2016-03-16 18:30

2016-03-16 18:30

En order på 40 miljoner kronor

DEGERFORS: PSC Nordic och Outokumpu levererar material till tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan

Tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan ska renoveras och brobalkarna ska bytas och PSC Nordic och Outokumpu har i en offentlig upphandling tagit hem en order på 40 miljoner kronor.
– PSC Nordic äger affären men vi jobbar tillsammans för att få in allt mer rostfritt i broar, säger Anders Finnås segmentsansvarig på Outokumpu i Degerfors.

Outokumpu i Degerfors har tillsammans med PSC Nordic tagit en stor order på färdiga balkfackverk i höghållfast rostfritt duplexstål till ett värde av 40 miljoner kronor.

– Det handlar om leveranser under tre år till Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting som ska renovera Söderströmsbron, säger Anders Finnås. Outokumpus valsverk i Degerfors tillverkar grovplåt och stång för de nya spårens balkfacksverkskonstruktion och PSC Nordic vidareförädlar och tillverkar svetsade huvudbalkar till balkfackverken.

Genombrott

Outokumpu har länge jobbat med att introducera rostfritt duplexstål för exempelvis broar som har en livslängd som är oerhört mycket längre än en exempelvis målad kolstålskonstruktion. Dagens order till Outokumpu och PSC Nordic kan vara det som blir genombrottet.

– Fundamenten som bron vilar på är sedan 1957 och vi gör nu nya balkar i 12-16 meters längder, säger Anders Finnås. Bron är i behov av allmän teknisk upprustning som kommer att genomföras 2016-2019. Det rostfria duplexstålet innebär att det inte rostar och man behöver inte stänga av för underhåll. Med den här ordern tror vi att det kommer att bli en ketchupeffekt och vi är i spets för att leverera rostfritt.

330 000 resenärer

Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting renoverar ett spår i taget över bron och tar även ett befintligt reservspår i bruk.

– Arbetet som ska utföras handlar om att byta ut brobalkarna av stål som rälsen ligger på, förklarar Anders Finnås. Söderströmsbron har i dag fem spår varav ett inte är i bruk. Planen är att flytta trafiken till detta femte spår. Söderströmsbrons hela längd är 280 meter och den är 20 meter bred och sträcker sig mellan tunnelbanestationerna Slussen och Gamla stan. Brons funktion är avgörande för kollektivtrafiken i Stockholm och varje dygn åker 330 000 resenärer över bron.

PSC Nordic äger affären och duplexstålet kommer från Outokumpu i Degerfors.

– Totalt handlar det om 600 ton rostfritt duplexstål till balkarna i bron, säger Lars-Åke Persson projektledare och svetsansvarig på PSC Nordic. Det fina med den här ordern är att företaget får använda alla sina resurser. Nu har vi levt med projektet dygnet runt sedan december och vecka 28 ska vi vara klara och sedan ska balkarna levereras den 15 september.

PSC Nordic på bettet

I samband med en sex våningar hög utbyggnad av från inre huskroppen av Danderyds sjukhus kammande PSC Nordic hem en order på 3,5 miljoner kronor.

– Det handlar om sju jättelådbalkar nio meter långa och en meter höga som väger 9,5 ton per styck, säger Anders Finnås. Det är de balkarna som ska bära den sex våningar höga utbyggnaden. Att det blev rostfritt stål beror på att det ger betydligt mindre magnetsiska störningar än vanligt kolstål. Det är viktigt då det ska stå magnetröntgenutrustning i vissa av rummen.

Mladen Perkovic är platschef på PSC Nordic.

– Jag ser möjligheten med de projekt vi nu har att det kan bli ringar på vattnet, säger Mladen Perkovic. Och vi har ytterligare en order på I-balk i duplexstål, värd en miljon kronor, som ska levereras ut i Europa under försommaren.

Outokumpu i Degerfors har tillsammans med PSC Nordic tagit en stor order på färdiga balkfackverk i höghållfast rostfritt duplexstål till ett värde av 40 miljoner kronor.

– Det handlar om leveranser under tre år till Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting som ska renovera Söderströmsbron, säger Anders Finnås. Outokumpus valsverk i Degerfors tillverkar grovplåt och stång för de nya spårens balkfacksverkskonstruktion och PSC Nordic vidareförädlar och tillverkar svetsade huvudbalkar till balkfackverken.

Genombrott

Outokumpu har länge jobbat med att introducera rostfritt duplexstål för exempelvis broar som har en livslängd som är oerhört mycket längre än en exempelvis målad kolstålskonstruktion. Dagens order till Outokumpu och PSC Nordic kan vara det som blir genombrottet.

– Fundamenten som bron vilar på är sedan 1957 och vi gör nu nya balkar i 12-16 meters längder, säger Anders Finnås. Bron är i behov av allmän teknisk upprustning som kommer att genomföras 2016-2019. Det rostfria duplexstålet innebär att det inte rostar och man behöver inte stänga av för underhåll. Med den här ordern tror vi att det kommer att bli en ketchupeffekt och vi är i spets för att leverera rostfritt.

330 000 resenärer

Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting renoverar ett spår i taget över bron och tar även ett befintligt reservspår i bruk.

– Arbetet som ska utföras handlar om att byta ut brobalkarna av stål som rälsen ligger på, förklarar Anders Finnås. Söderströmsbron har i dag fem spår varav ett inte är i bruk. Planen är att flytta trafiken till detta femte spår. Söderströmsbrons hela längd är 280 meter och den är 20 meter bred och sträcker sig mellan tunnelbanestationerna Slussen och Gamla stan. Brons funktion är avgörande för kollektivtrafiken i Stockholm och varje dygn åker 330 000 resenärer över bron.

PSC Nordic äger affären och duplexstålet kommer från Outokumpu i Degerfors.

– Totalt handlar det om 600 ton rostfritt duplexstål till balkarna i bron, säger Lars-Åke Persson projektledare och svetsansvarig på PSC Nordic. Det fina med den här ordern är att företaget får använda alla sina resurser. Nu har vi levt med projektet dygnet runt sedan december och vecka 28 ska vi vara klara och sedan ska balkarna levereras den 15 september.

PSC Nordic på bettet

I samband med en sex våningar hög utbyggnad av från inre huskroppen av Danderyds sjukhus kammande PSC Nordic hem en order på 3,5 miljoner kronor.

– Det handlar om sju jättelådbalkar nio meter långa och en meter höga som väger 9,5 ton per styck, säger Anders Finnås. Det är de balkarna som ska bära den sex våningar höga utbyggnaden. Att det blev rostfritt stål beror på att det ger betydligt mindre magnetsiska störningar än vanligt kolstål. Det är viktigt då det ska stå magnetröntgenutrustning i vissa av rummen.

Mladen Perkovic är platschef på PSC Nordic.

– Jag ser möjligheten med de projekt vi nu har att det kan bli ringar på vattnet, säger Mladen Perkovic. Och vi har ytterligare en order på I-balk i duplexstål, värd en miljon kronor, som ska levereras ut i Europa under försommaren.