2016-04-01 06:00

2016-04-01 07:17

Jeanssuccén i Immetorp fortsätter

KARLSKOGA: Storsäljare på Gekås i Ullared

Förra året levererades en halv miljon jeans från Immetorp till butiker runt om i Sverige, Norge och Finland.
Leder Jeans Collection gör Göran Danielsson tillsammans med sina tre döttrar.
– Jag är vd, men gissa vilka som bestämmer hur jeansen ska se ut, skojar han.

Jeans Collection, JCG, för annars en lite blygsam tillvaro på Pressarvägen i Immetorp. Men innanför väggarna i den stora lagerlokalen, och i kontorsbyggnaden en bit därifrån, är det full fart.

Härifrån levereras dagligen tusentals jeans, främst till stora affärskedjor.

Jeans Collection är inte heller något nytt företag.

Tvärtom.

I drygt 30 år har man designat och sålt den klassiska byxan i olika varianter.

Göran Danielsson är vd och var med och startade rörelsen.

– Från början handlade det också om parallellimport, vi köpte in andra märken, som Levi's. Men vi kom ganska snart underfund med att det bästa var om vi kunde designa våra egna jeans. Och på den vägen är det.

Spå marknaden

I dag har företaget tio anställda. Göran Danielsson leder företaget med sina tre döttrar – Jenny, Jessica och Josefine.

Det är den kvartetten, tillsammans med Stefan Ekström, som arbetar fram nya jeansmodeller.

– Att ta fram en ny jeansmodell kräver faktiskt en hel del arbete och tar tid, berättar Göran.

Det första man måste göra är att försöka spå hur modet kommer att se ut framöver.

– För vår del handlar det mest om att förstå marknaden gällande vår kundkrets. Vi gör inte spetsmode, utan mer för den breda kundgruppen. Men för den delen måste vi givetvis hänga med i modet både när det gäller modeller och färger. Och gör man fel, ja då kan en hel säsong vara förstörd, säger Jessica.

Modigare

När det gäller vilka modeller som företaget ska utveckla har döttrarna givetvis en hel del att säga till om.

– Vi tycker lika om en hel del. Men ibland är vi inte eniga, tjejerna är nog lite modigare än vad jag är.

– Och då ligger han illa till, i varje fall om det blir omröstning, skojar Jenny.

Men Göran, hur är det egentligen att arbeta så tätt tillsammans med sina tre döttrar?

– Det går faktiskt jättebra. Vi har lite olika uppgifter, men vi gör också mycket tillsammans. Det är bara roligt. Och det är ju faktiskt de som ska ta över så småningom.

Döttrarna håller med.

– Vi umgås ju också en hel del på fritiden. Det är väl ett bevis på att vi trivs tillsammans. Men då blir det kanske inte så mycket arbetssnack...

Kräver kunskap

Det är många turer innan en ny modell är klar för att sys upp.

– Typ av passform, vilket tyg som ska användas, hur den ska sys, antalet fickor, vilka knappar och andra detaljer ska man välja. Prover görs, provas och skickas tillbaka innan det slutgiltiga beslutet tas. Det är faktiskt en hel del jobb innan byxorna ligger på hyllan i affären, säger Jessica.

– Att arbete i jeansbranschen, ja det kräver faktiskt mer kunskap än de flesta tror, lägger Göran till.

När arbetsproverna är godkända kan fabrikerna i Tunisien och Pakistan sätta i gång med produktionen.

– Där gör man jättebra jobb. Nämnas ska att på samma fabrik som våra jeans tillverkas gör man också märkesjeans som säljs till helt andra priser. Till och med tyget är detsamma, säger Danielsson vidare.

Satsa på Finland

Alla jeans hamnar i det stora lagret i Immetorp. Därifrån körs de ut till butiker runt om i Sverige, Norge och Finland.

– Vi är klart störst i Sverige, men vi ska faktiskt satsa lite mer på Finland framöver. Det är en bra marknad för oss.

Jeans Collections produkter hittar man inte i de finaste modebutikerna, utan främst på Stormarknadskedjor.

