2016-04-20 06:00

2016-04-20 06:00

Kia Sportage har vuxit i format och kvalitet

Koreanska bilmärket Kia går som tåget – om uttrycket tillåts... – med kraftigt ökad försäljning, inte minst i Sverige. En av förklaringarna heter Sportage, den mellanstora SUV:en som nu rullar på gator och vägar i fjärde generationen. Borta är de kantiga linjerna från debuten 1993. I stället har Sportage fått rundade men ändå kraftfulla linjer, samtidigt som bilen vuxit både vad gäller utrymmen och kvalitetskänsla. Veckans testbil har den lilla dieselmotorn på 115 hästkrafter under huven, i kombination med en 6-växlad manuell växellåda. En pigg och fullt tillräcklig motor, och en mycket fin växellåda.

Ja, inte vet jag om Kia-höjdarna i Korea vågade hoppas på denna fullträff när de satsade på debut i SUV-klassen med Sportage för drygt 20 år sedan.

Men idag har vi facit. Sportage såldes ifjol i 3 000 exemplar i Sverige, och det gör den till Kias näst mest sålda bil efter Golf-klass-modellen cee´d.

Efter en testvecka med nya Sportage kan jag inte hitta något som talar mot fortsatt framgång.

Många plus

Hyfsat prisläge, inte minst i jämförelse med koncernsyskonet och kopian Hyundai Tucson, skön komfort, fina utrymmen, smidig att köra och inte minst en dos sportighet för att leva upp till namnet.

Det är några punkter som gör att många SUV-köpare även i fortsättningen kommer att fastna för Sportage.

Om det sedan blir bensinmotorn på 132 hästkrafter för 227 800 kronor, testbilen med lilla dieseln på 115 hästkrafter för 249 800 kronor eller stora dieseln på 185 hästkrafter med fyrhjulsdrift för 318 800 kronor beror förstås på.

Tre motoralternativ

Behöver man fyrhjulsdrift och behöver dra tunga släp är valet givet – stora dieseln. Då får man dra 2,2 ton, jämfört med ”bara” 1,4 ton med bensin- eller lilla dieseln.

Men jag antar att de flesta SUV-spekulanter nöjer sig med framhjulsdrift, om det sedan blir bensin- eller dieseldrift är mer en smaksak.

Efter att ha kört lilla dieselmotorn under väldigt varierande förhållanden under en vecka kan jag konstatera att den är fullt tillräcklig för komfortabel körning, där det aldrig känns ansträngt.

Bra bottendrag

Kraften finns redan på låga varv, maximalt vridoment 280 Newtonmeter redan från 1250 varv - det känns riktigt bra. Och växellådan fungerar som sagt utmärkt, lätt att hitta de täta och exakta lägena som klockar i med den lilla aning motstånd som bara känns bra.

Nya Sportage har växt något, axelavståndet är tre centimeter längre och det märks mest på utrymmet i baksätet som nu är riktigt bra med gott om plats för långa passagerarben, även om framstolen är tillbakaskjuten.

Till de tekniska nyheterna hör en uppgraderad styrservo, som ger bättre precision och det ger förstås högre komfort.

Lätthanterad och rolig

Sportage är nämligen mycket lätthanterad och faktiskt riktigt rolig att hantera när det svänger.

Bättre isolering ger något tystare ljudbild i kupén, även om man inte helt har lyckats stänga ute motor- eller vägljud. Inga problem dock att njuta av god musik under körning på motorvägen.

Bagagevolymen har ökat med 39 liter till godkända 503 liter, eller 1 492 liter med nedfällt baksäte.

Plats för insynsskyddet

En bra finess är att det går att gömma insysnsskyddet under lastgolvet, när man inte använder det. Bättre än att behöva stuva undan det i garaget...

Interiört har Sportage vuxit till sig när det gäller materialval, nu känns det mer gediget än tidigare. Och precis som tidgiare är knappar och reglage stora och tydliga, precis som instrumenten.

Jag tackar också för att sikten snett framåt och bakåt har förbättrats, tack vare något smalare takstolpar.

På säkerhetssidan noteras att autobroms är standard på samtliga modeller idag.

Ja, inte vet jag om Kia-höjdarna i Korea vågade hoppas på denna fullträff när de satsade på debut i SUV-klassen med Sportage för drygt 20 år sedan.

Men idag har vi facit. Sportage såldes ifjol i 3 000 exemplar i Sverige, och det gör den till Kias näst mest sålda bil efter Golf-klass-modellen cee´d.

Efter en testvecka med nya Sportage kan jag inte hitta något som talar mot fortsatt framgång.

Många plus

Hyfsat prisläge, inte minst i jämförelse med koncernsyskonet och kopian Hyundai Tucson, skön komfort, fina utrymmen, smidig att köra och inte minst en dos sportighet för att leva upp till namnet.

