2016-03-16 18:12

2016-03-16 18:12

"Ger sig på de utsatta"

DEGERFORS: Bedrägerierna har ökat i både Karlskoga och Degerfors

Konsumentrådgivaren Marianne Stenström åkte ner till Degerfors i tisdags för att informera och få tillfälle att möte Degerforsbor.
– Bedrägerierna genom telefon och dörrförsäljning har ökat kraftigt, så även i Degerfors, säger hon.

Under hösten har flera från Degerfors fått besök av oseriösa elförsäljare.

– De har ringt på dörren och sagt att de kommer från ett energibolag. De har fått personer att skriva avtal och i slutänden har de blivit lurade.

En av besökarna på föreläsningen är en kvinna som fick ett samtal från en telefonförsäljare som ville sälja ett abonnemang.

– Jag sa att jag inte ville och tänkte att de kunde skicka information. De skickade i stället ett avtal som de sa att jag inte kunde ångra. Nu ligger ärendet hos konsumentrådgivaren, säger hon.

Marianne Stenström märker av att bedragarna ger sig på äldre och nysvenskar.

– Det är personer som de anser vara lättare att lura.

– Säg bara nej när de ringer eller står vid dörren. De vi konsumentrådgivare väntar på är en ny lag. Det finns önskemål om att försäljaren är tvungen att skicka ett avtal där affären godkänns. Då blir det mycket svårare att lura folk, berättar Marianne Stenström.

Under hösten har flera från Degerfors fått besök av oseriösa elförsäljare.

– De har ringt på dörren och sagt att de kommer från ett energibolag. De har fått personer att skriva avtal och i slutänden har de blivit lurade.

En av besökarna på föreläsningen är en kvinna som fick ett samtal från en telefonförsäljare som ville sälja ett abonnemang.

– Jag sa att jag inte ville och tänkte att de kunde skicka information. De skickade i stället ett avtal som de sa att jag inte kunde ångra. Nu ligger ärendet hos konsumentrådgivaren, säger hon.

Marianne Stenström märker av att bedragarna ger sig på äldre och nysvenskar.

– Det är personer som de anser vara lättare att lura.

– Säg bara nej när de ringer eller står vid dörren. De vi konsumentrådgivare väntar på är en ny lag. Det finns önskemål om att försäljaren är tvungen att skicka ett avtal där affären godkänns. Då blir det mycket svårare att lura folk, berättar Marianne Stenström.

  • Anders Persson