I Karlskoga kan man köpa ”Immetorpsjeansen” på Coop.

Men det finns ett betydligt större försäljningsställe – Gekås i Ullared.

– Det är vår största enskilda kund och vi har levererat jeans dit i två år nu, vilket har varit ett jättelyft för oss.

Jeans Collection har tre olika märken - US Top, Grant och Pearson.

– Kanske är Pearson det som de flesta känner igen, det är också de jeansen som kostar mest.

System

Företaget har tagit fram ett eget koncept när det gäller att sälja jeans på stora varuhus.

– Det är ett rationellt system, som andas lite ruffighet och lager, och som vi själva åker ut och monterar. Byxorna är sorterade efter storlekar i lådor på enklast möjliga sätt. Simpelt för kunden att hitta rätt modell, enkelt att fylla på för personalen.

Vilka modeller har varit mest framgångsrika?

– Svårt att säga, men den modell som kanske överraskat mest är workerjeansen, och då både som vanlig byxa och som shorts. Den är snygg och praktisk, men att det skulle bli en sådan storsäljare trodde vi aldrig, säger Jenny.

Vilket är ert framgångskoncept?

– Vi har säkra kort! Det kanske låter tråkigt, men numera är det inte alls så. Vi har jeans med hög kvalité, till bra pris och som verkligen säljer. Jeans som sticker ut alltför mycket, till exempel med ”hål”, är inte vår grej, menar Göran.

– En annan viktig del är att vi satsar nästan hela vår kraft och kunskap på jeansen och bara har få kompletterande produkter, som till exempel luvtröjor, lägger Josefine till.

En annan sak som döttrarna nämner är att man kan erbjuda många olika storleker.

– Vi har inte bara ett 15-tal olika modeller utan också 36 storlekar i varje. Vi har faktiskt upp till storlek 46 tum i midjan i en modell, säger Josefine.

Företaget går allt bättre och Göran Danielsson ser ljust på framtiden. Inte minst för att man har en storaffär på gång.

– Om den går i lås, ja då blir det riktigt bra. Troligen skulle det kräva både större lokaler och nyanställningar. Men jag kan i dagsläget inte säga mer än att det handlar om ett avtal med en större kedja...

Jeans Collection, JCG, för annars en lite blygsam tillvaro på Pressarvägen i Immetorp. Men innanför väggarna i den stora lagerlokalen, och i kontorsbyggnaden en bit därifrån, är det full fart.

Härifrån levereras dagligen tusentals jeans, främst till stora affärskedjor.

Jeans Collection är inte heller något nytt företag.

Tvärtom.

I drygt 30 år har man designat och sålt den klassiska byxan i olika varianter.

Göran Danielsson är vd och var med och startade rörelsen.

– Från början handlade det också om parallellimport, vi köpte in andra märken, som Levi's. Men vi kom ganska snart underfund med att det bästa var om vi kunde designa våra egna jeans. Och på den vägen är det.

Spå marknaden

I dag har företaget tio anställda. Göran Danielsson leder företaget med sina tre döttrar – Jenny, Jessica och Josefine.

Det är den kvartetten, tillsammans med Stefan Ekström, som arbetar fram nya jeansmodeller.

– Att ta fram en ny jeansmodell kräver faktiskt en hel del arbete och tar tid, berättar Göran.

Det första man måste göra är att försöka spå hur modet kommer att se ut framöver.

– För vår del handlar det mest om att förstå marknaden gällande vår kundkrets. Vi gör inte spetsmode, utan mer för den breda kundgruppen. Men för den delen måste vi givetvis hänga med i modet både när det gäller modeller och färger. Och gör man fel, ja då kan en hel säsong vara förstörd, säger Jessica.

Modigare

När det gäller vilka modeller som företaget ska utveckla har döttrarna givetvis en hel del att säga till om.

– Vi tycker lika om en hel del. Men ibland är vi inte eniga, tjejerna är nog lite modigare än vad jag är.