Det är några punkter som gör att många SUV-köpare även i fortsättningen kommer att fastna för Sportage.

Om det sedan blir bensinmotorn på 132 hästkrafter för 227 800 kronor, testbilen med lilla dieseln på 115 hästkrafter för 249 800 kronor eller stora dieseln på 185 hästkrafter med fyrhjulsdrift för 318 800 kronor beror förstås på.

Tre motoralternativ

Behöver man fyrhjulsdrift och behöver dra tunga släp är valet givet – stora dieseln. Då får man dra 2,2 ton, jämfört med ”bara” 1,4 ton med bensin- eller lilla dieseln.

Men jag antar att de flesta SUV-spekulanter nöjer sig med framhjulsdrift, om det sedan blir bensin- eller dieseldrift är mer en smaksak.

Efter att ha kört lilla dieselmotorn under väldigt varierande förhållanden under en vecka kan jag konstatera att den är fullt tillräcklig för komfortabel körning, där det aldrig känns ansträngt.

Bra bottendrag

Kraften finns redan på låga varv, maximalt vridoment 280 Newtonmeter redan från 1250 varv - det känns riktigt bra. Och växellådan fungerar som sagt utmärkt, lätt att hitta de täta och exakta lägena som klockar i med den lilla aning motstånd som bara känns bra.

Nya Sportage har växt något, axelavståndet är tre centimeter längre och det märks mest på utrymmet i baksätet som nu är riktigt bra med gott om plats för långa passagerarben, även om framstolen är tillbakaskjuten.

Till de tekniska nyheterna hör en uppgraderad styrservo, som ger bättre precision och det ger förstås högre komfort.

Lätthanterad och rolig

Sportage är nämligen mycket lätthanterad och faktiskt riktigt rolig att hantera när det svänger.

Bättre isolering ger något tystare ljudbild i kupén, även om man inte helt har lyckats stänga ute motor- eller vägljud. Inga problem dock att njuta av god musik under körning på motorvägen.

Bagagevolymen har ökat med 39 liter till godkända 503 liter, eller 1 492 liter med nedfällt baksäte.

Plats för insynsskyddet

En bra finess är att det går att gömma insysnsskyddet under lastgolvet, när man inte använder det. Bättre än att behöva stuva undan det i garaget...

Interiört har Sportage vuxit till sig när det gäller materialval, nu känns det mer gediget än tidigare. Och precis som tidgiare är knappar och reglage stora och tydliga, precis som instrumenten.

Jag tackar också för att sikten snett framåt och bakåt har förbättrats, tack vare något smalare takstolpar.

På säkerhetssidan noteras att autobroms är standard på samtliga modeller idag.

Kia Sportage 1.7 CRDi Komfort

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, start & stopp-system.

Cylindervolym: 1 685 kubikcentimeter.

Max.effekt: 115 hk vid 4 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 280 Nm vid 1 250 – 2 750 varv per minut.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 4,6 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 62 liter.

CO2-utsläpp: 119 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Hjulupphängning: fram McPherson, bak Multi link.

Däck: 225/60 R17.

Fälgar: 17” lättmetall.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BAS panikbromssyssstem, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: autobroms, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, ESC elektroniskt stabilitetsprogram, TCS antispinnsystem, filövervakningssystem, Isofix barnstolsfästen bak, krockkuddar fram förare och passagerare, krockgardiner A-C-stolpe, sidokrockkuddar fram, skyltscanning.

Längd: 4 480 mm.

Bredd: 1 855 mm.

Höjd: 1 645 mm inkl. takrelingar.

Markfrigång: 172 mm.

Axelavstånd: 2 670 mm.

Tjänstevikt: 1 609 kg.

Totalvikt: 2 000 kg.

Max.last: 391 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 400 kg.

Max.taklast: 100 kg.

Bagagevolym: 503 liter, med nedfällt baksäte 1 492 liter.

Toppfart: 176 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 11,5 sekunder.

Fordonsskatt: 1 520 kr.

Pris: 249 800 kr.

Övriga Sportage-modeller: 1.6 GDI (132 hk bensin) 227 800 kr; 2.0 CRDi (185 hk diesel, fyrhjulsdrift) 318 800 kr.

Garantier: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års lackgaranti, 3 års assistans.

Standardutrustning

bland annat:

Dimljus fram och bak.

Ytterbackspeglar elinställbara, elinfällbara och eluppvärmda.

Takreling.

Xenon halvljus med automatisk höjdjustering.

Armstöd fram med förvaringslåda.

Ljudsystem med 6 högtalare.

Navigation 7”.

Multifunktionsratt eluppvärmd, justerbar i höjd- och djupled.

ACC 2-zons klimatanläggning.

Farthållare.

Innerbackspegel automatiskt avbländbar.

Fuktsensor.

Bluetooth.

Parkeringssensorer bak.

Tillval:

Metallic-lack.

Källa: Kias informationsmaterial.