2016-03-21 15:47

2016-03-21 15:47

Honda Civic – en snygg veteran med mycket körglädje

MOTOR

Honda Civic genomgick en lättare ansiktslyftning ifjol, med smärre ingrepp i utseendet som ytterligare höjde det visuella intrycket. Veckans testbil har en 1,6-liters dieselmotor på 120 hästkrafter under huven, i kombination med en 6-växlad manuell växellåda. En bil som erbjuder mycket körglädje, till och med gocart-känsla. Snygg är den också, men spoilern på bakluckan stjäl massor av sikt bakåt.

Civic är utan tvekan en av Hondas mest framgångsrika modeller, med 1972 som födelseår. Sedan dess har generationerna avlöst varandra, och utseendet har givetvis utvecklats från de fösta årgångarnas kantiga småbilslinjer.

Även om den utstickande designen från förra generationen nu har slätats ut en del, så är Civic i mina ögon en av de vackraste småbilarna.

Bara att titta på linjerna.

Hög trivselfaktor

När jag närmar mig testbilen och betraktar de svepande linjerna som helhet och de många detaljerna med skarpa veck blir jag glad, och vill omedelbart sitta in på förarstolen.

Väl där är trivselfaktorn hög. Interiören är modernt, nästan futuristiskt utformad med både snygga instrument och praktiska lösningar.

Ett exempel är hastighetsmätaren, som är digital och placerad högt på instrumentbrädan framför ratten.

Digital hastighet

Placeringen kräver viss tillvänjning, men när jag vant vid mig placeringen finner jag den perfekt. Jag behöver bara sänka blicken en smula från vägbanan för att se hastigheten.

Varvräknaren och övriga instrument sitter normalt placerade, avläsningsbara genom multifunktionsratten.

Bra materialval och gediget bygge kännetecknar interiören, där alla reglage och knappar sitter rätt.

Kraftig skålning

Stolarna i Sport-versionen är kraftig skålning i ryggstödet och väl tilltagna sidstöd, vilket gör att jag känner mig stadigt förankrad i förarstolen även när det går undan i svängarna.

Dieselmotorn på 120 hästkrafter har ett förhållandevis mäktigt vridmoment, 300 Newtonmeter redan vid 2 000 varv per minut.

Motorn reagerar kvickt på gaspådrag, och trots att växellådan känns lite trög så fungerar drivlinan mycket bra.

Mycket körglädje

Styrningen är exakt, går lagom tungt och förmedlar mycket information från vägen.

Lägg därtill att hjulen sitter långt ut i hörnen, så får ni resultatet att det är mycket gocart-känsla i körningen av Civic. Körglädje kallas det också, och vid hårdare körning på kurvrika småvägar ger en aning om de motorsportgener som finns hos Honda.

Formspråket hos denna halvkombi är prioriterat, och när form går före funktion uppstår ett par problem.

Spoilern stör sikten

Ett sådant är spoilern placerad mitt över bakrutan. Det första jag ser i backspegeln är denna spoiler, som i hög grad stjäl sikt bakåt. Snyggt att se på utifrån, men inte i backspegeln...

Ett annat är att den sluttande motorhuven och mycket plåt bak ger mycket dålig överblick – var börjar och slutar bilen egentligen?

Vanesaker förstås, och ibland får man köpa att form går före funktion...

Snål diesel

Enligt Hondas fabriksuppgifter är den här dieselmotorn mycket snål, med en förbrukning på 3,7 liter under tio mils blandad körning, och ett koldioxidutsläpp på 98 gram per kilometer.

En uppgift man numera har lärt sig ta med en stor nypa salt, men känslan under testveckan var i alla fall att motorn inte dricker bränsle i onödan. Speciellt som jag mycket sällan varvade över 2 000. 100 km/h på högsta växeln gav således 1 800 varv per minut.

För 174 900 kronor kan man få en Civic, då med 100 hästars bensinmotor och manuell växellåda.

Priset för testbilen är så högt som 224 900 kronor, då med det allra mesta i utrustningsväg, inklusive City-bromssystem

Civic är utan tvekan en av Hondas mest framgångsrika modeller, med 1972 som födelseår. Sedan dess har generationerna avlöst varandra, och utseendet har givetvis utvecklats från de fösta årgångarnas kantiga småbilslinjer.

Även om den utstickande designen från förra generationen nu har slätats ut en del, så är Civic i mina ögon en av de vackraste småbilarna.

Bara att titta på linjerna.

Hög trivselfaktor

När jag närmar mig testbilen och betraktar de svepande linjerna som helhet och de många detaljerna med skarpa veck blir jag glad, och vill omedelbart sitta in på förarstolen.

Väl där är trivselfaktorn hög. Interiören är modernt, nästan futuristiskt utformad med både snygga instrument och praktiska lösningar.

Ett exempel är hastighetsmätaren, som är digital och placerad högt på instrumentbrädan framför ratten.

Digital hastighet

Placeringen kräver viss tillvänjning, men när jag vant vid mig placeringen finner jag den perfekt. Jag behöver bara sänka blicken en smula från vägbanan för att se hastigheten.

