2016-04-18 14:15

2016-04-18 14:15

"Vi hoppas på det bästa"

KARLSKOGA: Fyra uppgifter väntar på klass 8 B i regionfinalen i Teknikåttan

På torsdag är det regionfinal i Teknikåttan i Karlstad. Sex lag deltar totalt och ett av lagen är klass 8 B på Bregårdsskolan i Karlskoga. Totalt tävlar lagen med fyra uppgifter och den fjärde uppgiften får lagen på plats och vet inte vad det handlar om.

Fyra olika uppgifter ska eleverna i klass 8 B på Bregårdsskolan tävla i när det är regionfinal i Teknikåttan på torsdag.

Fyra uppgifter

– Det handlar om presentationer av fyra olika uppgifter, säger läraren Peter Andersson. Det första är konstruktionen av ett pariserhjul som eleverna har gjort här på skolan. Vidare är en uppgift att kommunicera med hjälp av flaggor.

En tredje del är frågesport i allmänbildning och teknik, men osäkert vad.

– Den fjärde delen är en konstruktionsuppgift, men om den vet vi inget, säger Peter Andersson. Vad det är får lagen reda på när vi kommer på plats i Karlstad.

Ska stimulera

Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap och teknik för elever i årskurs åtta. Syftet med tävlingen är att skapa ett intresse för naturvetenskap och teknik för både tjejer och killar. Tanken är att det ska stimulera deras fantasi och stärka deras självförtroende.

Tidningen gjorde ett besök i klassen inför den stundande tävlingen. Då höll man på att lägga sista handen på pariserhjulet och göra flaggor för kommunikation.

– Vi håller på att sätta fast korgarna i pariserhjulet och måste få det att snurra utan att korgarna ta i kanterna, säger Rasmus Isaksson medan han värmer upp limpistolen.

Vid ett annat bord sitter Sofia Eriksson och Ylva Karlsson och får så småningom sällskap av Rasmus Isaksson.

– Vi gör flaggor som vi i tävlingen ska kommunicera med, säger Sofia Eriksson. Och självklart hoppas vi på det bästa, det vill säga att vi vinner.

Fyra olika uppgifter ska eleverna i klass 8 B på Bregårdsskolan tävla i när det är regionfinal i Teknikåttan på torsdag.

Fyra uppgifter

– Det handlar om presentationer av fyra olika uppgifter, säger läraren Peter Andersson. Det första är konstruktionen av ett pariserhjul som eleverna har gjort här på skolan. Vidare är en uppgift att kommunicera med hjälp av flaggor.

En tredje del är frågesport i allmänbildning och teknik, men osäkert vad.

– Den fjärde delen är en konstruktionsuppgift, men om den vet vi inget, säger Peter Andersson. Vad det är får lagen reda på när vi kommer på plats i Karlstad.

Ska stimulera

Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap och teknik för elever i årskurs åtta. Syftet med tävlingen är att skapa ett intresse för naturvetenskap och teknik för både tjejer och killar. Tanken är att det ska stimulera deras fantasi och stärka deras självförtroende.

Tidningen gjorde ett besök i klassen inför den stundande tävlingen. Då höll man på att lägga sista handen på pariserhjulet och göra flaggor för kommunikation.

– Vi håller på att sätta fast korgarna i pariserhjulet och måste få det att snurra utan att korgarna ta i kanterna, säger Rasmus Isaksson medan han värmer upp limpistolen.

Vid ett annat bord sitter Sofia Eriksson och Ylva Karlsson och får så småningom sällskap av Rasmus Isaksson.

– Vi gör flaggor som vi i tävlingen ska kommunicera med, säger Sofia Eriksson. Och självklart hoppas vi på det bästa, det vill säga att vi vinner.