2016-03-17 06:00

2016-03-17 06:00

Tiden inne för elcykeln - kan bli en kedjereaktion

KARLSKOGA: Utvecklingen på batterisidan har tagit ett stort steg framåt

Den har redan slagit igenom på allvar i flera länder i Europa.
Nu tror många att Sverige står på tur.
– Elcykeln är otroligt praktisk, menar Kjell Nilsson på Sportringen.

Elcykeln är egentligen inget nytt på den svenska marknaden. Redan för ett antal år sedan lottade man ut elcyklar i Bingolotto. Den satsningen gjorde att många fick upp ögonen för produkten.

Problemet var att cyklarna kanske inte riktigt levde upp till förväntningarna.

– Det stora problemet var batteriet, det var inte riktigt färdigutvecklat, berättar Kjell Nilsson, butikschef på Sportringen i Karlskoga.

Annat är det i dag.

– Utvecklingen på batterisidan har gått framåt otroligt mycket de senaste åren.

Sveriges tur

I länder som Tyskland, Belgien och Holland har elcykeln slagit igenom på allvar. Nu tror den före detta proffscyklisten att det är Sveriges tur.

– Sverige ligger långt efter, men tiden är helt enkelt inne för den här produkten. Cykelintresset är stort i Sverige och därmed finns det också utrymme för elcykeln.

Trenden är också klar, ifjol såldes inte mindre än omkring 30 000 elcyklar i Sverige.

Hur fungerar då elcykeln?

– Den har en elmotor som maximalt får upp cykeln i 25 kilometer i timmen. Men det finns ett krav för att motorn ska hjälpa till - man måste trampa. Gör man inte sitt jobb med pedalerna är det ju ingen cykel, utan en moppe, skrockar Kjell Nilsson.

Går det snabbare än 25 kilometer i timmen slår motorn av.

– Då behöver man ju ingen motorhjälp...

Kostar en slant

Kjell berättar vidare att det finns tre grundmodeller av elcyklar – motor i framhjulet, motor i bakhjulet och den med mittmonterad motor.

– Den framhjulsdrivna är billigast, cirka 12-15 000 kr, och är enklast. Det är också den som säljs mest. Den med drivningen på bakhjulet kostar cirka 20 000 kronor. Men den som jag tror kommer att bli populärast på sikt är den med batteriet monterad på ramen. Den är också dyrast, de flesta ligger mellan 20- 30 000 kronor. Visst, det är en liten slant, men den är klart bäst och håller hög kvalité.

Och fortsätter:

– Det allra bästa kanske ändå är att elcykeln inte kräver något körkort, utan alla får köra den.

Bra till jobbet

Kjell Nilsson tror att det finns flera målgrupper för elcykeln.

– För cykelpendlaren är den perfekt, säger Kjell och berättar att han själv nyttjar en till och från jobbet då och då.

– Det är faktiskt ganska skönt att slippa bli svettig.

En annan målgrupp är äldre.

– Perfekt för de som inte riktigt orkar cykla uppför alla backar. Med elcykeln blir det otroligt mycket smidigare. Dessutom är det ju faktiskt så att det är bättre att cykla lite, än inte alls. Ur miljösynpunkt är det också bättre att köra elcykel än till exempel moppe.

Hur långt kommer man då på en laddning?

– På de lite dyrare cyklarna finns det olika körlägen. I normalläget räcker batteriet i drygt åtta mil innan det behöver laddas. Med andra ord räcker en laddning ganska länge för en normalpendlare.

Vad är då det bästa med elcykeln?

– Att den är så i tiden! Dessutom är det faktiskt ganska roligt att se folks reaktioner, inte minst i uppförsbackarna, när man kommer susande i ganska bra fart.

– Och med ett leende på läpparna...

Elcykeln är egentligen inget nytt på den svenska marknaden. Redan för ett antal år sedan lottade man ut elcyklar i Bingolotto. Den satsningen gjorde att många fick upp ögonen för produkten.

Problemet var att cyklarna kanske inte riktigt levde upp till förväntningarna.

– Det stora problemet var batteriet, det var inte riktigt färdigutvecklat, berättar Kjell Nilsson, butikschef på Sportringen i Karlskoga.

Annat är det i dag.

– Utvecklingen på batterisidan har gått framåt otroligt mycket de senaste åren.

Sveriges tur

I länder som Tyskland, Belgien och Holland har elcykeln slagit igenom på allvar. Nu tror den före detta proffscyklisten att det är Sveriges tur.

– Sverige ligger långt efter, men tiden är helt enkelt inne för den här produkten. Cykelintresset är stort i Sverige och därmed finns det också utrymme för elcykeln.

Trenden är också klar, ifjol såldes inte mindre än omkring 30 000 elcyklar i Sverige.

Hur fungerar då elcykeln?

– Den har en elmotor som maximalt får upp cykeln i 25 kilometer i timmen. Men det finns ett krav för att motorn ska hjälpa till - man måste trampa. Gör man inte sitt jobb med pedalerna är det ju ingen cykel, utan en moppe, skrockar Kjell Nilsson.

Går det snabbare än 25 kilometer i timmen slår motorn av.

– Då behöver man ju ingen motorhjälp...

Kostar en slant

Kjell berättar vidare att det finns tre grundmodeller av elcyklar – motor i framhjulet, motor i bakhjulet och den med mittmonterad motor.

– Den framhjulsdrivna är billigast, cirka 12-15 000 kr, och är enklast. Det är också den som säljs mest. Den med drivningen på bakhjulet kostar cirka 20 000 kronor. Men den som jag tror kommer att bli populärast på sikt är den med batteriet monterad på ramen. Den är också dyrast, de flesta ligger mellan 20- 30 000 kronor. Visst, det är en liten slant, men den är klart bäst och håller hög kvalité.

Och fortsätter:

– Det allra bästa kanske ändå är att elcykeln inte kräver något körkort, utan alla får köra den.

Bra till jobbet

Kjell Nilsson tror att det finns flera målgrupper för elcykeln.

– För cykelpendlaren är den perfekt, säger Kjell och berättar att han själv nyttjar en till och från jobbet då och då.

– Det är faktiskt ganska skönt att slippa bli svettig.

En annan målgrupp är äldre.

– Perfekt för de som inte riktigt orkar cykla uppför alla backar. Med elcykeln blir det otroligt mycket smidigare. Dessutom är det ju faktiskt så att det är bättre att cykla lite, än inte alls. Ur miljösynpunkt är det också bättre att köra elcykel än till exempel moppe.

Hur långt kommer man då på en laddning?

– På de lite dyrare cyklarna finns det olika körlägen. I normalläget räcker batteriet i drygt åtta mil innan det behöver laddas. Med andra ord räcker en laddning ganska länge för en normalpendlare.

Vad är då det bästa med elcykeln?

– Att den är så i tiden! Dessutom är det faktiskt ganska roligt att se folks reaktioner, inte minst i uppförsbackarna, när man kommer susande i ganska bra fart.

– Och med ett leende på läpparna...

Elcykel

Pris: De finns från cirka 6 000 kronor och uppåt.

Hastighet: Maximalt 25 kilometer i timmen. Över det slår elmotorn ifrån.

Vikt: Ett par kilo mer än en vanlig cykel.

Körsträcka med en laddning: I ”normalläge” cirka åtta mil.

Krav: Inget, alla får köra elcykel.

Källa: