2016-05-11 20:32

2016-05-11 20:33

Elevarbete ger ledtrådar

Entreprenöriellt lärande blev hjälpmedel

Vid varje bana på Bodaborg finns en kod, en så kallad QR-kod.
Med en smartphone får deltagaren en film uppspelad i mobilen och filmen ger dem ledtrådar för att klara banan.

Hela gården var full av elever från årskurs sex på Stråningstorpsskolan och deras föräldrar. Nu skulle elevernas arbete visas upp.

Eleverna var förväntansfulla och föräldrarna var nyfikna. Uppe på scenen hölls ett kort välkomnande och vid borden bjöds det på saft och tilltugg.

Olika skolämnen

Efter presentationen klev två mycket nervösa elever upp. Philip Lövbom och Albin Botvidsson berättade om projektet och hur de involverat flera olika skolämnen i projektet.

När deltagarna kommer fram till en bana så tar de fram sin smartphone. De läser av en QR-kod. En kod som ser ut som ett rutmönster. Då visas en liten film i mobilen.

Martin Erlandsback, en av delägarna, berättar att filmen i mobilen visar ledtrådar till banan.

– Det kan handla om bilder och tal. Men det är en del elever som gjort olika sketcher om banorna. De har varit jätteduktiga.

Stråningstorpsskolan försöker involvera entreprenöriellt lärande i skolan.

Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att stimulera arbetet kring entreprenörskap i skolan och detta ska genomsyra skolans alla nivåer.

Skolans rektor, Ann-Kathrin Appelbring, ser det här projektet som en del i det arbetet.

– Eleverna har haft fria händer och göra vad de vill, men det skulle handla om filmer till banorna. De har involverat, svenska, engelska och bild.

Egen läsplatta

Johanna Andersson är en av lärarna i årskurs sex på Stråningstorp.

– Alla elever har en egen läsplatta i skolan och det är den som de använt. De har fått några ramar att hålla sig till, sedan har de fått fria händer.

När presentationen var över så fick föräldrarna gå in och se vad eleverna gjort. Det var fullt kring banorna och alla vill se filmerna.

– Man kan gå banorna utan att ha med sig mobiler, men här får man en presentation av banan och även vissa ledtrådar, berättar Martin Erlandsback.

Ett liknande projekt har eleverna på Bråtenskolan hjälpt Alfred Nobels herrgård med. De har i ett elevarbete gjort en hemsida om Alfred Nobel.

Hela gården var full av elever från årskurs sex på Stråningstorpsskolan och deras föräldrar. Nu skulle elevernas arbete visas upp.

Eleverna var förväntansfulla och föräldrarna var nyfikna. Uppe på scenen hölls ett kort välkomnande och vid borden bjöds det på saft och tilltugg.

Olika skolämnen

Efter presentationen klev två mycket nervösa elever upp. Philip Lövbom och Albin Botvidsson berättade om projektet och hur de involverat flera olika skolämnen i projektet.

När deltagarna kommer fram till en bana så tar de fram sin smartphone. De läser av en QR-kod. En kod som ser ut som ett rutmönster. Då visas en liten film i mobilen.

Martin Erlandsback, en av delägarna, berättar att filmen i mobilen visar ledtrådar till banan.

– Det kan handla om bilder och tal. Men det är en del elever som gjort olika sketcher om banorna. De har varit jätteduktiga.

Stråningstorpsskolan försöker involvera entreprenöriellt lärande i skolan.

Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att stimulera arbetet kring entreprenörskap i skolan och detta ska genomsyra skolans alla nivåer.

Skolans rektor, Ann-Kathrin Appelbring, ser det här projektet som en del i det arbetet.

– Eleverna har haft fria händer och göra vad de vill, men det skulle handla om filmer till banorna. De har involverat, svenska, engelska och bild.

Egen läsplatta

Johanna Andersson är en av lärarna i årskurs sex på Stråningstorp.

– Alla elever har en egen läsplatta i skolan och det är den som de använt. De har fått några ramar att hålla sig till, sedan har de fått fria händer.

När presentationen var över så fick föräldrarna gå in och se vad eleverna gjort. Det var fullt kring banorna och alla vill se filmerna.

– Man kan gå banorna utan att ha med sig mobiler, men här får man en presentation av banan och även vissa ledtrådar, berättar Martin Erlandsback.

Ett liknande projekt har eleverna på Bråtenskolan hjälpt Alfred Nobels herrgård med. De har i ett elevarbete gjort en hemsida om Alfred Nobel.

  • Anders Persson