2016-04-06 06:00

2016-04-06 06:00

Nya Mitsubishi L200 snålare,säkrare och mer personbilslik

MOTOR

Mitsubishi L200 är en av de verkliga trotjänarna bland pick up-modeller som inte kommer från USA. Den första L200-modellen tillverkades redan 1978, och nu har den femte generationen gjort entré på marknaden för att ta upp konkurrensen med bland andra Nissan Navara och Toyota Hilux. Nya L200 är både snålare och säkrare, och har fått den tidigare fina personbilskänslan ytterligare förstärkt.

Nya L200 tillverkas i Laem Chabang i Thailand, där målet är att tillverka 200 000 bilar per år för alla marknader utom Japan, UsA och Kanada. Europa beräknas bli den näst största marknaden, efter de sydostasiatiska länderna.

De fyra första generationerna L200 är för övrigt tillverkade i mer än fyra miljoner exemplar.

För den som inte är expert på L200 är det svårt att se skillnad på generation fyra och fem.

Helt ny motor

Utseendemässigt är det inga stora skillnader mellan de två, varken exteriört eller interiört.

Ändå handlar det om en helt ny bil, med ny kaross och framför allt en ny motor.

Denna nyutvecklade 2,4-liters turbodiesel levererar 181 hästkrafter, och mäktiga 340 Newtonmeter vridmoment.

Kraftig bantning

Den lättare motorn bidrar till en bantning på cirka 150 kilo, vilket i sin tur bidrar till 13 procent lägre bränsleförbrukning och därmed lägre koldioxidutsläpp.

När jag stiger upp i förarhytten på testbilen, som är en Double Cab med rejält plats för fem vuxna personer, känner jag mig omedelbart hemma i den ombonade och personbilslika kupén.

Jag känner igen mig från tidigare L200-modeller, det är bara det att materialvalet är utvecklat.

Växellådan jobbar bra

Ny är placeringen av vredet där jag väljer drivning, antingen tvåhjulsdrift, fyrhjulsdrift, låst fyrhjulsdrift eller lågväxel. Enkelt och smidigt, och i instrumentpanelen visas mycket tydligt vilket val jag gjort – bra!

Testbilen är utrustad med 5-stegad automatlåda, alternativet är 6-växlad manuell låda.

Automatlådan kommer från Pajero, och i L200 jobbar den alldeles utmärkt ihop med dieselmotorn – i form av snabba växlingar som är praktiskt taget omärkliga.

Tryggt dieselbrum

När jag drar iväg upplever jag väldigt bra ljudkomfort, med bra isolering från vägljud. Det enda som hörs är egentligen det rätt kraftiga knattret från dieselmotorn, ett rått ljud som man inte ens försökt dämpa och det är bra. Det känns tryggt, helt enkelt.

Till komforten bidrar förstås också de nya framstolarna, som har fått både längre och bredare sittdynor.

Mitsubishi har också jobbart hårt på att förbättra säkerheten i L200.

Ökad sökerhet

Filvarningsystem, släpstabiliseringssystem och backkamera är några av de nya säkerhetsdetaljerna.

Mitsubishi räknar med att försäljningen till 90 procent kommer att handla om Double Cab. Alternativet är Club Cab, en modell med mindre hytt och större flak.

Det aluminiumklädda lastflaket mäter 152 gånger 147 centimeter, vilket betyder att det utan vidare går att lasta en EU-pall - viktigt för många.

Prislistan börjar på 287375 kronor för Club Cab Komfort, och slutar på 346125 kronor som är priset för testbilen - Double Cab Automat Business.

Nya L200 tillverkas i Laem Chabang i Thailand, där målet är att tillverka 200 000 bilar per år för alla marknader utom Japan, UsA och Kanada. Europa beräknas bli den näst största marknaden, efter de sydostasiatiska länderna.

De fyra första generationerna L200 är för övrigt tillverkade i mer än fyra miljoner exemplar.

För den som inte är expert på L200 är det svårt att se skillnad på generation fyra och fem.

Helt ny motor

Utseendemässigt är det inga stora skillnader mellan de två, varken exteriört eller interiört.

Ändå handlar det om en helt ny bil, med ny kaross och framför allt en ny motor.

Denna nyutvecklade 2,4-liters turbodiesel levererar 181 hästkrafter, och mäktiga 340 Newtonmeter vridmoment.

Kraftig bantning

Den lättare motorn bidrar till en bantning på cirka 150 kilo, vilket i sin tur bidrar till 13 procent lägre bränsleförbrukning och därmed lägre koldioxidutsläpp.

När jag stiger upp i förarhytten på testbilen, som är en Double Cab med rejält plats för fem vuxna personer, känner jag mig omedelbart hemma i den ombonade och personbilslika kupén.

Jag känner igen mig från tidigare L200-modeller, det är bara det att materialvalet är utvecklat.

Växellådan jobbar bra

Ny är placeringen av vredet där jag väljer drivning, antingen tvåhjulsdrift, fyrhjulsdrift, låst fyrhjulsdrift eller lågväxel. Enkelt och smidigt, och i instrumentpanelen visas mycket tydligt vilket val jag gjort – bra!