Varvräknaren och övriga instrument sitter normalt placerade, avläsningsbara genom multifunktionsratten.

Bra materialval och gediget bygge kännetecknar interiören, där alla reglage och knappar sitter rätt.

Kraftig skålning

Stolarna i Sport-versionen är kraftig skålning i ryggstödet och väl tilltagna sidstöd, vilket gör att jag känner mig stadigt förankrad i förarstolen även när det går undan i svängarna.

Dieselmotorn på 120 hästkrafter har ett förhållandevis mäktigt vridmoment, 300 Newtonmeter redan vid 2 000 varv per minut.

Motorn reagerar kvickt på gaspådrag, och trots att växellådan känns lite trög så fungerar drivlinan mycket bra.

Mycket körglädje

Styrningen är exakt, går lagom tungt och förmedlar mycket information från vägen.

Lägg därtill att hjulen sitter långt ut i hörnen, så får ni resultatet att det är mycket gocart-känsla i körningen av Civic. Körglädje kallas det också, och vid hårdare körning på kurvrika småvägar ger en aning om de motorsportgener som finns hos Honda.

Formspråket hos denna halvkombi är prioriterat, och när form går före funktion uppstår ett par problem.

Spoilern stör sikten

Ett sådant är spoilern placerad mitt över bakrutan. Det första jag ser i backspegeln är denna spoiler, som i hög grad stjäl sikt bakåt. Snyggt att se på utifrån, men inte i backspegeln...

Ett annat är att den sluttande motorhuven och mycket plåt bak ger mycket dålig överblick – var börjar och slutar bilen egentligen?

Vanesaker förstås, och ibland får man köpa att form går före funktion...

Snål diesel

Enligt Hondas fabriksuppgifter är den här dieselmotorn mycket snål, med en förbrukning på 3,7 liter under tio mils blandad körning, och ett koldioxidutsläpp på 98 gram per kilometer.

En uppgift man numera har lärt sig ta med en stor nypa salt, men känslan under testveckan var i alla fall att motorn inte dricker bränsle i onödan. Speciellt som jag mycket sällan varvade över 2 000. 100 km/h på högsta växeln gav således 1 800 varv per minut.

För 174 900 kronor kan man få en Civic, då med 100 hästars bensinmotor och manuell växellåda.

Priset för testbilen är så högt som 224 900 kronor, då med det allra mesta i utrustningsväg, inklusive City-bromssystem

Honda Civic 1.6 Diesel Sport

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 598 kubikcentimeter.

Max.effekt: 88 kW (120 hk) vid 4 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 300 Nm vid 2 000 varv per minut.

Kompression: 16,0:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: DTEC direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 3,7 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 50 liter.

CO2-utsläpp: 98 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vändcirkel: 11,86 m. 2,49 rattvarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak, fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel torsionsaxel.

Däck: 225/45 R17.

Fälgar: 17x7 J 50 aluminium.

Bromsar: ventilerade skivor fram, solida skivor bak, ABS låssningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning, BA bromshjälp.

Säkerhet: VSA fordonsstabiliseringssystem, HSA starthjälp i backe, CTBA aktivt City-bromssystem, krockkudde förare och passagerare fram, med avstängningskontakt på passagerarsidan, sidokrockkuddar fram, sidokrockgardiner fram och bak, trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak.

Längd: 4 370 mm.

Bredd: 1770 mm, inkl. speglar 2 065 mm.

Höjd: 1 470 mm.

Hjulbas: 2 595 mm.

Spårvidd: 1 530 mm fram och bak.

Markfrigång: 145 mm.

Tjänstevikt: 1 438 kg.

Totalvikt: 1 870 kg.

Max.last: 432 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 400 kg.

Max.taklast: 75 kg.

Bagagevolym: 477 liter, med nedfällt baksäte 1 210 liter.

Toppfart: 207 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 10,5 sekunder.

Årsskatt: 1 103 kronor.

Pris: 224 900 kronor.

Övriga Civic-modeller: bland andra 1.4 Comfort (100 hk) 174 900 kr; 1.8 Elegance (142 hk) 199 900 kr; 1.6 Diesel Executive Navi ADAS 269 900 kr.

Garantier: 3 års vagnskadegaranti, 3 års nybilsgaranti, 3 års lackgaranti, 12 års garanti mot genomrostning, 3 års assistans.

Standardutrustning

bland annat:

Läderklädd multifunktionsratt ställbar i höjd- och djupled.

Intelligent multiinformqtionsdisplay.

Växlingsindikator.

Tvåzons automatisk klimatanläggning.

Farthållare med fartbegränsare.

REgnsensorstyrda vindrutetorkare.

Elfönsterhissar fram och bak.

Eljusterbara, elinfällbara och eluppvärmda ytterbackspeglar.

Eluttag fram, i mittkonsol och i bagageutrymme.

CD-stereo.

Bluetooth.

Backkamera.

Dimljus fram.

Tillval:

Metallic-lack 4 900 kronor.

Källa: Hondas informationsmaterial.