– Och då ligger han illa till, i varje fall om det blir omröstning, skojar Jenny.

Men Göran, hur är det egentligen att arbeta så tätt tillsammans med sina tre döttrar?

– Det går faktiskt jättebra. Vi har lite olika uppgifter, men vi gör också mycket tillsammans. Det är bara roligt. Och det är ju faktiskt de som ska ta över så småningom.

Döttrarna håller med.

– Vi umgås ju också en hel del på fritiden. Det är väl ett bevis på att vi trivs tillsammans. Men då blir det kanske inte så mycket arbetssnack...

Kräver kunskap

Det är många turer innan en ny modell är klar för att sys upp.

– Typ av passform, vilket tyg som ska användas, hur den ska sys, antalet fickor, vilka knappar och andra detaljer ska man välja. Prover görs, provas och skickas tillbaka innan det slutgiltiga beslutet tas. Det är faktiskt en hel del jobb innan byxorna ligger på hyllan i affären, säger Jessica.

– Att arbete i jeansbranschen, ja det kräver faktiskt mer kunskap än de flesta tror, lägger Göran till.

När arbetsproverna är godkända kan fabrikerna i Tunisien och Pakistan sätta i gång med produktionen.

– Där gör man jättebra jobb. Nämnas ska att på samma fabrik som våra jeans tillverkas gör man också märkesjeans som säljs till helt andra priser. Till och med tyget är detsamma, säger Danielsson vidare.

Satsa på Finland

Alla jeans hamnar i det stora lagret i Immetorp. Därifrån körs de ut till butiker runt om i Sverige, Norge och Finland.

– Vi är klart störst i Sverige, men vi ska faktiskt satsa lite mer på Finland framöver. Det är en bra marknad för oss.

Jeans Collections produkter hittar man inte i de finaste modebutikerna, utan främst på Stormarknadskedjor.

I Karlskoga kan man köpa ”Immetorpsjeansen” på Coop.

Men det finns ett betydligt större försäljningsställe – Gekås i Ullared.

– Det är vår största enskilda kund och vi har levererat jeans dit i två år nu, vilket har varit ett jättelyft för oss.

Jeans Collection har tre olika märken - US Top, Grant och Pearson.

– Kanske är Pearson det som de flesta känner igen, det är också de jeansen som kostar mest.

System

Företaget har tagit fram ett eget koncept när det gäller att sälja jeans på stora varuhus.

– Det är ett rationellt system, som andas lite ruffighet och lager, och som vi själva åker ut och monterar. Byxorna är sorterade efter storlekar i lådor på enklast möjliga sätt. Simpelt för kunden att hitta rätt modell, enkelt att fylla på för personalen.

Vilka modeller har varit mest framgångsrika?

– Svårt att säga, men den modell som kanske överraskat mest är workerjeansen, och då både som vanlig byxa och som shorts. Den är snygg och praktisk, men att det skulle bli en sådan storsäljare trodde vi aldrig, säger Jenny.

Vilket är ert framgångskoncept?

– Vi har säkra kort! Det kanske låter tråkigt, men numera är det inte alls så. Vi har jeans med hög kvalité, till bra pris och som verkligen säljer. Jeans som sticker ut alltför mycket, till exempel med ”hål”, är inte vår grej, menar Göran.

– En annan viktig del är att vi satsar nästan hela vår kraft och kunskap på jeansen och bara har få kompletterande produkter, som till exempel luvtröjor, lägger Josefine till.

En annan sak som döttrarna nämner är att man kan erbjuda många olika storleker.

– Vi har inte bara ett 15-tal olika modeller utan också 36 storlekar i varje. Vi har faktiskt upp till storlek 46 tum i midjan i en modell, säger Josefine.

Företaget går allt bättre och Göran Danielsson ser ljust på framtiden. Inte minst för att man har en storaffär på gång.

– Om den går i lås, ja då blir det riktigt bra. Troligen skulle det kräva både större lokaler och nyanställningar. Men jag kan i dagsläget inte säga mer än att det handlar om ett avtal med en större kedja...