2016-05-22 17:06

2016-05-22 17:06

Flygande minnesmärke

KARLSKOGA: Daisy släppte fallskärmsjägare över Normandiekusten under Dagen D

Söndag förmiddag, strax före klockan tio, landar en DC-3:a på Karlskoga flygplats. Det hör inte till vanligheterna och just denna maskin är särdeles ovanlig. DC-3:an heter Daisy och bar fallskärmsjägare till Normandiekusten under Dagen D den 6 juni 1944. Daisy är en av tre kända DC-3:or i världen som är kvar från den insatsen.

Daisy är också ett av SAS första plan och ska vara med i augusti när flygbolaget firar 70-årsjubileum.

Det är föreningen Flygande Veteraner som äger och sköter om Daisy. Föreningen har 2 200 medlemmar och som medlem får man flyga med Daisy till självkostnadspris.

– Daisy stod tidigare på Bromma men finns numera på Västerås flygplats, säger Kjell Nordström som denna dag är kapten på Daisy.

– Jag är en gammal militärpilot och har också varit provpilot hos Saab, säger han.

Kjell Nordström, styrman Martin Ingfeldt och flygvärdinnan Margareta Wohlin var besättning denna söndag. Alla tre är medlemmar i Flygande Veteraner, det är ett måste för att få följa med Daisy.

– Det är en unik möjlighet att flyga den här gamla rariteten, konstaterar Kjell Nordström och berättar att Daisy var med och initierade trafikflyget i Sverige.

Dagen D

DC-3:an Daisy byggdes 1943 i Douglas Aircraft Companys fabriker i Long Beach i södra Los Angeles för militära ändamål vilket innebar stor lastdörr. Hon levererades till US Army Air Forces den 5 oktober 1943 och baserades i Oran i Algeriet. Följande år, 1944, flyttades Daisy till England som förberedelse för de allierades invasion av det tyskockuperade Europa.

– Daisy hade Dagen D fallskärmsjägare ombord. I den operationen medverkade 1 000 DC-3:or och av dem är tre kvar, säger Kjell Nordström. Tre kända påpekar han, vilket innebär Daisy och två till.

Civil DC-3

Daisy byggdes om till civil DC-3:a 1945 och såldes året efter till Det Norske Luftfartselskap som två år senare gick samman med AB Aerotransport under det gemensamma namnet Scandinavian Airlines System, kort och gott SAS.

– SAS hade 30 DC-3:or och Daisy var ett av SAS första flygplan, säger Kjell Nordström.

Fast då under namnet Fridtjof Viking.

Daisy ingår i SAS flygplansflotta från 1948 till 1957, sen säljs hon till Linjeflyg som tre år senare drabbades av ekonomiska svårigheter och sålde planet vidare till Flygvapnet där Daisy tjänstgjorde från 1960 till 1982, först baserad på F7 Såtenäs och sen F3 Malmslätt. Under tiden i Flygvapnet hyrdes Daisy ut, bland annat till Röda Korset som använde Daisy för humanitära ändamål och under tre månader transporterade 826 ton förnödenheter till Etiopien. 1982 köpte två privatpersoner, Ingemar Wärme och Jimmie Berglund, Daisy för 80 000 kronor och grundade en stiftelse och en förening, båda med namnet Flygande Veteraner. Det är också Flygande Veteraner som äger Daisy sedan 1983 och premiärturen som privatägt veteranflygplan ägde rum i juni 1984 och då döps DC-3:an till Daisy, ett namn som föreningen tror att hon hade åren 1943 till 1945 då hon tillhörde US Army Air Forces.

Flyger lågt

När SAS 1986 firade 40-årsjubileum återfick planet drakdekoren och namnet Fridtjof Viking men för medlemmarna i Flygande Veteraner är och förblir hon Daisy.

– Vi flög hit på 1 000 till 1 500 fot vilket motsvarar 300 till 500 meters höjd, säger Martin Ingfeldt.

– Det är fin utsikt från den höjden konstaterar Kjell Nordström.

Mekanikern Leif Lindsten tar hand om Daisy efter landning och berättar att Daisy sommaren 2015 hade 84 timmar i luften.

– Maxhastigheten ligger mellan 260 och 280 kilometer i timmen, säger Leif Lindsten och gör ingen hemlighet av att det är jättebehagligt att flyga med Daisy.

Matresa

Den här söndagen kom Daisy med ett 20-tal medlemmar som hämtades upp av Lennart Pettersson från Värmlands Bussveteraner för vidare transport till Kristinehamn där Jenny Svensson tog emot. Syftet med resan var att besöka fyra matproducerande gårdar och herresäten i södra Kristinehamn.

– Vi vill positionera Kristinehamn som en matstad, säger Jenny Svensson som driver Oliveriet tillsammans med sin italienske make Andrea Masci.

– Vi började med dessa matresor 2014 och genomförde i fjol tre matresor. I år hade vi hade planerat för fyra men orkar nog inte med mer än tre, tillägger Jenny Svensson och påpekar att besöket av Flygande Veteraner är årets första.

