2016-04-30 06:00

2016-04-30 06:00

Ingen tågsatsning 2017

DEGERFORS: Upp som en sol - ned som en pannkaka

Det blir ingen tågsatsning mellan Karlstad-Örebro eller Karlstad-Oslo under nästa år. En anledning är att Region Örebro län inte beslutat om medfinansiering när regionfullmäktige i Värmland gick till beslut.

Tidigare i veckan berättade vi om region Örebros avsiktsförklaring där de sa sig positiva till fortsatt dialog om tågutveckling mellan Värmland och Örebro samt vidare mot Norge. Det räckte inte för Värmlands del när de i går gick till beslut, eftersom deadline för förslaget om tågutveckling var satt till sista april.

– Sammantaget fanns så mycket osäkerheter så resonemanget var att vi inte kan ta så mycket risker då vi inte vet vad utfallet blir. Som ansvarstagande politiker får vi avvakta och lära av det här, se om vi kan åstadkomma nåt nytt och bättre inför 2018, säger Mats Sandström S-ledamot i Värmlands regionfullmäktige tillika ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Fler faktorer

Sandström nämner fler osäkerhetsfaktorer, som Trafikverkets tåglägen som ska matchas. Det lyfter även regionrådet Stina Höök M, i ett pressmeddelande:

– Trafikverket har varslat att de har som ambition att öka punktligheten för trafiken på Värmlandsbanan. Det kan betyda att de tillåter färre tåg på banan samtidigt som satsningen skulle innebära fler tåg, säger hon.

Regionrådet Tomas Riste S i Värmland, säger i samma pressmeddelande:

– I grunden är detta ett bra förslag. Men det bör få bredare förankring om vi ensamma ska våga ta det ekonomiska ansvaret för det. Att Region Örebro län dessutom villkorar sin del av satsningen med att trafiken måste gå inom Laxå innebär att hela avtalet kan förändras.

Besvikelse

Mats Sandström nämner att stämningen i gruppmötet varierade bland ledamöterna inför fullmäktige och att det är tydligt att besvikelsen är störst hos de vars kommuner är beroende av tågtrafiken.

Även i Degerfors är kommunens kollektivtrafikansvarige, Sören Hedberg, besviken:

– Det var tråkigt. Hanteringen kanske inte varit helt bra i den här frågan. Det är olyckligt för våra pendlare. Jag tror det här är oerhört viktigt, inte bara för Degerfors och Kristinehamn utan även för Hallsberg, Kumla och Örebro. Det är många som arbets- och studiependlar och tåget är absolut snabbast.

– Nu när det gäller regionbildning pratar vi om att Värmland borde vara en naturlig del av Örebro. Det satsas på tågtrafik i Mälardalen (se sid 7) och i Bergslagen samt mot Mariestad. Det som saknas är västerut mot Karlstad. Det finns potential, vi ser stor rölighet från regionen västerut, det är lika många som åker österut.

– Vi får hoppas att de fortsätter på det här spåret och kan hitta en utveckling av trafiken till år 2018, säger Hedberg.

Mats Sandström tycker att en given fråga nu är om det fanns något de kunde ha gjort annorlunda i kommunikationen med Örebro. Han tycker det är jobbigt men är ändå optimist och tycker inte allt arbete är förgäves. Samråd med aktörer och organisationer är fortfarande en grund för fortsatt arbete mot nya förslag.

Tidigare i veckan berättade vi om region Örebros avsiktsförklaring där de sa sig positiva till fortsatt dialog om tågutveckling mellan Värmland och Örebro samt vidare mot Norge. Det räckte inte för Värmlands del när de i går gick till beslut, eftersom deadline för förslaget om tågutveckling var satt till sista april.

– Sammantaget fanns så mycket osäkerheter så resonemanget var att vi inte kan ta så mycket risker då vi inte vet vad utfallet blir. Som ansvarstagande politiker får vi avvakta och lära av det här, se om vi kan åstadkomma nåt nytt och bättre inför 2018, säger Mats Sandström S-ledamot i Värmlands regionfullmäktige tillika ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Fler faktorer

Sandström nämner fler osäkerhetsfaktorer, som Trafikverkets tåglägen som ska matchas. Det lyfter även regionrådet Stina Höök M, i ett pressmeddelande:

– Trafikverket har varslat att de har som ambition att öka punktligheten för trafiken på Värmlandsbanan. Det kan betyda att de tillåter färre tåg på banan samtidigt som satsningen skulle innebära fler tåg, säger hon.

Regionrådet Tomas Riste S i Värmland, säger i samma pressmeddelande:

– I grunden är detta ett bra förslag. Men det bör få bredare förankring om vi ensamma ska våga ta det ekonomiska ansvaret för det. Att Region Örebro län dessutom villkorar sin del av satsningen med att trafiken måste gå inom Laxå innebär att hela avtalet kan förändras.

Besvikelse

Mats Sandström nämner att stämningen i gruppmötet varierade bland ledamöterna inför fullmäktige och att det är tydligt att besvikelsen är störst hos de vars kommuner är beroende av tågtrafiken.

Även i Degerfors är kommunens kollektivtrafikansvarige, Sören Hedberg, besviken:

– Det var tråkigt. Hanteringen kanske inte varit helt bra i den här frågan. Det är olyckligt för våra pendlare. Jag tror det här är oerhört viktigt, inte bara för Degerfors och Kristinehamn utan även för Hallsberg, Kumla och Örebro. Det är många som arbets- och studiependlar och tåget är absolut snabbast.

– Nu när det gäller regionbildning pratar vi om att Värmland borde vara en naturlig del av Örebro. Det satsas på tågtrafik i Mälardalen (se sid 7) och i Bergslagen samt mot Mariestad. Det som saknas är västerut mot Karlstad. Det finns potential, vi ser stor rölighet från regionen västerut, det är lika många som åker österut.

– Vi får hoppas att de fortsätter på det här spåret och kan hitta en utveckling av trafiken till år 2018, säger Hedberg.

Mats Sandström tycker att en given fråga nu är om det fanns något de kunde ha gjort annorlunda i kommunikationen med Örebro. Han tycker det är jobbigt men är ändå optimist och tycker inte allt arbete är förgäves. Samråd med aktörer och organisationer är fortfarande en grund för fortsatt arbete mot nya förslag.