.

Fordonsskatt: 1 498 kronor.

Pris: 392 400 kronor.

Övriga Mustang-modeller: 2,3 Ecoboost (314 hk) 346 400 kronor; 2,3 Ecoboost Convertible 382 400 kronor; GT 5,0 Convertible 428 400 kronor.

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 12 års rostgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 2 års lackgaranti, 2 års elektronikgaranti, 1 års assistans förlängs vid service på auktoriserad Ford-verkstad.

 

Standardutrustning

bland annat:

Regnsensor.

Luftkonditionering.

Klimatanläggning.

Farthållare.

Färddator.

Ytterbackspeglar automatiskt avbländbara och elinställbara.

Läderklädsel.

Eljusterbar förarstol.

Metallic-lack.

Däcktrycksensor.

CD-stereo.

Ratt ställbar i höjd- och djupled.

Navigator/TV.

Tillval

bland annat:

Recaro sportstolar i svart läder, 16 400 kronor.

Bakre parkeringssensorer 2 900 kronor.

Premium Navigationspaket 11 000 kronor.

Källa: Fords informationsmaterial.