Fyra stopp var inplanerade - Västanås gård, Hygns gård, Nynäs gård och Kilsby gård - och efter transport med veteranbussen till Karlskoga flygplats var det dags för kapten Kjell Nordström med besättning att lyfta med Daisy för att återvända till basen i Västerås.

Daisy är också ett av SAS första plan och ska vara med i augusti när flygbolaget firar 70-årsjubileum.

Det är föreningen Flygande Veteraner som äger och sköter om Daisy. Föreningen har 2 200 medlemmar och som medlem får man flyga med Daisy till självkostnadspris.

– Daisy stod tidigare på Bromma men finns numera på Västerås flygplats, säger Kjell Nordström som denna dag är kapten på Daisy.

– Jag är en gammal militärpilot och har också varit provpilot hos Saab, säger han.

Kjell Nordström, styrman Martin Ingfeldt och flygvärdinnan Margareta Wohlin var besättning denna söndag. Alla tre är medlemmar i Flygande Veteraner, det är ett måste för att få följa med Daisy.

– Det är en unik möjlighet att flyga den här gamla rariteten, konstaterar Kjell Nordström och berättar att Daisy var med och initierade trafikflyget i Sverige.

Dagen D

DC-3:an Daisy byggdes 1943 i Douglas Aircraft Companys fabriker i Long Beach i södra Los Angeles för militära ändamål vilket innebar stor lastdörr. Hon levererades till US Army Air Forces den 5 oktober 1943 och baserades i Oran i Algeriet. Följande år, 1944, flyttades Daisy till England som förberedelse för de allierades invasion av det tyskockuperade Europa.

– Daisy hade Dagen D fallskärmsjägare ombord. I den operationen medverkade 1 000 DC-3:or och av dem är tre kvar, säger Kjell Nordström. Tre kända påpekar han, vilket innebär Daisy och två till.

Civil DC-3

Daisy byggdes om till civil DC-3:a 1945 och såldes året efter till Det Norske Luftfartselskap som två år senare gick samman med AB Aerotransport under det gemensamma namnet Scandinavian Airlines System, kort och gott SAS.

– SAS hade 30 DC-3:or och Daisy var ett av SAS första flygplan, säger Kjell Nordström.

Fast då under namnet Fridtjof Viking.

Daisy ingår i SAS flygplansflotta från 1948 till 1957, sen säljs hon till Linjeflyg som tre år senare drabbades av ekonomiska svårigheter och sålde planet vidare till Flygvapnet där Daisy tjänstgjorde från 1960 till 1982, först baserad på F7 Såtenäs och sen F3 Malmslätt. Under tiden i Flygvapnet hyrdes Daisy ut, bland annat till Röda Korset som använde Daisy för humanitära ändamål och under tre månader transporterade 826 ton förnödenheter till Etiopien. 1982 köpte två privatpersoner, Ingemar Wärme och Jimmie Berglund, Daisy för 80 000 kronor och grundade en stiftelse och en förening, båda med namnet Flygande Veteraner. Det är också Flygande Veteraner som äger Daisy sedan 1983 och premiärturen som privatägt veteranflygplan ägde rum i juni 1984 och då döps DC-3:an till Daisy, ett namn som föreningen tror att hon hade åren 1943 till 1945 då hon tillhörde US Army Air Forces.

Flyger lågt

När SAS 1986 firade 40-årsjubileum återfick planet drakdekoren och namnet Fridtjof Viking men för medlemmarna i Flygande Veteraner är och förblir hon Daisy.

– Vi flög hit på 1 000 till 1 500 fot vilket motsvarar 300 till 500 meters höjd, säger Martin Ingfeldt.

– Det är fin utsikt från den höjden konstaterar Kjell Nordström.

Mekanikern Leif Lindsten tar hand om Daisy efter landning och berättar att Daisy sommaren 2015 hade 84 timmar i luften.

– Maxhastigheten ligger mellan 260 och 280 kilometer i timmen, säger Leif Lindsten och gör ingen hemlighet av att det är jättebehagligt att flyga med Daisy.

Matresa

Den här söndagen kom Daisy med ett 20-tal medlemmar som hämtades upp av Lennart Pettersson från Värmlands Bussveteraner för vidare transport till Kristinehamn där Jenny Svensson tog emot. Syftet med resan var att besöka fyra matproducerande gårdar och herresäten i södra Kristinehamn.

– Vi vill positionera Kristinehamn som en matstad, säger Jenny Svensson som driver Oliveriet tillsammans med sin italienske make Andrea Masci.

– Vi började med dessa matresor 2014 och genomförde i fjol tre matresor. I år hade vi hade planerat för fyra men orkar nog inte med mer än tre, tillägger Jenny Svensson och påpekar att besöket av Flygande Veteraner är årets första.

Fyra stopp var inplanerade - Västanås gård, Hygns gård, Nynäs gård och Kilsby gård - och efter transport med veteranbussen till Karlskoga flygplats var det dags för kapten Kjell Nordström med besättning att lyfta med Daisy för att återvända till basen i Västerås.