2016-04-29 06:00

2016-04-29 06:00

Hundratals kör mot rött ljus

KARLSKOGA: Karlskoga trafiksäkerhetsråd kollade laglydigheten

Karlskoga trafiksäkerhetsråd har studerat hur många som kör mot rött på E18 genom Karlskoga. Resultatet tyder på att det sker hundratals rödljuskörningar - varje dag.

Som ett led i arbetet för en bättre och säkrare trafikmiljö har Karlskoga trafiksäkerhetsråd studerat trafiken på olika ställen i Karlskoga. En av deras trafikstudier ägnades åt rödljuskörningar vid två olika korsningar. Den ena var Ekebykorset, den andra den första korsningen med trafikljus om man kommer från Örebrohållet, alltså den vid veteranmacken.

– Vi har kollat alla som åker mot centrum morgon, middag och kväll, en timme åt gången, säger Monica Gustafsson, som tillsammans med Jim Wennström varit ledare för projektet.

– Och vi har bara tagit med de som tydligt och klart kört mot rött, säger Jim Wennström.

Under kontrollperioden passerade totalt 786 fordon korsningen vid veteranmacken. Av dem var det sju personbilar och två tunga fordon som inte stannade vid rött ljus.

Vid Ekebykorset passerade 598 fordon, varav nio personbilar och ett tungt fordon ignorerade trafiksignalens röda ljus.

Resultatet skickades in till Trafikverket, där Jan Berglöf räknade fram att det sker ungefär 85 rödljuskörningar per dygn i riktning mot centrum i korsningen vid veteranmacken. I Ekebykorset bedömer han att motsvarande siffra är ungefär 100.

– Det är på tok för många, konstaterar Monica Gustafsson.

”Ruskigt farligt”

– 100 per dygn, det blir väldigt många på ett år. Det är inte konstigt att det händer dödsolyckor till slut, säger Jimmy Lundström, ordförande för Karlskoga trafiksäkerhetsråd.

Korsningen vid veteranmacken är den första man kommer till i Karlskoga från Örebrohållet och ligger precis efter en lång nedförsbacke. Det innebär att många håller väldigt hög fart där, trots att den högsta tillåtna hastigheten är 60 kilometer i timmen.

– Det är ett ruskigt farligt kors. Vi har haft hastighetsmätningar där, och senast var det en fullstor tradare som höll 94 kilometer i timmen mitt i korsningen, säger Tore Källström som länge varit engagerad i Karlskoga trafiksäkerhetsråd.

För att göra korsningen lite säkrare har Jimmy Lundström framfört ett förslag till Trafikverket, nämligen att förlänga tiden från att det blir rött för trafik på E18 till det att det blir grönt för korsande trafik.

– Då hinner rödljusköraren blåsa förbi innan det blir grönt för de andra, säger han.

Som ett led i arbetet för en bättre och säkrare trafikmiljö har Karlskoga trafiksäkerhetsråd studerat trafiken på olika ställen i Karlskoga. En av deras trafikstudier ägnades åt rödljuskörningar vid två olika korsningar. Den ena var Ekebykorset, den andra den första korsningen med trafikljus om man kommer från Örebrohållet, alltså den vid veteranmacken.

– Vi har kollat alla som åker mot centrum morgon, middag och kväll, en timme åt gången, säger Monica Gustafsson, som tillsammans med Jim Wennström varit ledare för projektet.

– Och vi har bara tagit med de som tydligt och klart kört mot rött, säger Jim Wennström.

Under kontrollperioden passerade totalt 786 fordon korsningen vid veteranmacken. Av dem var det sju personbilar och två tunga fordon som inte stannade vid rött ljus.

Vid Ekebykorset passerade 598 fordon, varav nio personbilar och ett tungt fordon ignorerade trafiksignalens röda ljus.

Resultatet skickades in till Trafikverket, där Jan Berglöf räknade fram att det sker ungefär 85 rödljuskörningar per dygn i riktning mot centrum i korsningen vid veteranmacken. I Ekebykorset bedömer han att motsvarande siffra är ungefär 100.

– Det är på tok för många, konstaterar Monica Gustafsson.

”Ruskigt farligt”

– 100 per dygn, det blir väldigt många på ett år. Det är inte konstigt att det händer dödsolyckor till slut, säger Jimmy Lundström, ordförande för Karlskoga trafiksäkerhetsråd.

Korsningen vid veteranmacken är den första man kommer till i Karlskoga från Örebrohållet och ligger precis efter en lång nedförsbacke. Det innebär att många håller väldigt hög fart där, trots att den högsta tillåtna hastigheten är 60 kilometer i timmen.

– Det är ett ruskigt farligt kors. Vi har haft hastighetsmätningar där, och senast var det en fullstor tradare som höll 94 kilometer i timmen mitt i korsningen, säger Tore Källström som länge varit engagerad i Karlskoga trafiksäkerhetsråd.

För att göra korsningen lite säkrare har Jimmy Lundström framfört ett förslag till Trafikverket, nämligen att förlänga tiden från att det blir rött för trafik på E18 till det att det blir grönt för korsande trafik.

– Då hinner rödljusköraren blåsa förbi innan det blir grönt för de andra, säger han.