2016-04-24 13:57

2016-04-24 13:57

Motordag med återvändare

KARLSKOGA: Aprilväder med snöflingor hängande i luften

Mats och Marie Andersson återkom i augusti till Karlskoga efter 25 år i England och Mats hade plockat fram sin specialbyggda PV som kör 401 meter på 8,5 sekund. Men årets motordag fick även Rolf Thorin att lämna Onsala för att vandra runt bland bilar av olika årsmodeller på Alfred Nobels Torg.

– Jag har kört dragracing i åtminstone 20 år, säger Mats Andersson och berättar att han i princip byggt hela bilen själv. Han har inte krökt bågarna i burbågen och heller inte lackat chassit men annars är det hans bygge rakt igenom.

PV:n tillryggalägger kvartsmilen på 8,5 sekunder, vilket är ganska behagligt enligt Mats Andersson.

– Det är strax under tusen hästar i motorn som är en Toyota turbomotor, tillägger han.

Mats och frun Marie återvände i augusti till Karlskoga efter att ha bott och arbetat i Cheltenham i England i 25 år.

– Jag började 1988 jobba för ett engelskt företag inom mekanisk verkstadsindustri i Karlskoga och när företaget två år senare flyttade till England följde vi med, säger Mats Andersson och inkluderar frun Marie i vi:et. Båda arbetade för Alutool Ltd i Cheltenham, Mats var bland annat verkstadschef.

– En vecka vaknar man upp med hemlängtan så vi sålde allt i England och flyttade hem för att ta hand om mamma, fortsätter Mats och kramar om mamma Monika.

PV:n tog han med sig, den byggde han i England, och efter återkomsten till Karlskoga har han gått med i dragracingklubben. Han antyder att frun inte riktigt delar hans intresse för bilar och att åka fort.

– Vi har varit tillsammans i 31 år. Man får ju mindre för dubbelmord, inflikar Marie och skrattar.

Rolf Thorin hade åkt 30 mil för att få vara med på motordagen.

– Jag är lite biltokig och har själv haft en Triumph 6 från 1970. Den hade jag i 16 år, säger Rolf Thorin som flyttade från Karlskoga 1973 men nu funderar på att återvända även han.

– Vi har redan en sommarstuga i Alkvettern men inom något år flyttar nog jag och frun Yvonne hit, tillägger han och studerar Per Liljegrens Chevrolet Standard Special från 1931.

– Min mammas farbror köpte den ny och bilen har hela tiden funnits i Skrantabacken, säger Per Liljegren och räknar upp bilens tre tidigare ägare, Henning Holmblad, Johan Persson och Karl-Erik Larsson.

Hojfikarna hade stannat till i jakten på det ultimata fikastället. Towa Karlsson, Segretario, och Tommy ”Tuppen” Andersson, Sicurezza, enas om att det religiösa fiket Pärlan i Kristinehamn ligger bra till.

– Bra pris och goda mackor, säger Tuppen.

– Jag har kört dragracing i åtminstone 20 år, säger Mats Andersson och berättar att han i princip byggt hela bilen själv. Han har inte krökt bågarna i burbågen och heller inte lackat chassit men annars är det hans bygge rakt igenom.

PV:n tillryggalägger kvartsmilen på 8,5 sekunder, vilket är ganska behagligt enligt Mats Andersson.

– Det är strax under tusen hästar i motorn som är en Toyota turbomotor, tillägger han.

Mats och frun Marie återvände i augusti till Karlskoga efter att ha bott och arbetat i Cheltenham i England i 25 år.

– Jag började 1988 jobba för ett engelskt företag inom mekanisk verkstadsindustri i Karlskoga och när företaget två år senare flyttade till England följde vi med, säger Mats Andersson och inkluderar frun Marie i vi:et. Båda arbetade för Alutool Ltd i Cheltenham, Mats var bland annat verkstadschef.

– En vecka vaknar man upp med hemlängtan så vi sålde allt i England och flyttade hem för att ta hand om mamma, fortsätter Mats och kramar om mamma Monika.

PV:n tog han med sig, den byggde han i England, och efter återkomsten till Karlskoga har han gått med i dragracingklubben. Han antyder att frun inte riktigt delar hans intresse för bilar och att åka fort.

– Vi har varit tillsammans i 31 år. Man får ju mindre för dubbelmord, inflikar Marie och skrattar.

Rolf Thorin hade åkt 30 mil för att få vara med på motordagen.

– Jag är lite biltokig och har själv haft en Triumph 6 från 1970. Den hade jag i 16 år, säger Rolf Thorin som flyttade från Karlskoga 1973 men nu funderar på att återvända även han.

– Vi har redan en sommarstuga i Alkvettern men inom något år flyttar nog jag och frun Yvonne hit, tillägger han och studerar Per Liljegrens Chevrolet Standard Special från 1931.

– Min mammas farbror köpte den ny och bilen har hela tiden funnits i Skrantabacken, säger Per Liljegren och räknar upp bilens tre tidigare ägare, Henning Holmblad, Johan Persson och Karl-Erik Larsson.

Hojfikarna hade stannat till i jakten på det ultimata fikastället. Towa Karlsson, Segretario, och Tommy ”Tuppen” Andersson, Sicurezza, enas om att det religiösa fiket Pärlan i Kristinehamn ligger bra till.

– Bra pris och goda mackor, säger Tuppen.