2016-06-08 06:00

2016-06-08 06:00

Lexus GS450h – nu ocksåmed massor av körglädje

FORDON

GS-modellen är Lexus näst största sedan, bara LS är större. Känd som en komfortabel och rymlig bil med mycket hög kvalitetskänsla. När fjärde generationen av GS lanserades hade något genomgripande hänt, för nu kunde man lägga till en stor portion körglädje till tidigare nämnda fördelar. Samt ett vässta utseende, med den kaxiga spindelgrillen som främsta kännemärket.

Veckans testil heter GS450h F Sport – en beteckning som säger oss att den har den större av de två valbara hybriddrivlinorna.

Den består av en V6-bensinmotor på 292 hästkrafter och en elmotor på 200 hästkrafter. Sammanlagd max-effekt 345 hästkrafter.

Den mindre hybriddrivlinan består av en 2,5-liters bensinmotor på 181 hästkrafter och en elmotor på 82 hästkrafter, en kombination som ger 223 hästkrafter totalt.

Adaptiv fjädring

F Sport betyder att den är utrustad med adaptiv fjädring inklusive körläge Sport+. Samt 19 tums 5-dubbelekrade mörktonade fälgar och diverse F-Sport-emblem. Spoiler bak förstärker sportintrycket.

Interiört har F Sport luftkonditionerade, eluppvärmda och 16-vägs inställbara framstolar med minne, 10-vägs på passagerarstolen.

Vindrutedisplay som visar hastighet, aktuell hastighetsbegränsning, varningsmeddelanden, navigationsdirektiv och information om aktiv farthållare.

Uppskattad vindrutedisplay

Denna så kallade head up-display kom jag för övrigt att uppskatta mer och mer under testveckan - här fann jag all information jag behövde, utan att behöva flytta blicken till instrumenten. Ett viktigt bidrag till den i övrigt mycket höga körkomforten.

För de drygt 700 000 kronor denna bil kostar får man alla tänkbara high-tec-finesser, såväl säkerhetsutrustning som assistans för körningen.

Här kan man verkligen tala om fullutrustning. Bara takluckan kostar extra...

Kompetent kraftpaket

Det är alltså ett riktigt kompetent kraftpaket som sitter under huven. Via den elektroniskt styrda steglösa variabla automatväxellådan når de 345 hästkrafterna ner till de drivande bakhjulen så effektivt att jag når 100 km/h från stillastående på 5,9 sekunder.

Inte illa för en bil som väger nära två ton.

Och toppfarten ligger självfallet på 250 km/h, begränsad där.

Dutta med gasen

Nu ska sägas att det var ytterst sällan under testperioden som jag verkligen utnyttjade de här resurserna.

Åtminstone fungerar jag så att när jag vet att det finns resurser i överflöd så räcker det med den känslan. Körningen blir lugn och glidande, och fullkomligt komfortabel. Bara vetskapen om att en dutt på gaspedalen räcker för en kvick omkörning räcker.

Den elektriska, hastighetsanpassade servostyrningen övertygar, håller bilen exakt i spåret utan åthävor.

Komfortabel tystnad

Till den höga komforten bidrar förstås också tystnaden i kupén, enbart störd av ljudet från de stora hjulen med de breda däcken.

Bilen är utrustad med olika körprogram, Eco, Normal, Sport, Sport+ och EV. Det senare står för eldrift, och kan användas på begränsade sträckor i lägre farter. Då får man en sällsynt tyst upplevelse, utan några utsläpp alls.

GS-serien är en uttalad konkurrent till BMW:s 5-serie och Mercedes E-klass.

Värsting med V8

En stark konkurrent, ska man väl tillägga - nu när körglädjen lagts till lyxkonceptet.

Nya GS finns i tre versioner, dels de två hybridmodellerna och dels en V8-värsting med en 5-litersmaskin god för 477 hästkrafter och 530 Newtonmeter. samt en prislapp på miljonen...

Veckans testil heter GS450h F Sport – en beteckning som säger oss att den har den större av de två valbara hybriddrivlinorna.

Den består av en V6-bensinmotor på 292 hästkrafter och en elmotor på 200 hästkrafter. Sammanlagd max-effekt 345 hästkrafter.

Den mindre hybriddrivlinan består av en 2,5-liters bensinmotor på 181 hästkrafter och en elmotor på 82 hästkrafter, en kombination som ger 223 hästkrafter totalt.

Adaptiv fjädring

F Sport betyder att den är utrustad med adaptiv fjädring inklusive körläge Sport+. Samt 19 tums 5-dubbelekrade mörktonade fälgar och diverse F-Sport-emblem. Spoiler bak förstärker sportintrycket.

Interiört har F Sport luftkonditionerade, eluppvärmda och 16-vägs inställbara framstolar med minne, 10-vägs på passagerarstolen.

Vindrutedisplay som visar hastighet, aktuell hastighetsbegränsning, varningsmeddelanden, navigationsdirektiv och information om aktiv farthållare.

Uppskattad vindrutedisplay

Denna så kallade head up-display kom jag för övrigt att uppskatta mer och mer under testveckan - här fann jag all information jag behövde, utan att behöva flytta blicken till instrumenten. Ett viktigt bidrag till den i övrigt mycket höga körkomforten.

För de drygt 700 000 kronor denna bil kostar får man alla tänkbara high-tec-finesser, såväl säkerhetsutrustning som assistans för körningen.

Här kan man verkligen tala om fullutrustning. Bara takluckan kostar extra...

Kompetent kraftpaket

Det är alltså ett riktigt kompetent kraftpaket som sitter under huven. Via den elektroniskt styrda steglösa variabla automatväxellådan når de 345 hästkrafterna ner till de drivande bakhjulen så effektivt att jag når 100 km/h från stillastående på 5,9 sekunder.

