2016-04-15 15:52

2016-04-15 15:52

Halv miljon drabbade

KARLSKOGA: Ett femtiotal kom för att lyssna på benskörhet

I torsdags hade Länsföreningen Osteoporotiker i Örebro län föreläsning om benskörhet. En ofta bortglömd sjukdom som drabbar många.

Nästan 100 personer kom för att lyssna på Länsföreningen Osteoporotiker och läkaren Johan Löfgren.

Det finns ingen bot för benskörhet, men det går att förebygga. Saker som påverkar är låg fysisk aktivitet, rökning, vissa sjukdomar och läkemedel. Risken att få benskörhet och benbrott är till viss del ärftlig.

Elsie Westberg Källgren, Ordförande, Länsföreningen Osteoporotiker i Örebro län

– Det gäller att röra på sig. Dansa är en mycket bra motion, så länge man inte ramlar. Så ut och dansa. En halvtimmes promenad om dagen är perfekt. Då belastar man skelettet och det är det som allt handlar om. Därför är det bra att ha några kilo övervikt för det belastar skelettet mer.

Unga människor rör sig så lite att de drabbas av ”gammelsjukdomar” som benskörhet vid 35 års ålder.

– Det har visat sig att allt fler yngre får benskörhet. De yngre rör sig mindre och det drabbar dem i framtiden. Det har talats om fetma, diabetes för unga, men det pratas inte så mycket om benskörhet.

Viktigaste tiden i livet för att bygga benmassa är under puberteten.

– Dans, stavgång, promenader, styrketräning är bra! Men även t ex simning, det tränar alla muskelgrupper. D-vitamin är bra så sola 3 gånger per vecka i 20 minuter.

Oftast upptäcks benskörhet först när man får ett benbrott eller en spricka i ett ben. Det kan inträffa även vid mindre olyckshändelser eftersom skelettet är skört. De vanligaste ställena för benbrott på grund av benskörhet är handlederna, höfterna, kotorna eller överarmen.

En av besökarna berättar hur hon upptäckte sin benskörhet.

– Jag fick en spricka i underarmsbenet. När jag var hos läkaren så berättade han att jag led av benskörhet. Det hade jag ingen aning om och det är klart att man är lite mer försiktig.

Elsie Westberg Källgren håller med.

– Man får vara lite mer försiktig, men samtidigt är det viktigt att röra på sig. Men man kan förebygga genom att se över hemmet med mattkanter och annat man kan snubbla på och vara försiktig när det är is ute.

Nästan 100 personer kom för att lyssna på Länsföreningen Osteoporotiker och läkaren Johan Löfgren.

Det finns ingen bot för benskörhet, men det går att förebygga. Saker som påverkar är låg fysisk aktivitet, rökning, vissa sjukdomar och läkemedel. Risken att få benskörhet och benbrott är till viss del ärftlig.

Elsie Westberg Källgren, Ordförande, Länsföreningen Osteoporotiker i Örebro län

– Det gäller att röra på sig. Dansa är en mycket bra motion, så länge man inte ramlar. Så ut och dansa. En halvtimmes promenad om dagen är perfekt. Då belastar man skelettet och det är det som allt handlar om. Därför är det bra att ha några kilo övervikt för det belastar skelettet mer.

Unga människor rör sig så lite att de drabbas av ”gammelsjukdomar” som benskörhet vid 35 års ålder.

– Det har visat sig att allt fler yngre får benskörhet. De yngre rör sig mindre och det drabbar dem i framtiden. Det har talats om fetma, diabetes för unga, men det pratas inte så mycket om benskörhet.

Viktigaste tiden i livet för att bygga benmassa är under puberteten.

– Dans, stavgång, promenader, styrketräning är bra! Men även t ex simning, det tränar alla muskelgrupper. D-vitamin är bra så sola 3 gånger per vecka i 20 minuter.

Oftast upptäcks benskörhet först när man får ett benbrott eller en spricka i ett ben. Det kan inträffa även vid mindre olyckshändelser eftersom skelettet är skört. De vanligaste ställena för benbrott på grund av benskörhet är handlederna, höfterna, kotorna eller överarmen.

En av besökarna berättar hur hon upptäckte sin benskörhet.

– Jag fick en spricka i underarmsbenet. När jag var hos läkaren så berättade han att jag led av benskörhet. Det hade jag ingen aning om och det är klart att man är lite mer försiktig.

Elsie Westberg Källgren håller med.

– Man får vara lite mer försiktig, men samtidigt är det viktigt att röra på sig. Men man kan förebygga genom att se över hemmet med mattkanter och annat man kan snubbla på och vara försiktig när det är is ute.

  • Anders Persson