2016-04-20 21:58

2016-04-20 21:58

Flower power, Paisley och 70-talet i fokus

DEGERFORS: Kanada Damshop visar vårmodet

Kanada Damshop arrangerade på onsdagskvällen en av sina två årligen återkommande modevisningar i Vallakyrkan. Den här gången var det vår- och sommarmodet som förevisades av sex mannekänger.

– Jag använder mig av mannekänger i olika åldrar och olika storlekar. De är korta, långa, tjocka och smala så att alla som kommer ska kunna hitta någon som liknar dem själva, säger Anngelié Ljungstedt som äger och driver Kanada Damshop sedan starten hösten 2005.

– Jag kunde fira 10 år som egen företagare i oktober och i augusti kan jag se tillbaka på 30 år i branschen. Och jag har inte fyllt 50 än, tillägger hon med ett skratt.

Anngelié Ljungstedt började 1986 hos Maj-Grets dammode och var med till dess att affären upphörde 1999. Sen blev det två år på Larssons dam i Degerfors och tre med samma företag i Karlskoga. När ägaren ville sälja kom saken i ett annat läge. Hon ville inte starta eget men en sex månader lång provanställning hos Dressmann fick henne på andra tankar.

– Det var inte alls min grej, jag vill hålla på med dammode så jag blev egen företagare.

Mannekängerna har tre byten vardera före paus och tre byten efter minglet så den modeintresserade publiken fick se sammanlagt 36 uppsättningar vårmode.

– Allt kretsar kring 1970-talet, mycket mönster, flower power och Paisley. Tunikor har kommit igen och även den klassiska skjortan har blivit populär, säger Anngelié Ljungstedt och lyfter fram rosa och blått som vårens färger.

– Nuförtiden finns inga tanter, alla har en stil och den behåller man livet ut. Och det betyder att det blivit legitimt även för äldre damer att bära jeans, konstaterar hon.

– Jag använder mig av mannekänger i olika åldrar och olika storlekar. De är korta, långa, tjocka och smala så att alla som kommer ska kunna hitta någon som liknar dem själva, säger Anngelié Ljungstedt som äger och driver Kanada Damshop sedan starten hösten 2005.

– Jag kunde fira 10 år som egen företagare i oktober och i augusti kan jag se tillbaka på 30 år i branschen. Och jag har inte fyllt 50 än, tillägger hon med ett skratt.

Anngelié Ljungstedt började 1986 hos Maj-Grets dammode och var med till dess att affären upphörde 1999. Sen blev det två år på Larssons dam i Degerfors och tre med samma företag i Karlskoga. När ägaren ville sälja kom saken i ett annat läge. Hon ville inte starta eget men en sex månader lång provanställning hos Dressmann fick henne på andra tankar.

– Det var inte alls min grej, jag vill hålla på med dammode så jag blev egen företagare.

Mannekängerna har tre byten vardera före paus och tre byten efter minglet så den modeintresserade publiken fick se sammanlagt 36 uppsättningar vårmode.

– Allt kretsar kring 1970-talet, mycket mönster, flower power och Paisley. Tunikor har kommit igen och även den klassiska skjortan har blivit populär, säger Anngelié Ljungstedt och lyfter fram rosa och blått som vårens färger.

– Nuförtiden finns inga tanter, alla har en stil och den behåller man livet ut. Och det betyder att det blivit legitimt även för äldre damer att bära jeans, konstaterar hon.