Inte illa för en bil som väger nära två ton.

Och toppfarten ligger självfallet på 250 km/h, begränsad där.

Dutta med gasen

Nu ska sägas att det var ytterst sällan under testperioden som jag verkligen utnyttjade de här resurserna.

Åtminstone fungerar jag så att när jag vet att det finns resurser i överflöd så räcker det med den känslan. Körningen blir lugn och glidande, och fullkomligt komfortabel. Bara vetskapen om att en dutt på gaspedalen räcker för en kvick omkörning räcker.

Den elektriska, hastighetsanpassade servostyrningen övertygar, håller bilen exakt i spåret utan åthävor.

Komfortabel tystnad

Till den höga komforten bidrar förstås också tystnaden i kupén, enbart störd av ljudet från de stora hjulen med de breda däcken.

Bilen är utrustad med olika körprogram, Eco, Normal, Sport, Sport+ och EV. Det senare står för eldrift, och kan användas på begränsade sträckor i lägre farter. Då får man en sällsynt tyst upplevelse, utan några utsläpp alls.

GS-serien är en uttalad konkurrent till BMW:s 5-serie och Mercedes E-klass.

Värsting med V8

En stark konkurrent, ska man väl tillägga - nu när körglädjen lagts till lyxkonceptet.

Nya GS finns i tre versioner, dels de två hybridmodellerna och dels en V8-värsting med en 5-litersmaskin god för 477 hästkrafter och 530 Newtonmeter. samt en prislapp på miljonen...

Lexus GS450h F Sport

Bensinmotor: 3,5-liters V6-motor, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, dubbel VVT-i, Atkinsons förbränningscykel.

Cylindervolym: 3 456 kubikcentimeter.

Max.effekt: 215 kW (292 hk) vid 6 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 352 Nm vid 4 500 varv per minut.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: D-4S elektronisk direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 6,2 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 66 liter.

CO2-utsläpp: 145 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Elmotor: växelström synkronmotor, permanentmagnet.

Batteri: Nickelmetallhybrid, Ni-MH, 650 Volt.

Max.effekt: 147 kW (200 hk).

Max.vridmoment: 275 Nm.

Sammanlagd max.effekt: 345 hk.

Kraftöverföring: bakhjulsdrift, elektroniskt styrd steglös variabel automatväxellåda (E-CVT).

Styrning: EPS elektrisk styrservo, hastighetsanpassad, kuggstång.

Vänddiameter: 10,2 m.

Hjulupphängning: fram dubbla triangellänkar, bak Multilänk.

Fjädring: AVS adaptiv fjädring.

Däck: fram 235/40 R19, bak 265/35 R19.

Fälgar: 19” aluminium.

Bromsar: ventilerade skivor fram och bak, ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BAS bromsassistanssystem, ECB elektronisk bromskontroll, elektronisk handbroms.

Säkerhet: tvåstegskrockkuddar fram förare, tvåkammarkrockkudde fram passagerare, knäkrockkuddar fram, sidokrockgardiner fram och bak, sidokrockkuddar fram och bak, skyddsbalkar i samtliga sidodörrar, trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak, VSC antisladdsystem, TRC antispinnsystem, RCTA backvarnare för korsande trafik, VDIM dynamisk stabilitetskontroll, HAC hjälpsystem vid start i motlut.

Längd: 4 880 mm.

Bredd: 1 840 mm.

Höjd: 1 455 mm.

Axelavstånd: 2 850 mm.

Spårvidd: fram 1 575 mm, bak 1 560 mm.

Markfrigång: 130 mm.

Tjänstevikt: 1 825–1 920 kg.

Max.last: 415–510 kg.

Totalvikt: 2 335 kg.

Dragvikt: 1 500 kg.

Max.taklast: 75 kg.

Bagagevolym: 467 liter.

Toppfart: 250 km/h.

Prestanda: 0-100 km/h på 5,9 sekunder.

Årsskatt: 1 108 kronor.

Pris: 706 500 kronor.

Övriga GS-modeller: GS300h från 440 400 kronor, GS450h Comfort från 613 300 kronor, GS450h Executive från 704 800 kronor, GS F från 1 009 100 kronor.

Garantier: nybilsgaranti 3 år eller 10 000 mil, hybridgaranti 5 år eller 10 000 mil, garanti mot genomrostning av karossen 12 år, garanti mot ytrost och lackskador 3 år, vagnskadegaranti 3 år, assistans 3 år.

Standardutrustning

bland annat:

ACC aktiv farthållare.

Aktivt avbländande helljussystem.

Avancerad körfältsassistans.

Vägskyltsavläsare.

Ytterbackspeglar eljusterbara, eluppvärmda, elinfällbara, automatiskt avbländbara och automatisk tiltfunktion.

Dimljus fram LED.

Parkeringssensorer fram och bak.

Vindruta eluppvärmd vid torkarblad.

Vindrutetorkare med regnsensor och variabel intervall.

Armstöd bak.

Armstöd fram med förvaringsbox.

Innerbackspegel automatiskt avbländande.

Framstolar luftkonditionerade, eluppvärmda, 16-stegs elektriskt justerbar förarstol med minne, passagerarstol 10-stegs elektriskt justerbar.

Instrumentering med multiinformationsskärm 12,3”, multimedia.

2-zons klimatanläggning.

Analog klocka.

Körlägesväljare, EV, Eco, Normal och Sport.

Ljudanläggning med 17 högtalare.

Multifunktionsratt justerbar i höjd- och djupled.

Skinnklädsel.

Bagagelucka elmotorstyd.

Lexus Dynamic Handling System, 4-hjulsstyrning och variabel styrutväxling.

Tillval:

Taklucka.

Källa: Lexus informationsmaterial.