Testbilen är utrustad med 5-stegad automatlåda, alternativet är 6-växlad manuell låda.

Automatlådan kommer från Pajero, och i L200 jobbar den alldeles utmärkt ihop med dieselmotorn – i form av snabba växlingar som är praktiskt taget omärkliga.

Tryggt dieselbrum

När jag drar iväg upplever jag väldigt bra ljudkomfort, med bra isolering från vägljud. Det enda som hörs är egentligen det rätt kraftiga knattret från dieselmotorn, ett rått ljud som man inte ens försökt dämpa och det är bra. Det känns tryggt, helt enkelt.

Till komforten bidrar förstås också de nya framstolarna, som har fått både längre och bredare sittdynor.

Mitsubishi har också jobbart hårt på att förbättra säkerheten i L200.

Ökad sökerhet

Filvarningsystem, släpstabiliseringssystem och backkamera är några av de nya säkerhetsdetaljerna.

Mitsubishi räknar med att försäljningen till 90 procent kommer att handla om Double Cab. Alternativet är Club Cab, en modell med mindre hytt och större flak.

Det aluminiumklädda lastflaket mäter 152 gånger 147 centimeter, vilket betyder att det utan vidare går att lasta en EU-pall - viktigt för många.

Prislistan börjar på 287375 kronor för Club Cab Komfort, och slutar på 346125 kronor som är priset för testbilen - Double Cab Automat Business.

Mitsubishi L200 Double Cab Aut Business

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd turbodiesel, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, intercooler, partikelfilter.

Cylindervolym: 2 442 kubikcentimeter.

Max.effekt: 133 kW (188 hk) vid 3 500 varv per minut.

Max.vridmoment: 430 Nm vid 2 500 varv per minut.

Kompression: 15,5:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: Common Rail direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 7,2 liter / 100 km blandad körning (manuell 6,6 liter).

Bränsletank: 75 liter.

CO2-utsläpp: 189 g/km (manuell 173 g/km).

Miljöklass: Euro 5,5.

Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, 5-stegad automatlåda (alt. 6-växlad manuell låda).

Styrning: kuggstång, servo.

Vänddiameter: 11,8 m.

Hjulupphängning: fram individuell med triangellänkar, bak stel axel med bladfjädrar.

Däck: 245/65 R17.

Fälgar: 17 x 7,5 J aluminium.

Bromsar: ventilerade skivor fram, trummor bak, ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning, BA panikbromsassistans, ESS panikbromsvarnare.

Säkerhet: ASTC antisladd- och antispinnsystem, HSA starthjälp i backe, TSA Trailer stability assist, LDW filbytesvarnare, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak, krockkudde förare och passagerare fram, knäkrockkudde förare, sidokrockgardin, sidokrockkudde, sidokrockskydd i dörrarna.

Längd: 5 293 mm.

Bredd: 1 815 mm.

Höjd: 1 780 mm.

Hjulbas: 3 000 mm.

Spårvidd: fram 1 520 mm, bak 1 515 mm.

Längd lastutrymme: 1 520 mm.

Bredd lastutrymme: 1 470 mm.

Höjd lastutrymme: 475 mm.

Lasthöjd: 850 mm.

Markfrigång: 205 mm.

Max.frigångsvinkel fram: 30 grader.

Max.frigångsvinkel bak: 22 grader.

Max.sidolutningsvinkel: 45 grader.

Vadningsdjup: 600 mm.

Tjänstevikt: 1950 kg.

Max.last: 950 kg.

Totalvikt: 2 910 kg.

Max.släpvagnsvikt: 3 100 kg.

Toppfart: 179 km/h.

Årsskatt: 5 170 kronor.

Pris: 346 125 kronor, exkl. moms 276 900 kronor.

Övriga L200-modeller: bland andra Club Cab Komfort 287 375 kr; Club Cab Business 312 375 kr; Double Cab Komfort 306 125 kr; Double Cab Business 331 125 kr.

Garantier: nybilsgaranti 5 år eller 100 000 km, avbrottsgaranti 5 år, garanti mot genomrostning 12 år.

 

Standardutrustning

bland annat:

ACC 2-zons klimatanläggning.

Bluetotth handsfree.

CD-stereo med pekskärm.

DAB radio.

Elfönsterhissar fram och bak.

Farthållare.

Färddator.

Mittkonsol med förvaringsfack.

Multifunktionsratt ställbar i höjd- och djupled.

Backkamera.

Dimbakljus.

Dimljus fram.

Dragkrok.

Flakinklädnad av aluminium.

Regnsensor.

Ljussensor.

Underkörningsskydd fram.

Ytterbackspeglar elinställbara, eluppvärmda och elinfällbara.

Läderklädsel.

Förarstol elektriskt justerabar.

Navigation.

Tillval:

Metallic-lack 5 000 kronor.

Källa: Mitsubishis informationsmaterial.